„Niewidzialna ręka” w wersji dla biznesu – na rynku powstały oddolne inicjatywy na rzecz firm, które w wyniku pandemii znalazły się w dołku.
W czasie kryzysu liczy się współpraca, a w obecnej sytuacji wróg jest wspólny – deklarują przedsiębiorcy. Zbierają się w grupy i poprzez internet oferują pomoc firmom, które najmocniej zostały dotknięte gospodarczymi konsekwencjami pandemii koronawirusa. Dają to, co mają najcenniejszego – wiedzę, umiejętności, kontakty, promocję, zaangażowanie, własną pracę.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł5 zł/ miesiąc
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Cały artykuł mogą przeczytać tylko nasi subskrybenci.Tylko teraz dostęp w promocyjnej cenie.
przez pierwsze dwa miesiące później cena wynosi 79 zł miesięcznie
Od jakiegoś czasu nie masz pełnego dostępu do publikowanych treści na pb.pl. Nie może Cię ominąć żaden kolejny news.Wróć do świata biznesu i czytaj „PB” już dzisiaj.
„Niewidzialna ręka” w wersji dla biznesu – na rynku powstały oddolne inicjatywy na rzecz firm, które w wyniku pandemii znalazły się w dołku.
W czasie kryzysu liczy się współpraca, a w obecnej sytuacji wróg jest wspólny – deklarują przedsiębiorcy. Zbierają się w grupy i poprzez internet oferują pomoc firmom, które najmocniej zostały dotknięte gospodarczymi konsekwencjami pandemii koronawirusa. Dają to, co mają najcenniejszego – wiedzę, umiejętności, kontakty, promocję, zaangażowanie, własną pracę.
Wspólna walka
Jakub Wrede, Edyta Musielak i Kamil Pachuta, założyciele spółki Cashy, podkreślają, że dzięki współpracy małe podmioty będą w stanie przetrwać. W ramach ich akcji profesjonaliści mogą zadeklarować pomoc, bezpłatnie albo w zmian za darowiznę.
fot. ARC
Start-upy pomagają
W ramach przeciwdziałania gospodarczym skutkom pandemii spółka Cashy uruchomiła stronę internetową StartupyPomagają.pl. Witryna stanowi rodzaj marketplace’u łączącego specjalistów z różnych dziedzin i przedsiębiorców chcących podzielić się know-how z innymi. „Kryzys już tu jest. Na cito potrzebujesz wsparcia informatyków czy specjalistów ds. finansowania, żeby ratować swoją firmę. A może by tak wymienić się wiedzą?!” – zachęca Cashy w swoich kanałach społecznościowych.
- Chcieliśmy sami dawać bezpłatne konsultacje, bo specjalizujemy się w obszarze finansów i zakupów. Doszliśmy jednak do wniosku, że w grupie siła. Rozbudowujemy stronę internetową, dołączają się kolejni partnerzy. Projekt jest w pełni charytatywny – podkreśla Jakub Wrede, prezes Cashy.
Na liście partnerów są m.in. Accelpoint, HubHub, Proinnovate, Youth Business Poland, Ziobrowski Tax & Law Kancelaria Adwokacka, OptiBuy, Eveneum.
Na StartupyPomagają.pl przyjęta została zasada, że doradztwo i usługi realizowane są bezpłatnie lub za opłatą przekazaną na cel charytatywny, np. związany z walką z COVID-19.
Branża IT dla NGO
Ponad 100 rodzimych i zagranicznych przedsiębiorstw zgłosiło chęć wsparcia organizacji pozarządowych dotkniętych skutkami epidemii. To efekt akcji spółki Divante z Grupy OEX. „NGO często nie dysponują budżetem, wiedzą i specjalistami, żeby przeprowadzić błyskawiczną digitalizację. Tym samym nie są w stanie reagować tak sprawnie jak firmy. Mamy nadzieję, że dzięki naszej inicjatywie i wsparciu utalentowanych ludzi z IT, organizacje pozarządowe będą mogły lepiej realizować swoje działania w tym trudnym czasie” – napisał w komunikacie Tomasz Karwatka, prezes Divante, pomysłodawca akcji.
Lista firm, które zadeklarowały bezpłatną pomoc, została zamieszczona na stronie internetowej: techtotherescue.org. Kolejne mogą się do niej na bieżąco dopisywać.
Podano do domu
Zaktywizował się także sektor gastronomiczny. Unilever, producent z branży FMCG, sieci restauracyjne i e-platformy do zamawiania jedzenia przystąpiły do akcji „Podano do domu”.
- Zachęcamy do zamawiania dań do domu, bo tylko tak będziemy mogli za jakiś czas znów spotkać się w naszych ulubionych lokalach – mówi Rafał Lankosz, menedżer ds. marketingu w Unilever Food Solutions, inicjatora akcji.
W projekt zaangażowane są marki Ben & Jerry’s, Bobby Burger, Da Grasso, Dominium Pizza, Glovo, Hellmann’s, Knorr, Lipton, Papa Johns, Salad Story, Telepizza, Uber Eats, Urban Monkey, Wolt itd. Do promocji akcji wykorzystują m.in. swoje kanały komunikacji społecznościowej.
Społeczna misja
Do akcji ruszyły także osoby z grona absolwentów Leadership Academy for Poland, członków Young Presidents’ Organization i Entrepreneurs’ Organization. Patronują im m.in. T-Mobile, Cisco, Orange, Booksy. W ramach projektu „Misja COVID-19” zapewniają pomoc psychologiczną i wsparcie coachów pracownikom służby zdrowia. „Tysiące lekarzy i pracowników medycznych zmaga się z narastającą falą pandemii. U wielu z nich pojawiają się pierwsze objawy wypalenia zawodowego, zagubienia, załamania, a najtrudniejsze momenty dopiero przed nami” – wyjaśniają na stronie internetowej. Szczegóły akcji, w tym opcja dołączenia do niej terapeutów, dostępne są pod adresem: dawkawsparcia.org.
Bezczynna nie pozostaje młodzież. Fundacja Zwolnieni z Teorii, inicjator #CONTRA19, zachęca nastolatków do przyjęcia szybkich wyzwań, którymi - bez wychodzenia z domu - pomogą lokalnym przedsiębiorcom, osobom starszym czy zawalczą z fake newsami w sieci. Akcję wsparli GovTech Polska oraz agencja 180heartbeats + JUNG v MATT.