PIP radzi, jak bezpiecznie wrócić do pracy

opublikowano: 17-05-2020, 22:00

Wprowadzenie nawet najlepszych zasad ochrony przed koronawirusem niewiele da, jeśli nie będą przestrzegane przez wszystkich.

Identyfikacja zagrożeń fizycznych, biologicznych, chemicznych i psychospołecznych oraz prawidłowa ocena ryzyka w środowisku pracy to punkt wyjściowy w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy, również w czasie obowiązywania ograniczeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się koronawirusa — czytamy w zaleceniach Wiesława Łyszczka, głównego inspektora pracy (GIP), dotyczących stworzenia bezpiecznych warunków osobom powracającym na swoje stałe stanowiska.

Fot.: Aleksander Keplicz (Forum)

GIP kieruje te zalecenia do pracodawców, przedsiębiorców i osób organizujących pracę innym osobom i wskazuje szczególnie na konieczność oceny zagrożeń psychospołecznych ujawnionych w związku z pandemią. Szef inspekcji pracy podpowiada, aby zwrócić uwagę na nietypowe sytuacje, które mogą być przyczyną problemów, i na to, jak przyjęte środki zapobiegawcze pomogą firmie przywrócić pełnię zdolności produkcyjnych i operacyjnych. W tej analizie ważny jest udział pracowników i ich przedstawicieli.

— Tym bardziej w obecnej sytuacji, gdy epidemia u większości grup zawodowych budzi lęk i frustrację. Niepokój i poczucie realnego niebezpieczeństwa, bo wirusa nie widać, a zarażać można bez objawów chorobowych, zwiększa stres całego zespołu pracowników. To wpływa na zachowania podczas pracy — tłumaczy Wiesław Łyszczek.

Dopiero po aktualizacji oceny ryzyka zawodowego firma powinna stworzyć plan wprowadzenia środków bezpieczeństwa. Według GIP konieczne są działania eliminujące zagrożenia (np. przez zmianę organizacji pracy ewentualnie większy udział pracy zdalnej), a jeśli nie jest to możliwe, minimalizujące to zagrożenie i oddzielające je od pracowników. Tym celom mogą służyć określone rozwiązania techniczne (obudowy, przegrody, wolne przestrzenie), środki ochrony osobistej i do dezynfekcji, częstsze sprzątanie, pozostawianie miejsc pracy w czystości. Nie bez znaczenia jest też ułatwienie pracownikom korzystania z transportu indywidualnego przez udostępnienie miejsc parkingowych lub do bezpiecznego przechowania rowerów. Z organizacyjnych metod można natomiast wprowadzić zmianowość na stanowiskach pracy oraz dłuższe i częstsze przerwy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ponadto warto do wykonania określonej pracy kierować tylko wykwalifikowanych pracowników. Eksperci firmy doradczej Colliers International zalecają w wydanym właśnie poradniku, aby podzielić zespoły na podgrupy, które nie będą przebywały w biurze jednocześnie. Przypominają też o zasadzie, zgodnie z którą osoby odpowiedzialne za kluczowe zadania biznesowe nie przebywają równocześnie w jednej przestrzeni. Szef inspekcji pracy zaleca przy tym obserwację przestrzegania reguł i wytycznych kierownictwa oraz nadzór nad pracownikami. Przypomina o zapobieganiu nadmiernemu obciążeniu pracą oraz przestrzeganiu norm czasu pracy i odpoczynku.

— Powrót do pracy może zniwelować uzyskany wspólnie efekt, jeśli zapomnimy o pilnowaniu narzuconych reguł — przyznaje Waldemar Ferschke, lekarz epidemiolog, wiceprezes firmy Medisept.

Według Wiesława Łyszczka w początkowym okresie przywracania firmy do funkcjonowania dobrze jest wykonywać w niej tylko kluczowe prace oraz minimalizować obecność osób trzecich i postronnych. Kontakt fizyczny między pracownikami we wszystkich pomieszczeniach powinien być ograniczony, a najbardziej narażonych na zachorowanie warto prosić o pracę z domu.

Sprawdź program webinarze "Nowa organizacja pracy - prawo, przepisy BHP", 1 czerwca 11:00 >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane