PlayWay opóźnia premierę, kurs w dół

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2017-07-24 22:00
zaktualizowano: 2017-07-24 21:43

Przełożenie premiery gry może paradoksalnie zwiększyć zainteresowanie tytułem — przekonują władze giełdowej spółki.

Na piątek 21 lipca zaplanowana była data premiery flagowego tytułu spółki PlayWay — „Car Mechanic Simulator 2018”. Po godz. 16 spółka poinformowała jednak w komunikacie, że z powodu braku akceptacji na platformie Steam związanej głównie z lokalizacją chińską i japońską podjęła decyzję o przesunięciu premiery gry o tydzień, czyli na 28 lipca. PlayWay zwlekał z decyzją do ostatniej chwili, gdyż do końca czekał na akceptację ze strony Steamu.

BUDOWANIE NAPIĘCIA: Przełożenie o tydzień premiery gry Car Mechanic Symulator 2018 r., może zwiększyć zainteresowanie graczy tytułem.
ARC

— Zwykle czas akceptacji trwa dwa dni, a pięć to maksymalny termin. W tym przypadkunie doczekaliśmy się akceptacji w ciągu ośmiu dni, co więcej, pomimo braku premiery Steam zaczął rozsyłać kody rabatowe — pokazuje to, że u nich jest chyba sezon wakacyjny i może być mniejsza kontrola — mówi „PB” Krzysztof Kostowski, prezes PlayWaya. Twierdzi, że sytuacja, z jaką spotkała się spółka po informacjio przesunięciu premiery, jest bez precedensu.

— Całe rzesze graczy zalewają nas pytaniami, Facebook szaleje. Musieliśmy zaangażować pięć osób, które nie robią nic innego, tylko odpowiadają na e-maile i inne wiadomości. Liczba osób, które dodały naszą grę do tzw. wishlisty, podskoczyła dramatycznie — mówi prezes PlayWaya.

W poniedziałek notowania PlayWaya świeciły na czerwono, a przecena sięgała ponad 10 proc. Nerwowa reakcja inwestorów może jednak nie być do końca racjonalna.

— Dawno nie widzieliśmy takiego zainteresowania, wiec moim zdaniem decyzja o przełożeniu premiery, choć nie było to zamierzone, per saldomoże okazać się pozytywną informacją, która bardzo zwiększy zainteresowanie grą — mówi Krzysztof Kostowski. Analitycy Trigon DM w swoim czerwcowym raporcie o PlayWayu szacowali, że bardzo mocny tegoroczny plan premier, na czele z „Car Mechanic Simulator 2018” oraz Agony, przełoży się na rekordowe wynikigrupy. Prognozowali, że PlayWay wypracuje w 2017 r. ponad 27 mln zł zysku netto i blisko 70 mln zł sprzedaży. Prezes PlayWaya nie chce mówić o szacunkach sprzedaży najnowszego tytułu, zwraca jednak uwagę na pewną prawidłowość.

— Gdy wprowadzaliśmy do sprzedaży „911 Operator”, powiadomienie ze Steamu otrzymało około 19 tys. graczy. Gra wygenerowała blisko 1 mln zł przychodów w pierwszych czterech dniach sprzedaży. W przypadku „Car Mechanic Symulatora” informacje oraz kupon rabatowy otrzyma około 800 tys. osób. Jeśli efekt będzie podobny do poprzdniego, nawet nie w ciągu trzech dni, tylko do końca roku, będziemy bardzo zadowoleni — mówi Krzysztof Kostowski.

OKIEM ANALITYKA
Nie ma powodów do niepokoju

TOMASZ RODAK, analityk DM BOŚ

Nie wydaje mi się, aby przesunięcie gry o tydzień było negatywną informacją lub mogło wpłynąć na pogorszenie sprzedaży. Nie jest to taka sytuacja jak ostatnio z grą „Get Even”, kiedy wydawca zdecydował w ostatniej chwili o przełożeniu sprzedaży i premiera wypadła na czas letniej wyprzedaży. Tamta decyzja była kuriozalna, tu jest inaczej. Poza tym nie jest to gra klasy AAA, gdzie są duże budżety marketingowe, akcje promocyjne i wszystko trzeba zgrać w czasie. W tym przypadku nie widzę powodów do niepokoju.