Niemało, bo 43 proc. pracowników planuje zmianę pracy w perspektywie dwunastu miesięcy, z czego 26 proc. ma zamiar to zrobić w ciągu pół roku — podają autorzy Raportu płacowego Hays Poland 2019. Głównym powodem rozważań o podjęciu współpracy z innym pracodawcą jest niezadowolenie z aktualnego poziomu wynagradzania (73 proc. głosów) oraz brak adekwatnych możliwości rozwoju, na co zwróciło uwagę 55 proc. respondentów. Jednocześnie okazuje się, że nawet jeśli potrzeby rozwojowe są zaspokojone w obecnej firmie, to chęć pozostania w niej nie jest taka oczywista.
Tylko co piąty zatrudniony deklaruje, że nie myśli nad zmianą pracodawcy. Według autorów badania, trudno może być zatrzymać najbardziej utalentowanych ludzi. Zwracają uwagę, że idea jednej pracy na cały okres trwania kariery zawodowej należy do przeszłości, a że średnia długość życia rośnie i coraz większą jego część ludzie spędzają w pracy, to poszukiwanie różnorodności w życiu zawodowym staje się naturalne. Z globalnych badań Hays — obejmujących ponad 100 krajów — wynika, że w 2019 r. 78 proc. zatrudnionych będzie poszukiwać możliwości nowego, lepszego zatrudnienia. W Polsce ten odsetek jest niższy, przy czym takie plany ma prawie blisko połowa pracujących.
— W coraz większym stopniu konieczna jest zmiana w sposobie myślenia o pracy i pracownikach. Firmy, które nie oferują zatrudnionym tego, co jest dla nich ważne i niezbędne do osiągnięcia satysfakcji z życia zawodowego, muszą liczyć się z prawdopodobieństwem ich odejścia do konkurencji, która na te oczekiwania odpowie — podkreśla Paula Rejmer, dyrektor w Hays Poland.
Według badań Hays, pracodawcy inaczej niż pracownicy postrzegają czynniki, które mają wpływ na podejmowanie decyzji o pozostaniu w danym miejscu pracy. Największe różnice dotyczą tego, co jest uważane za istotne. Najważniejszymi kryteriami wiążącymi pracowników z przedsiębiorstwem jest wysokość otrzymywanego wynagrodzenia oraz możliwość nie tylko rozwoju zawodowego, lecz także osobistego. Liczy się też czas dojazdu do pracy, lokalizacja firmy oraz relacje z bezpośrednim przełożonym i zakres obowiązków. Rośnie ponadto znaczenie wspierania przez pracodawców pasji zatrudnionych oraz elastyczność i promowanie możliwości rozwoju kariery w strukturach firmy, m.in. poprzez zachęcanie do wewnętrznej mobilności.
— Z naszych doświadczeń wynika, że na decyzję o zmianie zatrudnienia wpływa zaufanie do firmy i kadry zarządzającej, atmosfera pracy i relacje ze współpracownikami. Pracownicy muszą czuć się doceniani — dodaje Paula Rejmer.
Firmy nie chcą jednak konkurować wyłącznie poziomem wynagrodzeń, bo ma to określone granice. Pracodawcy liczą się z tym, że nie zawsze przekonają pracownika do pozostania.
— Dobrą praktyką jest przeprowadzanie z odchodzącymi pracownikami tzw. exit interview — rozmów o powodach odejścia, które są okazją także do podziękowania za pracę. Warto poznać także opinię o funkcjonujących w firmie ścieżkach karier — radzi Paula Rejmer.
Podkreśla, że nawet w firmach oferujących ogromne możliwości rozwoju komunikacja bywa niewystarczająca i pracownicy nie wiedzą, na co mogą liczyć.