Poczta pantoflowa? Znam, korzystam, awansuję

ML
opublikowano: 22-02-2011, 06:11

Poczta pantoflowa nie jest korporacyjnym synonimem plotkowania. To metoda, którą wykorzystują skutecznie menedżerowie po to aby:

(1) uzyskać radę lub potrzebną informację szybko i bez oficjalnego przyznawania się do potrzebowania jej,
(2) możemy „głośno myśleć” na temat problemów, zwiększając w ten sposób poczucie pewności siebie, rozwijając umiejętność rozwiązywania problemów oraz innowacyjność myślenia.

Formalne sieci komunikacji w firmie umożliwiają pracownikom radzenie sobie z przewidywalnymi, rutynowymi sytuacjami. Są jednak nieskuteczne w przypadku konieczności zaspokojenia nieprzewidzianych potrzeb komunikacyjnych, radzenia sobie z kryzysami, rozwiązywania skomplikowanych lub szczegółowych problemów, dzielenia się informacjami natury osobistej lub szybkiej wymiany informacji. Autorytarny styl zarządzania góra-dół ustępuje pola sieciowemu stylowi zarządzania, w ramach którego każdy może stać się źródłem informacji dla wszystkich i każdy uzyskuje wsparcie i pomoc z wielu różnych kierunków.

O ile jest cennym i lojalnym członkiem sieci komunikacyjnej.

Wiele osób uważa pocztę pantoflową za nieistotną, za relikt czasów buntu pracowników wobec pracodawców, za atawizm zarządzania który należy zwalczać z równą pasją co stonkę ziemniaczaną w fabryce chipsów. Jednak badania wskazują na coś dokładnie odwrotnego.

Rodzaj informacji przekazywanych pocztą pantoflową jest wskaźnikiem stanu zdrowia danej organizacji. Jeśli menedżerowie w danej organizacji są raczej otwarci wobec pracowników i przekazują wszystkie niezbędne informacje za pośrednictwem kanałów oficjalnych, to poczta pantoflowa służy głównie omawianiu spraw wynikających z indywidualnych zainteresowań oraz przenoszeniu plotek, historyjek, anegdot. Bez tych drobnych aktów komunikacyjnych sieć uległaby rozpadowi – nikt nie byłby zainteresowany jej podtrzymywaniem wtedy gdy nie jest potrzebna, więc zaufanie i relacje między ludźmi stopniowo by zanikały. Ludzie, którzy regularnie korzystają z poczty pantoflowej, są bardziej zadowoleni ze swojej pracy i ściślej związani z organizacją.

Informacje przekazywane pocztą pantoflową mają wysoką trafność (na poziomie 75-95%). Oczywiście, czasami za pośrednictwem poczty pantoflowej (zwłaszcza elektronicznej) są rozpowszechniane fałszywe pogłoski, jednak można je dość szybko zweryfikować. Zresztą, szybkość to jedna z najważniejszych cech nieformalnych sieci komunikacji – nikogo chyba nie zdziwi sytuacja, w której przedstawiciele wyższego szczebla podjęli późną nocą ważną decyzję, a następnego dnia wcześnie rano wszyscy w pracy już o tej decyzji wiedzą.

Skuteczni menedżerowie wsłuchują się uważnie w komunikaty pochodzące z nieformalnego obiegu informacji i uznają je za użyteczne źródło danych na temat trosk i problemów pracowniczych. Niektórzy menedżerowie celowo doprowadzają do przecieku nowych pomysłów czy propozycji do poczty pantoflowej, aby w ten sposób sprawdzić jak zareagują na nie pracownicy. Jeśli pomysł spotka się z wrogim przyjęciem, to rezygnują z niego lub poddają go korekcie. Jeśli pomysł jest odbierany pozytywnie, przedstawiają go za pośrednictwem kanałów oficjalnych. Firmy są znane również z tego, że doprowadzają do wycieku tajnych informacji z nadzieją, że konkurencja reagując na te wieści straci zarówno czas, jak i pieniądze.

Kiedyś poczta pantoflowa kwitła bujnie wokół dyspensera do wody lub wspólnego czajnika, dziś do przekazywania informacji i wzajemnego inspirowania się twórczymi pomysłami służą pracownikom elektroniczne fora i biuletyny.

Tak więc – zapraszamy do plotkowania! Co ciekawego możesz opowiedzieć swojemu koledze siedzącemu parę biurek od ciebie?

Inspiracją tekstu jest książka „Skuteczna komunikacja w biznesie” Cheryl Hamilton (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl. Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Rodzaj informacji przekazywanych pocztą pantoflową jest wskaźnikiem stanu zdrowia danej organizacji.
Rodzaj informacji przekazywanych pocztą pantoflową jest wskaźnikiem stanu zdrowia danej organizacji.
None
None
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ML

Polecane