Z badania przeprowadzonego przez Bloomberg BNA na zlecenie TMF Group wynika, że aż trzech na pięciu pracodawców obecnych w wielu krajach nie zabezpiecza danych płacowych swoich pracowników. Co więcej, jeden na czterech nie modyfikuje również swoich procedur bezpieczeństwa komunikacji transgranicznej.

Lekkomyślnie
Ponadto prawie połowa respondentów przyznała, że do przesyłania wiadomości związanych z danymi płacowymi nadal wykorzystuje pocztę elektroniczną, a więc kanał komunikacji niezbyt pewny pod względem zabezpieczeń. Liczba ta wzrasta do prawie dwóch trzecich w przypadku przedsiębiorstw działających w sześciu lub więcej krajach. — Z badania jasno wynika, że im większa liczba krajów, w którym przedsiębiorstwo prowadzi działalność, tym trudniej koordynować obsługę płacową i utrzymać spójne, globalne podejście. Najbardziej zaskakujące jest to, jak wiele dużych korporacji nadal przekazuje dane płacowe w niezabezpieczonych mejlach, narażając się w ten sposób na ryzyko — komentuje Darell Beal z TMF Group. Zdaniem eksperta, zachowanie równowagi między prowadzeniem scentralizowanej, globalnej sprawozdawczości a spełnianiem wymogów lokalnych może okazać się trudnym wyzwaniem dla firm. Do tego dochodzą także komplikacje wynikające ze współpracy z wieloma dostawcami usług płacowych, konieczności posługiwania się wieloma językami oraz różnymi walutami. W tej sytuacji łatwo zrozumieć, dlaczego ponad połowa (56 proc.) ankietowanych przedsiębiorstw zamierza wprowadzić takie technologiczne rozwiązania, które w przyszłości umożliwią bezpieczne przekazywanie pracownikom odcinków wypłat lub informacji dotyczących płac.
Lokalne wymogi
W Polsce coraz więcej firm zwraca uwagę na kwestie bezpieczeństwa informacji. Muszą jednak działać zgodnie z obowiązującymi w naszym kraju restrykcjami prawnymi dotyczącymi przetwarzania danych osobowych. — Podpisując umowę na świadczenie usług płacowych, klienci oczekują zagwarantowania międzynarodowych standardów zarządzania bezpieczeństwem danych, takich jak np. certyfikat ISO. Z drugiej strony poszukują także skutecznych rozwiązań technologicznych, które usprawnią sprawozdawczość i przepływ danych, będąc jednocześnie w zgodzie z przepisami prawnymi w tym obszarze — podkreśla Mikołaj Pluciński, dyrektor regionalny w TMF Poland.