PKP Cargo przedstawiło plan restrukturyzacji mający na celu poprawę rentowności

PAP
opublikowano: 2025-07-01 05:48

PKP Cargo złożyło plan restrukturyzacyjny, mający na celu przywrócenie rentowności i stabilności finansowej spółki. W ramach działań przewidziano m.in. optymalizację kosztów, renegocjację zobowiązań oraz rozwój segmentu przewozów intermodalnych, co ma umożliwić osiągnięcie zysku EBITDA do 2031 roku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

"W dniu 30 czerwca 2025 r. Zarządca masy sanacyjnej Emitenta złożył do właściwego sądu plan restrukturyzacyjny (+Plan Restrukturyzacyjny+) sporządzony zgodnie z art. 10 ustawy - Prawo Restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2309 ze zm.). Plan Restrukturyzacyjny przewiduje wdrożenie środków restrukturyzacyjnych mających na celu przywrócenie rentowności Spółki, zapewnienie jej długoterminowego rozwoju oraz odzyskanie pełnej zdolności do regulowania zobowiązań" - poinformowało PKP CARGO w restrukturyzacji w komunikacie giełdowym we wtorek.

Jak wskazano, plan zakłada w szczególności: stabilizację sytuacji finansowej w krótkim okresie poprzez działania nakierowane na optymalizację przepływów pieniężnych, renegocjację zobowiązań finansowych, redukcję kosztów oraz zwiększenie przychodów, m.in. poprzez rozwój współpracy z kluczowymi klientami, przeprowadzenie kompleksowych działań restrukturyzacyjnych obejmujących okres do 2031 r., dalszy rozwój działalności podstawowej, tj. przewozów kolejowych, przy jednoczesnym ograniczaniu obecności na schyłkowych rynkach, w tym poprzez stopniowe wygaszanie działalności w segmencie przewozów węgla oraz koncentrację na segmencie przewozów intermodalnych i specjalistycznych, cechujących się wyższymi marżami i mniejszą podatnością na wahania koniunktury.

Ponadto, zgodnie z planem restrukturyzacji, mają zostać poddane kluczowe procesy operacyjne mające wpływ na jednostkowe koszty świadczenia usług i ich rentowność, struktura organizacyjna spółki, podział kompetencji między spółką a podmiotami zależnymi w grupie kapitałowej, aktywa trwałe oraz działalność sprzedażowa.

PKP Cargo planuje, że realizacja "kluczowych inicjatyw restrukturyzacyjnych" obejmie okres od lipca 2025 r. do grudnia 2026 r.

"Problemy, w jakich znajduje się PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, mają charakter strukturalny i aby utrzymać płynność, uregulować zobowiązania, a w dłuższym terminie odbudować rentowność, konieczne jest podejmowanie działań zmierzających do zmiany funkcjonowania Spółki w praktycznie wszystkich aspektach. To proces rozłożony na lata, a kluczem do jego sukcesu jest konsekwentne wdrażanie optymalizacji kosztowej, poprawy marżowości operacyjnej oraz maksymalizacja wykorzystania aktywów Spółki" - oceniła prezes PKP CARGO Agnieszka Wasilewska-Semail, cytowana w komunikacie prasowym.

Firma wskazała w nim też, że Plan Restrukturyzacji obejmuje model spłaty zadłużenia sięgającego niemal 3 mld zł, będącego "wynikiem wieloletnich zaniedbań oraz stanowiącego przyczynę rozpoczęcia postępowania sanacyjnego (restrukturyzacji uzdrawiającej)". Zawiera też inicjatywy poprawiające efektywność operacyjną, m.in. poprzez reorganizację i automatyzację procesów operacyjnych oraz utrzymanie dyscypliny kosztowej. Zostały w nim też zaznaczono inicjatywy rozwojowe.

Spółka poinformowała również w komunikacie giełdowym, że w przypadku skutecznego wdrożenia zaplanowanych działań - zgodnie z Planem Restrukturyzacyjnym - w 2031 r. możliwe będzie osiągnięcie zysku EBITDA na poziomie ok. 1 mld 296 mln zł. Ponadto udział kosztów świadczeń pracowniczych w strukturze kosztów ogółem może zostać obniżony z ok. 45 proc. do ok. 31 proc. Zmianie ulegnie też struktura przychodów, m.in. poprzez spadek udziału przychodów z przewozów węgla kamiennego do 13 proc. oraz wzrost udziału przewozów intermodalnych do 19 proc. w 2031 r.

Przypomniała w nim również, że zarząd spółki jest w trakcie rozmów ze stroną społeczną w związku z wdrożeniem nowego systemu wynagrodzeń, który ma umożliwić "osiągnięcie porównywalnych efektów oszczędnościowych, jakie zakładały zwolnienia grupowe zaplanowane na 2025 r.". Zaznaczyła, że będzie on mógł zostać wdrożony, jeśli zostanie podpisane oświadczenie między stronami Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy o skróceniu okresu wypowiedzenia z 11.06.2026 r. na 31.10.2025r. Z kolei, jeśli dokument nie zostanie podpisany do 31 lipca 2025 r., spółka wdroży "środek restrukturyzacyjny w postaci zwolnień grupowych".

W Planie Restrukturyzacyjnym znalazła się również informacja, że główny akcjonariusz PKP CARGO rozważa możliwość udzielenia pożyczki w wysokości do 500 mln zł na działalność operacyjną. "Środki z potencjalnego finansowania dłużnego nie wejdą w zasób środków przeznaczonych na spłatę wierzycieli" - zaznaczono.

PKP Cargo dodało, że Plan Restrukturyzacyjny został udostępniony wierzycielom Spółki za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Krajowego Rejestru Zadłużonych (KRZ).

W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo. Pierwotnie PKP Cargo miało przedstawić plan restrukturyzacyjny do końca lutego 2024 roku, ale 27 lutego spółka poinformowała, że zarządca masy sanacyjnej PKP Cargo złożył do sądu wniosek o przedłużenie do 30 czerwca 2025 r. terminu na sporządzenie planu restrukturyzacyjnego spółki.

W lipcu ubiegłego roku zarząd spółki zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Efektem tego procesu było zmniejszenie zatrudnienia o 3665 pracowników. Obecnie PKP Cargo zatrudnia ok. 10 tys. osób. Na początku czerwca tego roku PKP Cargo po raz kolejny poinformowało, że zamierza przeprowadzić zwolnienia grupowe. Tym razem zwolnienia miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 w 2026 roku.

Grupa PKP Cargo oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. W lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo.

PKP Cargo jest spółką akcyjną notowaną na GPW. Udział PKP S.A. w kapitale PKP Cargo wynosi 33,01 proc., fundusze zarządzane przez Nationale-Nederlanden PTE S.A. mają 12,08 proc., a pozostali akcjonariusze - 54,91 proc.