PKN Orlen SA rozważa możliwość tymczasowego zatrzymania Orlen Deutschland i odsprzedaży spółki dopiero po jej dalszej rozbudowie, powiedział w czwartek rzecznik płockiego koncernu Dawid Piekarz.
Przyjęta w lutym strategia PKN Orlen na lata 2005-2009 zakłada osiągnięcie masy krytycznej i poprawy efektywności tej inwestycji przed końcem 2007 roku. W wypadku, gdy strategia wzrostu okaże się niewykonalna, Orlen planuje sprzedaż niemieckiej spółki.
„Mamy jeszcze opcję pośrednią, polegającą na rozbudowie Orlenu Deutschland i późniejszej sprzedaży za większe pieniądze” – powiedział Piekarz agencji ISB w czwartek.
„Decyzja w sprawie Orlen Deutschland będzie zależała od tego, czy poprawa kondycji finansowej tej spółki jest trwała” – podkreślił rzecznik.
W drugim kwartale tego roku niemiecka spółka odnotowała pierwszy zysk netto w wysokości 10 mln zł.
Już w lutym Wojciech Heydel, wiceprezes Orlenu odpowiedzialny za marketing i sprzedaż detaliczną, zapowiedział, że w drugiej połowie tego roku Orlen przedstawi plan działań na rynku niemieckim. Mówił on wówczas, że Orlen Deutschland powinien dokupić ok. 150 stacji w Niemczech Północnych, aby zwiększyć udział w tamtejszym rynku do planowanych 10% do 2007 roku z obecnych 7% i osiągnąć „masę krytyczną”.
W grudniu 2004 roku przedstawiciele Orlenu zapowiadali zakup ok. 100 stacji w tym regionie. Teraz spółka kontroluje 485 obiektów.
Piekarz podtrzymał w czwartek wcześniejsze zapowiedzi, że ostateczna decyzja o losie Orlenu Deutschland zapadnie do końca tego roku