Po latach starań otwarto Galerię Porcelany w Zamku Królewskim w Warszawie

DI, KG
opublikowano: 2024-04-26 18:00

Najcenniejsze wyroby Królewskiej Manufaktury Porcelany w Miśni i kruche arcydzieła z Dalekiego Wschodu – niegdyś zdobiły królewskie i magnackie stoły i komnaty, a od dziś można je podziwiać w Galerii Porcelany w Zamku Królewskim w Warszawie. Ta nowa ekspozycja stała jest dostępna w ramach Trasy Królewskiej.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Historia porcelanowej kolekcji w Zamku Królewskim w Warszawie to opowieść o długotrwałym wysiłku gromadzenia unikalnych artefaktów.

– Długo na to czekaliśmy. Pięć lat temu Galeria Porcelany była tylko złudnym, fantazyjnym projektem. Dziś, po latach starań, marzeń i zabiegów, to fakt dokonany. Mamy jedną z najlepszych kolekcji porcelany w naszej części Europy. Liczba, reprezentatywność i piękno zbiorów robią furorę wśród specjalistów – cieszy się prof. Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego.

W Galerii Porcelany wyeksponowano ponad 200 naczyń i innych przedmiotów użytkowych i dekoracyjnych. Większość pochodzi z Królewskiej Manufaktury Porcelany w Miśni, pozostałe to okazy dalekowschodnie – chińskie i japońskie.

Wśród eksponatów miśnieńskich znaleźć można przykłady kamionki bottgerowskiej, tworzonej u początków działalności królewskiej manufaktury, a także unikatowy, jedyny w Polsce zespół 18 naczyń dekorowanych motywami fantastycznych zwierząt (Fabeltiere), które do wzornictwa porcelany miśnieńskiej wprowadził Adam Friedrich von Löwenfinck (ok. 1714–54), jeden z najwybitniejszych w historii malarzy porcelany i fajansu.

– Wiele zabytków prezentowanych w Galerii Porcelany związanych jest z królami Polski z dynastii Wettynów, pochodzą z kolekcji Augusta II bądź powstały na zamówienie Augusta III. Zgromadzony w zamkowych wnętrzach zbiór odsłania przed nami sekrety świata porcelany w wersji najcenniejszej i najbardziej ekskluzywnej – podkreśla dr Anna Szkurłat, kuratorka galerii.

Aranżacja ekspozycji nawiązuje do oryginalnych rozwiązań XVIII-wiecznych gabinetów porcelanowych. Eksponaty prezentowane sią w pięciu oryginalnych szafach witrynach holenderskich z około 1750 r. oraz na francuskich komodach i stole konsolowym z pierwszej połowy XVIII w.