Piketty: nikt nie powinien posiadać ponad 10 proc. głosów w spółce

opublikowano: 12-09-2019, 07:44

Francuski ekonomista Thomas Piketty wydał nową książkę. „Kapitał i ideologia”, kontynuacja „Kapitału w XXI wieku”, od czwartku jest dostępna we francuskich księgarniach.

„Kapitał w XXI wieku” był wielkim przebojem wydawniczym. Od 2013 roku książka sprzedała się w ponad 2,5 mln egzemplarzy i przetłumaczono ją na 40 języków. Nowe dzieło jest dłuższe od poprzedniego, liczącego ponad 900 stron. „Kapitał i ideologia” to   ponad 1,2 tys. stron.

- Jeśli masz którąś przeczytać, przeczytaj właśnie tą – radzi autor potencjalnym czytelnikom, których rozległość jego dzieł może przytłaczać.

W nowej książce Pikkety wzywa m.in. do porzucenia "świętości" własności prywatnej i „wyjścia poza kapitalizm”. Wskazuje, że błędem jest postrzegać nierówność jako naturalną, czy wynikającą ze zmian w technologii. Jego zdaniem jej źródłem jest polityka i ideologia, co czyni łatwiejszym walkę z nią.

Piketty proponuje konkretne rozwiązania mające ograniczyć nierówność, która ma wymiar zarówno ekonomiczny, jak i polityczny. Uważa, że nikt nie powinien mieć więcej niż 10 proc. głosów w spółce bez względu na zaangażowanie kapitałowe. Jest za swobodniejszą dystrybucją pieniędzy w społeczeństwie, m.in. w postaci „dziedziczenia dla wszystkich”, polegającego na zagwarantowaniu każdemu Francuzowi osiągającemu wiek 25 lat kwoty 120 tys. EUR. Piketty opowiada się także za opodatkowaniem majątku stawką progresywną. W przypadku tych, których majątek nie przekracza średniej krajowej, byłoby to 0,1 proc. W przypadku najbogatszych 90 proc.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś, Bloomberg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy