Herstory. Aukcja charytatywna na rzecz budowy Muzeum Historii Kobiet

DI
opublikowano: 2025-10-13 18:42

17 października 2025 r. w siedzibie Desy Unicum odbędzie się aukcja charytatywna wieńcząca trzecią edycję Herstory, projektu telewizji History Channel i Fundacji Muzeum Historii Kobiet. To inicjatywa przybliżająca dokonania inspirujących kobiet przez podcasty, materiały edukacyjne i sztukę. Pod młotek trafią dzieła stworzone przez polskie artystki specjalnie na tę okazję. Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na budowę pierwszego w Polsce Muzeum Historii Kobiet.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Herstory powstało w 2023 r., by przywrócić należne miejsce kobietom w historii Polski. Projekt zdobył uznanie zarówno w świecie sztuki, jak i wśród pasjonatów historii. Unikalne portrety bohaterek, stworzone przez współczesne artystki, stały się symbolem tej inicjatywy.

Ambasadorką tegorocznej odsłony Herstory została Anna Czartoryska-Niemczycka, aktorka i wokalistka, której przodkini, Izabella Działyńska, znalazła się wśród tegorocznych bohaterek.

– Herstory to coś więcej niż historia kobiet – to opowieść o odwadze, niezależności i sile w zmienianiu świata. Izabella z Czartoryskich Działyńska była jedną z tych niezwykłych postaci, które wyprzedzały swoją epokę i odcisnęły piętno na historii – mówi Anna Czartoryska-Niemczycka.

W każdej edycji projektu History Channel razem z Desą Unicum zapraszają do współpracy wybitne artystki, które tworzą portrety bohaterek. Dzięki temu każda postać zyskuje nowoczesną, artystyczną interpretację.

W poprzednich edycjach swoje prace prezentowały zarówno uznane malarki, jak i utalentowane debiutantki, dla których udział w projekcie był ważnym krokiem w rozwoju kariery. Ich dzieła, wystawiane i licytowane na aukcjach charytatywnych, stają się nośnikiem pamięci o bohaterkach oraz ważnym głosem w dyskusji o roli kobiet w historii i sztuce.

Pierwszą edycję Herstory zrobiliśmy z potrzeby serca i z poczuciem misji. W drugiej edycji dalej nas napędzały pierwotne pobudki, ale dodatkowo postanowiliśmy zwiększyć rozmach projektu. Zaprosiliśmy do współpracy kolejnych partnerów i zrobiliśmy więcej z tymi, którzy byli z nami od początku. W trzeciej edycji partnerzy Herstory stali się przyjaciółmi projektu. Nasze bohaterki ożyły w lekcjach historii, w animacjach młodych twórców, na plakatach w Łazienkach Królewskich i przez dzieła polskich artystek. W Polsce są i zawsze były imponujące kobiety. Herstory już po raz trzeci kieruje na nie reflektor. Jestem bardzo dumna z tego projektu – mówi Izabella Wiley, wiceprezeska i dyrektorka generalna Hearst Networks Europa Centralna i Wschodnia.

Bohaterki trzeciej edycji Herstory zostały wybrane przy współpracy z Muzeum Historii Kobiet. Sylwetki inspirujących Polek przedstawione są w zakładce historytv.pl/bohaterki/. Patronat honorowy nad projektem objęła Małgorzata Kidawa-Błońska, marszałek Senatu RP.