Poprawa nastrojów konsumenckich w Turcji. Zaufanie wzrosło o 9,2 proc. w kwietniu

Alicja Skiba
opublikowano: 2023-04-19 11:52

Indeks zaufania konsumentów w Turcji wzrósł o 9,2 proc. do 87,5 pkt. w kwietniu. Oznacza to trend wzrostowy, ponieważ miesiąc wcześniej był na poziomie 80,1 pkt. - przekazał w środę Bloomberg.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja
fot. Moe Zoyari/Bloomberg

Dane państwowe pokazują wyraźną poprawę oczekiwań konsumenckich wobec gospodarki w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy.

Poziom zaufania poniżej 100 odzwierciedla pesymistyczną perspektywę, podczas gdy powyżej 100 wskazuje na optymizm, jak przekazał Turecki Instytut Statystyczny.

Badanie przeprowadzono w kwietniu we wszystkich 81 prowincjach. W ankiecie marcowej z kolei pominięto siedem regionów dotkniętych przez katastrofalne w skutkach trzęsienia ziemi.

Inflacja dalej wysoka

Inflacja konsumpcyjna w Turcji okazała się w marcu niższa niż oczekiwano - osiągnęła poziom 50,5 proc. Ekonomiści prognozowali, że wyniesie 51,3 proc.

Od listopada 2022 r. zaobserwowano spowolnienie inflacji, ale i tak pozostaje ona znacznie wyższa niż oficjalny cel tureckiego banku centralnego, czyli 5 proc. Presja walutowa i rządowe plany pobudzenia gospodarki przed nadchodzącymi 14 maja wyborami mogą zapobiec dalszemu luzowaniu polityki monetarnej.