Polska rakieta ILR-33 Bursztyn 2K przekroczyła granicę kosmosu

MP
opublikowano: 2024-07-08 18:10

3 lipca 2024 r o godzinie 13.09, ze stanowiska w Andøya Space Sub-Orbital w Norwegii wystrzelono rakietę suborbitalną ILR-33 Bursztyn 2K. Poruszając się z prędkością 1,4 km/s, osiągnęła wysokość 101 km – to kilometr więcej, niż wynosi umowna granica kosmosu.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

ILR-33 Bursztyn 2K jest pierwszą na świecie rakietą wykorzystującą nadtlenek wodoru o stężeniu 98 proc. jako utleniacz, który jest jednym z najbardziej ekologicznych materiałów pędnych.

– Tym projektem i zastosowanymi w nim technologiami chcemy udowodnić światu, że zrównoważony, ekologiczny transport jest możliwy w przestrzeni kosmicznej – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa, w którym opracowano rakietę.

ILR-33 Bursztyn 2K jest wyposażona w hybrydowy silnik rakietowy i silniki na stały materiał pędny, jak również w nowoczesne technologie, które mogą być zastosowane w innych systemach rakietowych, m.in. modułowy komputer pokładowy, pironaboje, zawory pirotechniczne i mobilną autonomiczną wyrzutnię.

Polska technologia jest testowana w Andoya Space Sub-Orbital w Norwegii – centrum przeznaczonym dla kosmicznych środków wynoszenia. To miejsce zostało wybrane ze względu na bezpieczeństwo, ponieważ wymagana jest duża strefy upadku dla elementów rakiety. Rakietę wystrzelono 3 lipca, a po osiągnięciu pułap 101 km jej głowica wraz z przedziałem ładunku użytecznego zgodnie z planem wpadły do Morza Norweskiego 135 km od miejsca startu i zostały odzyskane.

Rakieta ma służyć m.in. do testów technologii dla przemysłu kosmicznego i badań naukowych. Będzie wykorzystywana w latach 2025-27 przez polską firmę Thorium Space w ramach projektu NCBiR „Satelitarny system teledetekcji oraz komunikacji suborbitalnych rakiet badawczych – FAZA II”. Zainicjowanie tego programu w polskich realiach ma ułatwić dostęp krajowym podmiotom do przestrzeni kosmicznej.

Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa jest jedną z największych instytucji naukowo-badawczych w Europie i największą w branży lotniczej w Polsce. Badania są tam prowadzone prawie od 100 lat.