3 mln klientów detalicznych i mikrofirm oraz 14 proc. zwrotu na kapitale. Tak miał wyglądać Bank Pocztowy w 2015 r. zgodnie z założeniami trzyletniej strategii napisanej w 2012 r., według której powinien stać się masowym bankiem detalicznym. Z różnych powodów, m.in. ze względu na ograniczenia kapitałowe, ambitne cele są nie do osiągnięcia. Dlatego teraz Pocztowy chce być „liderem bankowości regionalnej w Polsce”. Tak przewiduje nowa strategia do 2017 r., opublikowana przez bank. Za trzy lata Pocztowy ma prowadzić 1,5 mln ROR (obecnie 810 tys.) oraz obsługiwaćokoło 2,5 mln klientów (dzisiaj 1,5 mln). Wskaźnik ROE, który na koniec marca wynosił 10,4 proc., w 2017 r. powinien wynieść co najmniej 15 proc. Współczynnik koszty/ dochody ma spaść do 60 proc. z 69,5 proc. po I kw.
Nowa strategia w zasadniczych założeniach różni się od poprzedniej przede wszystkim podejściem do klienta. W starym modelu Pocztowy koncentrował się głównie na sprzedaży, w nowym stawia na relacje, w tym duży nacisk kładzie na obsługę zdalną. Obecnie za pośrednictwem call center i internetu z bankiem kontaktuje się 35 proc. klientów. Na rynku odsetek ten wynosi 53 proc. Do 2017 r. Pocztowy chce zdalnie obsługiwać ponad połowę klientów. W nowej strategii zupełnie rezygnuje z działalności w sektorze firm i wspólnot mieszkaniowych, a koncentruje się na detalu i mikrofilmach.Na celownik bierze miejscowości poniżej 200 tys. mieszkańców. W poprzedniej strategii skupiał się na 50-tysięcznych miastach i mniejszych.
— Uważamy, że jesteśmy w stanie konkurować na większych rynkach. Chcemy pozyskać 1 mln z 4,5 mln mieszkających tam klientów, których wyselekcjonowaliśmy w ramach strategii — mówi Tomasz Bogus, prezes Banku Pocztowego.
Zmieni się też oferta produktowa, w której znajdą się fundusze inwestycyjne. Pocztowy zaprosił TFI do współpracy przy budowie funduszu funduszy. Ma już krótką listę potencjalnych partnerów. W wakacje w sprzedaży znajdą się pierwsze proste produkty inwestycyjne. Szymon Midera, wiceprezes banku, mówi, że minimalny cel to 0,5 mld zł aktywów w funduszach.