Potomek PKO BP rozpycha się w grupie EVO

opublikowano: 06-01-2020, 22:00

Fintech rozliczający transakcje płatnicze rozwija nową gałąź biznesową w Europie. Chce też wzmocnić pozycję w internecie.

eService to największy w regionie CEE fintech rozliczający transakcje bezgotówkowe. Powstał ponad 20 lat temu z inicjatywy PKO BP. Po latach poszukiwań wspólnika bankowi w końcu udało się znaleźć globalnego gracza, który w grudniu 2013 r. wszedł do akcjonariatu z 66-procentowym udziałem. To notowana na nowojorskiej giełdzie firma EVO Payments Inc. Transakcja przyspieszyła rozwój polskiego fintechu i jego ekspansję na europejskie rynki. Obecnie eService realizuje ponad dwa miliardy transakcji bezgotówkowych o łącznej wartości ponad 165 mld zł. Obok głównego źródła przychodów rozwija poboczne — obsługuje transakcje księgowe spółek z grupy. W tym roku spółka weszła z obsługą księgową do Czech, Niemiec, Hiszpanii. Kolejny, lecz nie ostatni kraj na liście do zdobycia to Portugalia. eService jest również obecna w Irlandii, Wielkiej Brytanii, Rumunii, na Malcie, Węgrzech, Słowacji i w Gibraltarze.

SMART PROJEKTY:
SMART PROJEKTY:
Pod dachem eService’u, na którego czele stoi Joanna Seklecka, powstają innowacyjne rozwiązania. W rzeszowskiej komunikacji miejskiej został wdrożony inteligentny system do kodowania biletów na karcie płatniczej, który na koniec dnia rozlicza klienta według najbardziej korzystnej dla niego taryfy. System wiąże się z wymianą infrastruktury, co dla dużych miast może być barierą.
Fot. Marek Wiśniewski

— Do niedawna byliśmy hubem płatniczym dla spółek z grupy EVO, dla których obsługiwaliśmy płatności kartowe na dziewięciu rynkach europejskich. Teraz poszerzyliśmy działalność o kompleksową obsługę księgową. Nasze rozwiązanie z powodzeniem zastąpiło usługi zewnętrzne, wykorzystywane w poszczególnych krajach. W ten sposób optymalizujemy koszty działalności, a ponadto zwiększamy swoje kompetencje i znaczenie eService’u w grupie — mówi Joanna Seklecka, prezes eService’u.

Nowe wyzwania

Spółka nie ujawnia wyników finansowych ani szczegółowych danych dotyczących podstawowej i pobocznej działalności. Joanna Seklecka enigmatycznie mówi, że bieżący rok zakończy z wynikiem nie gorszym niż zeszły (w 2018 r. spółka zarobiła 96,6 mln zł). Nieco śmielej opowiada o planach przyszłorocznych.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Naszym priorytetem nadal będzie rozwijanie sieci terminali POS i pozyskiwanie klientów. Upatrujemy ich między innymi wśród instytucji samorządowych i sektora publicznego.Jest tam jeszcze sporo do zrobienia w zakresie dostępności rozwiązań bezgotówkowych. Chcemy też wzmocnić pozycję na rynku e-commerce i m-commerce — mówi prezes eService’u.

Mocny gracz

Nie ma oficjalnych danych o branży operatorów płatniczych. Ich udział w rynku można szacować na podstawie takich danych, jak liczba rozliczonych transakcji płatniczych czy obsługiwanych terminali. eService ma w mateczniku około 30 proc. To najlepszy wynik na rynku, na którym działają również tacy gracze, jak m.in. First Data (właściciel marki Polcard), Polskie ePłatności, Elavon, eCard, PayTel, REVO (z Grupy EVO), Worldline, SumUp i banki. Na koniec września tego roku eService obsługiwał 376,4 tys. urządzeń POS w Europie, w tym 246 tys. w Polsce. Mocny wzrost zawdzięcza Programowi Polska Bezgotówkowa, którego jest partnerem i liderem (do programu dołączyło 24 dostawców). To wspólna inicjatywa uczestników rynku usług płatniczych, organizacji finansowych i rządu. Jej celem jest przekonanie przede wszystkim drobnych przedsiębiorców do POS-ów, oferując im preferencyjne warunki korzystania z nich. W Polsce działa już 900 tys. terminali płatniczych, z czego aż jedną trzecią zawdzięczamy temu programowi.

Nie tylko płatności

Wachlarz usług i produktów eService’u jest okazały. Oprócz terminali płatniczych fintech oferuje doładowania telefonów komórkowych, programy lojalnościowe oparte na technologii ZenCard, narzędzia do analityki biznesowej oraz karty podarunkowe czy usługi wypłacania gotówki w sklepie za pośrednictwem terminali. Rozlicza też płatności internetowe realizowane za pomocą kart i przelewów. Szansę rozwoju widzi w omnikanałach, w których transakcja kończy się w innym miejscu niż zaczyna. Na razie technologia jest w powijakach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane