Polski rynek książki: w 2022 ważna nie tylko treść, ale i ekologiczne opakowanie

  • DI
opublikowano: 04-01-2022, 13:37

W czasie przymusowej izolacji Polacy częściej kupowali książki, a w pandemii wzrosła ich sprzedaż przez internet. Jaka przyszłość czeka czytelnictwo w 2022 r., gdy całkowity lockdown prawdopodobnie już nam nie grozi? Łukasz Kierus, prezes i założyciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl, marki należącej do spółki Glosel, uważa, że nawyki wyrobione w czasie zamknięcia w domach zostaną z nami na dłużej. Polacy nadal będą chętnie kupowali książki on-line, zwracając przy tym uwagę nie tylko na cenę, lecz także na sposób dostawy i ekologiczne pakowanie przesyłek.

Nadzieje na nowy rok:
Nadzieje na nowy rok:
Raporty rynkowe pokazują, że pozytywne nawyki czytelnicze wyrobione w czasie lockdownu pozostaną z nami na dłużej. Według badań CBOS „Polacy i książki” 62 proc. rodaków deklaruje, że lubi czytać książki – mówi Łukasz Kierus, prezes i założyciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl.
materiały prasowe

W czasie izolacji z powodu pandemii czytaliśmy więcej niż w roku ją poprzedzającym. Niewątpliwie był to dobry czas dla e-commerce.

Powrót do normalności

–W 2020 r. TaniaKsiazka.pl odnotowała wzrost zamówień o ponad 80 proc. w skali rocznej. Oczywiście był to bardzo nietypowy czas – Polacy, nie mając możliwości korzystania z kin, teatrów i restauracji, szukali innych form rozrywki, mieli także zdecydowanie więcej czasu na nadrobienie książkowych zaległości. W 2021 r. sprzedaż książek wróciła do normy, jednak – jak pokazują raporty rynkowe – pozytywne nawyki czytelnicze wyrobione w czasie lockdownu pozostaną z nami na dłużej. Według badań CBOS „Polacy i książki” 62 proc. rodaków deklaruje, że lubi czytać książki. Dane z tego sondażu przeprowadzonego w sierpniu 2021 r. pokazują też, że po lekturę częściej sięgają kobiety (72 proc.) niż mężczyźni (50 proc.). Jedna czwarta badanych najchętniej czyta kryminały i książki sensacyjne, 12 proc. woli poradniki, natomiast komiksy, literaturę piękną i poezję wybiera od 3 do 5 proc. respondentów. Z roku na rok stan czytelnictwa w Polsce się poprawia. Niewątpliwie pandemia wprowadziła w tej dziedzinie pozytywne zmiany, gdyż dzięki przymusowemu zamknięciu zaczęliśmy czytać więcej, co widać w raporcie Biblioteki Narodowej „Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku”. W poprzednich latach większym niż teraz zainteresowaniem cieszyły się książki przygodowe i podróżnicze – komentuje Łukasz Kierus, prezes i założyciel księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl.

Według niego zdecydowana większość czytelników nadal sięga po egzemplarze papierowe, jednak wzrasta też popularność e-booków i audiobooków. Według sondażu CBOS już 7 proc. badanych woli e-booki, jednak po książki papierowe sięga aż 65 proc. respondentów. Niektórzy klienci wybierają e-wydania, ponieważ otrzymują do nich natychmiastowy dostęp, bez konieczności wychodzenia z domu, a audiobooki są chętnie słuchane np. w podróży. Taka forma odbioru treści jest popularna szczególnie wśród młodych klientów.

– Śmiało mogę także powiedzieć, że w 2022 r. sprzedaż książek i poziom czytelnictwa będą się utrzymywać na stałym poziomie. Według badań przeprowadzanych co roku przez Bibliotekę Narodową procent osób czytających w Polsce sukcesywnie rośnie. W 2020 r. przynajmniej jedną książkę lub jej fragment przeczytało 42 proc. respondentów i był to najlepszy wynik od sześciu lat – wynika z raportu Biblioteki Narodowej „Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku”. Wierzę, że wyniki badań za rok 2021 będą jeszcze lepsze – komentuje Łukasz Kierus.

Ekologiczne zakupy

Rok 2021 upłynął pod znakiem ekologicznego podejścia do sprzedaży internetowej. Księgarnie również starają się ograniczać szkodliwy wpływ handlu na środowisko. Rozwój rynku przekłada się niestety na produkcję coraz większej ilości odpadów. Spowodowane jest to m.in. wykorzystywaniem do pakowania przesyłek plastiku i tworzyw, które nie ulegają biodegradacji.

– Badania zrealizowane przez Ipsos MORI (we współpracy z DS Smith) w ubiegłym roku pokazują, że aż 85 proc. respondentów chce otrzymywać produkty kupione online zapakowane w minimalną ilość materiałów. 64 proc. badanych jest gotowa na zmianę sprzedawcy, jeśli będzie on pakował w sposób bardziej przyjazny środowisku. Biorąc pod uwagę to, jak szybko rozwija się rynek e-commerce, ogromnie cieszy podejście konsumentów do ekologicznych wymagań stawianych sprzedawcom. W wielu przypadkach to właśnie one będą miały większy wpływ na decyzje strategiczne przedsiębiorstwa niż zmiany legislacyjne – uważa prezes TaniejKsiazki.pl.

W 2021 r. spółka Glosel, do której należy m.in. marka TaniaKsiazka.pl, zrezygnowała w 70-80 proc. zfolii i sztucznych wypełniaczy na rzecz wypełniacza kartonowego, który produkują sami ze zużytych kartonów.

– W 2022 r. planujemy także mniejsze zużycie folii stretch służącej do zabezpieczania przesyłek kurierskich – obecnie coraz częściej przekazujemy je przewoźnikom w specjalnych koszach i klatkach. Kierowcy w drodze powrotnej z części punktów odbioru zamówień przywożą kartony z naszych dostaw z powrotem do magazynu, gdzie trafiają do ponownej wysyłki lub są przerabiane na wypełniacz. W tym roku planujemy także zmianę taśm pakowych na papierowe – zapowiada Łukasz Kierus.

Bestsellery książkowe 2021

Miniony rok obfitował w pozycje książkowe, które wzbudziły wiele emocji i zainteresowania czytelników. Na rynku pojawiły się zaskakujące debiuty oraz kontynuacje znanych i lubianych serii. Prezes TaniejKasiazki.pl wymienia m.in. 14. tom cyklu o Joannie Chyłce autorstwa Remigiusza Mroza. Wśród dzieci i rodziców popularnym wyborem książkowym był „Gwiazdkowy Prosiaczek” J. K. Rowling, autorki Harry’ego Pottera, natomiast fani fantastyki sięgali po „Kroniki Diuny” Franka Herberta i „Wiedźmina” Andrzeja Sapkowskiego.

– Można więc wnioskować, że nowości filmowe i serialowe, których fabuła opiera się na książkach, mają duży wpływ na zakupy czytelników w księgarniach. Najnowszym tego przykładem jest goszczący aktualnie na ekranach kinowych film „Dom Gucci”, który niezwykle pozytywnie wpłynął na sprzedaż książki o tym samym tytule – wskazuje Łukasz Kierus.

Klienci księgarni TaniejKsiazki.pl chętnie wybierali reportaże, romanse, erotykę i fantastykę. Bestsellery z literatury faktu i reportażu z roku 2021 to m.in. „Nadchodzi III wojna światowa" Jacka Bartosiaka i Piotra Zychowicza oraz „TOPR. Żeby inni mogli przeżyć" Beaty Sabały-Zielińskiej. Popularnym romansem okazała się książka Casey McQuiston „Red, White & Royal Blue". Prezes TaniejKisazki.pl podkreśla, że od kilku lat nie słabnie popularność kryminałów, o czym świadczy liczba zamówień „Mów mi Win” Harlana Cobena czy nowej pozycji Stephena Kinga „Billy Summers”. Zainteresowaniem cieszą się także książki pisane przez kobiety dla kobiet. Czytelniczki sięgały m.in. po „Prawdziwą historię Królowej Życia” Dagmary Kaźmierskiej i książkę Natalii de Barbaro „Czuła Przewodniczka. Kobieca droga do siebie”.

– Niewątpliwie w czasie pandemii czytelnictwo w Polsce zyskało, jednak przymusowa izolacja dawno się zakończyła. Nie przewiduję zatem tak dużych wzrostów sprzedaży książek, jak w 2020, czy nawet 2021 r. Pod tym względem rok 2022 będzie spokojniejszy, choć – według raportów i badań – poziom czytelnictwa w Polsce sukcesywnie rośnie. Zwiększa się także świadomość klientów sklepów internetowych, w tym księgarń, w kwestii dbania o środowisko, w związku z czym książki coraz częściej będą pakowane w duchu less waste, by ograniczyć ilość odpadów. Jeśli chodzi o nośniki książek, to nadal zdecydowana większość czytelników preferuje wersje drukowane od e-booków i audiobooków, a z e-wydań korzystają głównie osoby w wieku szkolnym. Mimo to w 2022 r. możemy się spodziewać spokojnego, acz sukcesywnego wzrostu popularności tego rodzaju książek. Podsumowując, rok 2021 mimo różnych wyzwań był dobrym czasem dla rynku książki, a na nadchodzące miesiące warto patrzeć z dużym optymizmem – kończy Łukasz Kierus.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane