Piwo próbuje dolać sobie wartości

Szczepańska Michalina
opublikowano: 27-02-2018, 22:00

Trunek, przynajmniej cenowo, odbija się od dna. Zeszły rok był jednak rokiem na minusie.

Przy ujemnej dynamice kufel piwa wciąż może być do połowy pełny. Najwięksi piwowarzy podsumowali zeszły rok. Jak wynika z badań Nielsena, sprzedaż detaliczna piwa skurczyła się w 2017 r. o 2,4 proc. w ujęciu wolumenowym i o 1,3 proc. w ujęciu wartościowym.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

I to ten mniejszy spadek wartości niż wolumenu może cieszyć. Branża od lat mierzy się ze spadającą ceną piwa, dla porównania, podsumowanie 2016 r. pokazało ilościowy wzrost o 2,1 proc. (względem 2015 r.), a wartościowy o 1,4 proc. Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej i szef branżowego związku Browary Polskie, tłumaczy, że to m.in. wybór coraz lepszych, a więc też droższych produktów przynosi takie dane. Pytany o to, czy to koniec wojny cenowej na rynku, unika odpowiedzi

. — To polityka cenowa każdego z graczy — zastrzega Andrew Highcock. Agata Lorenc, dyrektor z Nielsena, podkreśla, że chociaż kategoria jako całość jest stabilna, to wiele zmienia się w jej segmentach.

— Np. rozwijają się piwne specjalności i piwa bezalkoholowe [ich zeszłoroczne zwyżki to odpowiednio 16,9 i 22,9 proc. wartościowo, jak podaje Nielsen — red.], tracą natomiast piwa mocne — mówi Agata Lorenc.

Zdaniem Andrew Highcocka, wolumenowo w skali całego rynku branża nie ma już wiele do ugrania. Z konsumpcją na poziomie 98 l na osobę jesteśmy w Europie numerem cztery. Wyprzedzają nas Czesi, Niemcy i Austriacy (z wynikami, odpowiednio: 143, 104 i 103 l). Szanse na wzrost wartości sprzedaży to rozwój właśnie kolejnych segmentów. Piwowarom może też nieco sprzyjać spadek piw produkowanych pod markami własnymi sieci handlowych, które straciły w 2017 r. wolumenowo 18,4 proc., a wartościowo 17,4 proc., jak wyliczył Nielsen.

76 l Tyle uwarzonego na naszym kontynencie piwa przypada średnio na Europejczyka. W tym 18 l to zasługa browarników w Niemczech, 8,3 l — tych z Wielkiej Brytanii, a 7,8 l dolewają nasi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szczepańska Michalina

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Piwo próbuje dolać sobie wartości