Polacy wspierają lokalny biznes

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2020-06-29 22:00

Większość konsumentów w czasie pandemii najchętniej robiła zakupy w pobliskich małych sklepach i online u rodzimych wytwórców.

Podczas powszechnej izolacji spowodowanej pandemią koronawirusa Polacy zdecydowanie chętniej niż zwykle korzystali z usług oferowanych przez rodzime małe i średnie firmy — pokazuje badanie przeprowadzone przez agencję badawczą Ipsos na zlecenie PayPala. Prawie dwie trzecie respondentów (62 proc.) robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach, a 28 proc. kupowało online u takich spółek. Jedną trzecią ankietowanych Polaków do takich decyzji skłoniła chęć wsparcia krajowej gospodarki. Jednocześnie aż 79 proc. rodaków deklaruje, że po kryzysie również będzie kupowało lokalne produkty.

Taki patriotyzm gospodarczy w szczególności wykazują osoby, które przekroczyły 65 rok życia. W tej grupie badanych nawet 77 proc. twierdzi, że robienie zakupów u polskich MŚP pomoże przezwyciężyć kryzys, a niemal dwie trzecie (59 proc.), czuje się odpowiedzialne za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie. Ponadto pandemia zachęciła Polaków do zakupów przez internet. Osiemdziesiąt procent badanych przyznaje, że w tym czasie odkryło zalety zakupów online. Największą z nich jest brak kolejek (64 proc.) oraz możliwość dostawy do domu (62 proc.).

— Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy, że ta zmiana zaczęła następować bardzo szybko. Podczas pandemii dokonał się postęp w tym zakresie, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet trzy albo cztery lata — komentuje Efi Dahan, dyrektor generalny PayPala w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej.

Polacy najchętniej nabywali online przede wszystkim odzież, buty i akcesoria (46 proc.), artykuły domowe i ogrodnicze (37 proc.) oraz kosmetyki i produkty związane z urodą (35 proc.).