Polskie firmy doceniają biznesowy potencjał Japonii

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2025-05-20 20:00

Przedsiębiorcy z Polski coraz przychylniej patrzą na Kraj Kwitnącej Wiśni, traktując go jako kierunek ekspansji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— ile polskich i japońskich firm wzięło udział w Polsko-Japońskim Forum Eksportowym w Osace

— o czym dyskutowały podczas spotkań B2B

— jakie umowy handlowe zostały podpisane

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Expo to wydarzenie o bardzo dużym potencjale promocyjnym — światowa wystawa przyciąga cały gospodarczy świat. Na udział w tegorocznej edycji w Osace w Japonii zdecydowało się aż 161 państw. W tym gronie nie mogło zabraknąć Polski. Program promocji naszego kraju na Expo przygotowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). We wtorek w Osace odbyło się Polsko-Japońskie Forum Eksportowe, jedno z najważniejszych wydarzeń dla naszego kraju podczas wystawy. Głównym celem forum było wzmocnienie relacji handlowych między oboma krajami.

— Chcemy wspomagać polskich przedsiębiorców, którzy przyjeżdżają do Japonii, aby nawiązywać kontakty handlowe — eksportowe czy inwestycyjne — z firmami japońskimi. Trzeba jak najefektywniej wykorzystać tę okazję, aby w różnych formułach zbliżyć oczekiwania polskich i japońskich przedsiębiorców, przełożyć to na zwiększenie wymiany handlowej między krajami i inwestycji zagranicznych w Polsce — mówi Jacek Tomczak, komisarz generalny sekcji polskiej Wystawy Światowej Expo 2025 w Osace.

Znaleźć kontrahentów

W forum wzięło udział 150 przedstawicieli polskich firm — taką samą liczbę reprezentantów miała strona japońska. O tym, jak rozwinąć handel i zlikwidować ryzyka i bariery we współpracy, dyskutowały firmy podczas branżowych paneli. Okazją do nawiązania bezpośrednich kontaktów z kontrahentami były spotkania B2B.

— Szukamy dystrybutora na tym rynku. Azja jako rynek bardzo nas interesuje, dlatego rozwijamy tutaj nasze możliwości ekspansji, uczestnicząc w różnego rodzaju targach. Aby znaleźć dystrybutora, potrzebna jest bezpośrednia obecność. Warto być w Japonii, bo rynek jest bardzo duży, a klienci są zamożni. Poza tym bardzo cenią produkty ekologiczne i naturalne, a taka właśnie jest nasza oferta — mówi Paweł Wojnicz, eksport menedżer z firmy PolBioEco z branży rolno-spożywczej.

Potrzeba znalezienia kontrahentów przyciągnęła na forum także wielu przedsiębiorców z Japonii.

— Prowadzę sklep internetowy zajmujący się sprzedażą kosmetyków. Przyjechałam na forum, aby poznać kontrahentów z Polski, których produkty mogłabym sprzedawać na japońskim rynku. Forum biznesowe to znakomita okazja do nawiązania takich kontaktów — mówi Yuka Iwama, prezeska firmy Yutas z Tokio.

Przez negocjacje do umów

Dla niektórych przedsiębiorców forum w Osace było pierwszą szansą do rozmów z japońskimi kontrahentami, inni kończyli negocjacje i podpisywali umowy handlowe. Tak było w przypadku firm Fluid Desk z Polski, producenta zaawansowanego oprogramowania BIM wspomagającego projektowanie systemów wentylacyjnych i klimatyzacyjnych, oraz Pipe Design z Japonii, firmy oferującej rozwiązania problemów związanych z projektowaniem i konserwacją systemów wodno-kanalizacyjnych.

— Dobrze wykorzystaliśmy ostatnie trzy miesiące, teraz mieliśmy końcową sesję uzgodnień i udało się nam zamknąć dwa kontrakty. Pipe Design będzie naszym wyłącznym partnerem w Japonii, pozwalającym nam dopasować nasze oprogramowanie do środowiska i warunków pracy w tym kraju. Dla naszej firmy to ogromna okazja, żeby zaistnieć na tym rynku. My z kolei będziemy dystrybuować w Europie na zasadach wyłączności oprogramowanie Pipe Design jako uzupełniające narzędzie do produktów z sektora budowlanego — mówi Roman Jędrzejewski, współzałożyciel firmy Fluid Desk.

— Jeżeli chodzi o internacjonalizację, to do tej pory współpracowaliśmy tylko z rynkiem wietnamskim. W związku z tym nasze oprogramowanie zaczęło być tłumaczone również na język angielski. Na początku naszych rozmów z Fluid Desk odmówiłem, natomiast negocjacje toczyły się dalej. Prezes Fluid Desk bardzo skrupulatnie z nami negocjował, lepiej poznaliśmy jego sposób myślenia i w toku rozmów dostrzegliśmy, że jest możliwość współpracy i rozwinięcia naszej działalności na regiony europejskie czy połączenia naszych zasobów, aby osiągnąć większe zyski w tym regionie przez obie firmy. Musieliśmy dużo rozmawiać, poczynić wiele różnych ustaleń. Wysiłek włożony w negocjacje sprawia, że tym bardziej cieszę się z podpisania tej umowy — mówi Hiroshi Ora, managing director Pipe Design.

Kolejnym wydarzeniem podczas Expo będzie Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne zaplanowane na 30 września.

Wystawa światowa w Osace zakończy się 13 października. Według szacunków w ciągu sześciu miesięcy Expo odwiedzi 28 mln osób, z czego 3,5 mln będą stanowili goście zagraniczni.