PGNiG wybrało 4 konsorcja na krótką listę w przetargu na studium projektu LNG

Internet Securities
opublikowano: 2006-02-01 13:01

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG), po przeanalizowaniu formalnych wniosków, wybrało 4 konsorcja na krótką listę w przetargu na opracowanie dla spółki studium wykonalności projektu importu gazu skroplonego (LNG) do Polski, poinformował PGNiG komunikacie w środę.

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG), po przeanalizowaniu formalnych wniosków, wybrało 4 konsorcja na krótką listę w przetargu na opracowanie dla spółki studium wykonalności projektu importu gazu skroplonego (LNG) do Polski, poinformował PGNiG komunikacie w środę.

Na liście znalazły się następujące konsorcja: ICF Resources LLC, Taylor - DEJONGH INC.; Ove Arup & Partners Int. Ltd., Doradca Consultants Ltd. Sp. z o.o.; Poten & Partners, HSBC; PwC Polska Sp. z o.o., PwC London, ILF Consulting Engineers Sp. z o.o., ILF GmbH, Radzikowski Szubielska i Wspólnicy Sp.k.

„W przyszłym tygodniu rozpoczną się negocjacje z tymi firmami, a zakończenie przetargu i wybór wykonawcy powinny nastąpić w lutym br.” – czytamy w komunikacie.

Według spółki, opracowanie studium powinno zakończyć się jeszcze w tym roku.

PGNiG podało też, że faza projektowa i uzyskiwania pozwoleń dotyczących terminalu jest według harmonogramu przewidziana na koniec 2006/2007, a budowa terminala w latach 2007 – 2010. „Rozpoczęcie eksploatacji terminala to koniec 2010 roku” – czytamy dalej.

W październiku 2005 roku PGNiG ogłosiło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie „Studium Wykonalności i Założeń Techniczno – Ekonomicznych importu LNG do Polski” w trybie negocjacji z ogłoszeniem. Zainteresowanie udziałem w przetargu wyraziło osiem międzynarodowych konsorcjów, które w listopadzie ub. r. złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Budowa terminala i sprowadzanie gazu LNG to jedna z możliwości dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. „Ta coraz powszechniej używana na świecie technologia, zapewnić może elastyczne dostawy gazu z kierunków takich, jak Afryka Północna, Bliski Wschód czy Norwegia” – wyjaśnia spółka.

Według firmy przewidywane źródła dostaw to Algieria, Egipt, Libia, Nigeria, Norwegia i Katar.

Przepustowość terminala ma wynieść od 3 do 5 mld m. sześc. gazu ziemnego rocznie, który byłby dostarczany 3 statkami i magazynowany w 2 zbiornikach po około 100 tys. m. sześc.

„Koszt inwestycyjny to około 400 mln euro, bez kosztu statków, a koszt włączenia do systemu około 30 do 100 mln euro” – głosi komunikat.

PGNiG podał także w środę, że planuje w najbliższym czasie podpisanie listów intencyjnych z zarządami portów w Szczecinie i Gdańsku w celu usprawnienia prac nad wyborem lokalizacji terminala.

Na początku listopada ubr. PGNiG planował, że proces wyłonienia podmiotu, który wykona pełną analizę projektu LNG potrwa do końca roku lub zakończy się w styczniu 2006 roku tak, aby mogły ruszyć prace studialne.

Harmonogram PGNiG zakładał wcześniej, że prace doradcy zakończą się w pierwszej połowie 2006 roku i wtedy miałaby zapaść ostateczna decyzja o inwestycji.

W listopadzie prezes PGNiG Marek Kossowski zapowiadał, że spółka może współpracować przy realizacji projektu LNG i budowie terminala na polskim wybrzeżu z francuską firmą gazowniczą Gaz de France (GdF).

Przedstawiciele PGNiG informowali wtedy, że sam terminal do przerobu gazu LNG będzie kosztował ok. 500 mln euro, a łączny koszt projektu może sięgnąć nawet 700 mln euro.

Wcześniej PGNiG szacował, że jego udział w tym przedsięwzięciu wyniesie do 0,3 mld euro.