PO chce dać grunty portom

Marta Filipiak
26-04-2006, 00:00

Jest szansa, że tempo rozbudowy portów regionalnych gwałtownie wzrośnie. Powód? Nareszcie inwestowałyby na własnym gruncie.

Porty lotnicze, które obecnie współużytkują nieruchomości należące do Agencji Mienia Wojskowego (AMW), mają szansę na komunalizację wykorzystywanych terenów. Przekazanie gruntów samorządom ureguluje ustawa, którą przygotowuje klub Platformy Obywatelskiej (PO).

— Najbardziej zainteresowane ustawą są zarządy portów we Wrocławiu i Krakowie, dla których jest to warunek dalszego rozwoju — tłumaczy Zbigniew Sałek, wiceprezes Portu Lotniczego we Wrocławiu.

W podobnej sytuacji jest lotnisko w Bydgoszczy.

Zbyt duże ryzyko

Chodzi przede wszystkim o zdobywanie środków na konieczne inwestycje. Regionalne porty lotnicze biją rekordy obsługiwanych pasażerów i często sięgają kresu przepustowości. Dla przykładu, lotnisko w podkrakowskich Balicach ma powierzchnię 426 ha, z czego 270 ha to teren lotniska z pasem startowym, pasem awaryjnym i drogami kołowania oraz terenami, na których zainstalowane są systemy podejścia. Spółka jest właścicielem 24 ha gruntu, w perspektywie ma szansę na kolejne 16 ha. Jednak to wciąż za mało.

Ale nie tylko powierzchnia jest tu kluczowym problemem.

— Inwestowanie na obcych gruntach jest bardzo ryzykowne. Ponadto zdobywanie środków unijnych czy kredytów bankowych jest możliwe tylko z pozycji właściciela. Gruntów współużytkowanych nie można np. obciążyć hipoteką — wyjaśnia Tadeusz Jarmuziewicz, wiceprzewodniczący komisji infrastruktury i poseł PO.

Jego zdaniem, zyski spółek zarządzających, budżet miasta czy marszałka to zbyt mało — wystarcza jedynie na działania doraźne, np. poprawianie przepustowości odpraw.

Podobnie wygląda to z punktu widzenia przewoźników.

— Podejmowaliśmy już rozmowy w sprawie inwestycji w hangarach na Balicach, jednak problemem zawsze była własność gruntów — mówi Eryk Kłopotowski, rzecznik SkyEurope.

Wybory mobilizują

Projekt dopiero powstaje, tekst powinien być gotowy w ciągu najbliższych dni. Dziś jest w trakcie zewnętrznych konsultacji prawnych.

— Przedłożę projekt zarządowi klubu i w wariancie optymistycznym w maju powinien trafić do Sejmu — zapewnia Tadeusz Jarmuziewicz.

Nie ukrywa, że liczy na powodzenie projektu ze względu na zbliżające się wybory samorządowe.

— To bardzo nośny temat, zwłaszcza dziś, kiedy samorządy liczą na rozwój dzięki lawinowo rosnącej liczbie pasażerów, a posiadanie lotniska nobilituje region —tłumaczy poseł PO.

AMW na razie przygląda się projektowi.

— Nie możemy wypowiadać się na ten temat. Realizujemy obowiązki narzucone przez ustawodawcę i jeśli ustawa powstanie, będziemy musieli się jej podporządkować — mówi Sławomir Sieradzki, rzecznik AMW.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Filipiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / PO chce dać grunty portom