Pierwszy strajk polskich opiekunek w Szwajcarii

opublikowano: 15-07-2014, 15:56

11 lipca oficjalnie zakończył się strajk polskich opiekunek osób starszych w Zurychu. Był to pierwszy w historii tego kraju strajk zorganizowany przez Polki pracujące w tym zawodzie.

Opiekunki ze szwajcarskiej firmy Primula zrzeszone w związku zawodowym Unia dzięki strajkowi wywalczyły poprawę gwarantowanych warunków pracy.

fot. iStock
fot. iStock
None
None

Strajk był wynikiem niewywiązywania się pracodawcy z dotychczasowych zobowiązań. Jak donoszą szwajcarskie media, Unia domagała się od firmy zaległej zapłaty za nadgodziny w wysokości 3,5 tys. CHF oraz oskarżyła o wystawianie nielegalnych świadectw pracy.

Strajk faktycznie zakończył się już 26 czerwca. W tym dniu związek zawodowy Unia zawarł porozumienie z firmą Primula, ale obie strony zastrzegły dwutygodniowy termin do zaakceptowania bądź wypowiedzenia porozumienia.
 
Polskie opiekunki wywalczyły znaczną podwyżkę gwarantowanego wynagrodzenia godzinowego. Zgodnie z porozumieniem zamiast stawki minimalnej w tym zawodzie (18,55 CHF za godzinę) będą zarabiały odpowiednio:

-  22 CHF - osoba bez wykształcenia i doświadczenia zawodowego
-  25 CHF - osoby z 4 letnim doświadczeniem zawodowym
-  27,50 CHF - osoba z wykształceniem i uznanym w Szwajcarii dyplomem
 
Opiekunki otrzymają też trzynastą pensję. Dodatkowo ich czas pracy zostanie zmniejszony z 50 do 42 godzin tygodniowo. Powyżej tych godzin będzie przysługiwał dodatek za nadgodziny. Wreszcie czas dojazdu do klienta będzie wliczony do czasu pracy.
 
Jedyne, czego nie udało się uzyskać, to podpisanie przez pracodawcę układu zbiorowego pracy ze związkiem Unia. Jednakże warunki pracy i płacy uzyskane przez pracowników odpowiadają warunkom pracy określonym przez proponowany układ zbiorowy.
 
- Bardzo się  cieszę z wyniku strajku, a przede wszystkim że dzięki porozumieniu Unii z pracodawcą uzyskałyśmy dobre i sprawiedliwe warunki pracy. Naszym strajkiem pokazaliśmy polskim obywatelom oraz wszystkim innym emigrantom w Szwajcarii, że walka o swoje prawa się opłaca – powiedziała Renata Banaszczyk z Olsztyna, jedna z polskich sprzątaczek w Zurychu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KŁ

Polecane