Pracownicy chcą poznać AI, ale nie mają jak

Justyna Klupa
opublikowano: 2025-05-14 20:00

Prawie co drugi zatrudniony chciałby więcej wiedzieć, jak wykorzystać automatyzację i AI w miejscu pracy, ale tylko nieliczni szefowie dają im taką szansę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ilu pracowników uważa, że przedsiębiorca zapewnia im właściwy dostęp do wiedzy na temat AI i automatyzacji
  • kto najczęściej korzysta z rozwiązań opartych na AI
  • czy pracownicy obawiają się AI i automatyzacji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Prawie połowa badanych pracowników — 46,7 proc. — uważa, że ma pewną wiedzę na temat automatyzacji i sztucznej inteligencji, lecz chce ją pogłębić i lepiej poznać możliwości zastosowania tych rozwiązań w miejscu zatrudnienia — wynika z „Barometru Rynku Pracy 2025” Gi Group Holding. 55 proc. respondentów nie ma jednak takiej możliwości lub działania pracodawcy w tym zakresie są ich zdaniem niewystarczające. Jedynie 36 proc. ankietowanych ocenia dostęp do wiedzy jako wystarczający, choć ogranicza się on głównie do podstawowych informacji, a tylko 9 proc. uważa, że przedsiębiorca zapewnia im właściwy dostęp do wiedzy na temat AI i automatyzacji oraz realne możliwości rozwoju kompetencji.

Młodzi lubią nowe technologie

Brak szkoleń skutkuje niewielkim odsetkiem zatrudnionych korzystających z AI. Z raportu wynika, że jedynie 28,5 proc. badanych regularnie korzysta w pracy z rozwiązań na niej opartych. Najczęściej korzystają z nich zatrudnieni w usługach (35,3 proc.), transporcie i logistyce (32,3 proc.) oraz handlu (32,1 proc.), najrzadziej pracujący w sektorze publicznym (21 proc.).

Z narzędzi opartych na AI najczęściej korzystają zetki — przyznaje się do tego połowa generacji. W pozostałych grupach wiekowych odsetek jest zbliżony i wynosi około 25 proc.

— Warto pamiętać, że najmłodsze pokolenie dorastało w otoczeniu nowych technologii, co zdecydowanie ułatwia im ich rozumienie i wykorzystanie w pracy zawodowej. Równie istotne jest jednak, aby także starsze pokolenia miały możliwość poznawania automatyzacji i sztucznej inteligencji, gdyż umiejętność ich wykorzystania staje się coraz bardziej kluczowa na rynku pracy — mówi Grzegorz Gojny, dyrektor regionalny Gi Group.

Komunikacja oraz edukacja

Zainteresowanie pracowników nowymi technologiami rośnie, a obawy związane z wdrażaniem automatyzacji i sztucznej inteligencji maleją. Z raportu wynika, że jedna trzecia — 32,7 proc.— pracowników nie odczuwa żadnych niepokojów związanych z wdrażaniem takich rozwiązań. Wśród tych, którzy jednak je mają, największy odsetek — 21,5 proc. — obawia się, że szybki rozwój nowych technologii sprawi, że będzie im trudno nadążyć za zmianami, 18 proc. boi się utraty pracy, a 12 proc. martwi się, że nie będzie w stanie zdobyć umiejętności potrzebnych do wykonywania obowiązków. Taki sam odsetek obawia się, że nie poradzi sobie z nowymi narzędziami.

— Obawy pracowników nie są zaskoczeniem — wiele osób nie ma jeszcze doświadczenia w wykorzystywaniu nowych technologii, a jednocześnie słyszą o ich dynamicznym rozwoju i potencjalnym wpływie na rynek pracy. Niepewność może potęgować brak dostępu do wiedzy lub poczucie, że zmiany zachodzą bez ich udziału. Dlatego tak istotne jest, by firmy jasno komunikowały cel wprowadzania nowych rozwiązań i realizowały różnorodne działania edukacyjne. Zaangażowanie pracowników w proces zmian pomoże oswoić lęk i niepewność, wzbudzić ciekawość oraz gotowość do nauki –—podkreśla Ewa Michalska, dyrektor operacyjna Grafton Recruitment.