Polskie firmy nie produkują na Litwie

Marcin Bołtryk
opublikowano: 1999-01-29 00:00

Polskie firmy nie produkują na Litwie

Modernizacja Via Baltici ułatwi handel

Rodzime przedsiębiorstwa nie garną się do lokowania inwestycji na Litwie. Wymianę handlową ułatwi modernizacja trasy Via Baltica.

Na Litwie jest zarejestrowanych 209 firm, które są w całości własnością Polaków oraz 527 przedsiębiorstw z kapitałem mieszanym. Zajmujemy pod tym względem trzecie miejsce po Rosji i Niemczech. Większość firm trudni się handlem lub turystyką.

— Do tej pory jedynie Huta Szkła Warta zdecydowała się na uruchomienie produkcji na terenie naszego kraju, kupując w październiku 1998 roku fabrykę szkła — mówi Dalia Kadisenie, pierwszy sekretarz Ambasady Litwy w Polsce.

Warta wydała na zakup zakładu milion litów (250 tys. USD). Pozostały jednak do spłacenia zobowiązania firmy, które wynoszą 117 mln litów. Huta stawia m.in. na produkcję szklanych butelek.

Bariery współpracy

Dalia Kadisenie podkreśla, że współpraca mogłaby rozwijać się lepiej. Jedną z przeszkód jest fakt, iż fundusze popierania eksportu na Litwie zorientowane są bardziej na Wschód i Zachód, pomijają zaś Europę Środkową.

Zauważa ona, że współpracę utrudnia różnica wysokości ceł importowych. Według danych ministerstwa gospodarki Litwy, przeciętna stawka w naszym kraju jest pięć razy wyższa niż jej odpowiednik na Litwie.

— Być może dlatego do tej pory w Polsce działa jedynie około piętnastu firm litewskich — podkreśla Dalia Kadisenie.

Pierwszy krok

Dla Litwinów współpraca z nami może okazać się metodą na dotarcie do rynków zachodnich

— Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, chcąc zaistnieć na rynkach światowych, jest pomyślne ułożenie stosunków gospodarczych z sąsiadami. Elementem sprzyjającym współpracy jest bliskie położenie naszych państw, co pozwala ograniczyć wydatki związane z transportem — zauważa Dalia Kadisenie.

15 marca rozpocznie się modernizacja 14-km trasy Via Baltica. Będzie to odcinek Szypliszki- -Suwałki, który prowadzi do przejścia granicznego w Budzisku. Prace potrwają 16 miesięcy i pochłoną 33,7 mln zł. Pod koniec 1998 roku zakończyła się modernizacja dwóch innych odcinków Via Baltici.

Marcin Bołtryk

ROŚNIE ZAINTERESOWANIE: Ostatnio dociera do mnie wiele pytań od przedsiębiorców z mojego kraju, którzy są bardzo zainteresowani polskim rynkiem — mówi Dalia Kadisenie, pierwszy sekretarz Ambasady Litwy. fot. Małgorzata Pstrągowska