Premia za Multimedia powinna być wysoka

UPC liczy, że przekona UOKiK do zgody na przejęcie operatora. Vectra nie zamierza przepłacać.

Rynek spodziewa się, że stosunkowo niedługo właściciele Multimediów wyjdą na rynek z ofertą sprzedaży spółki. Pojawiła się nawet pogłoska, że chętni już robią due diligence. To podgrzewający atmosferę falstart, bo na razie jeszcze żaden z chętnych nie prowadzi badania. Rynek przewiduje już jednak, kto zagra w finale. Na przejęciu najbardziej mogą skorzystać UPC i Vectra, więc to one powinny licytować najostrzej. Z tej dwójki UPC wydaje się bardziej zainteresowane.

— Na pewno przyjrzymy się Multimediom, jeśli zostaną wystawione na sprzedaż. Konsolidacja jest potrzebna, bo pozwala stworzyć efekt skali ułatwiający zwrot z inwestycji w zaawansowane sieci i usługi. Siłę naszego zainteresowania będziemy w stanie ocenić, gdy poznamy szczegóły. Duża część biznesu Multimediów jest oparta na starszej technologii „miedzianej” i już nie rośnie tak szybko — zastrzega Simon Boyd, prezes UPC. Potencjalny rywal kablowego potentata, operator sieci Vectra, dość ostrożnie podchodzi do ewentualnej akwizycji.

— Vectra jest zainteresowana, ale nie za wszelką cenę. Może zaoferować 8 razy EBITDA — mówi osoba zbliżona do spółki.

Oficjalnego komentarza Vectry nie udało nam się uzyskać.

Punkt odniesienia

Multimedia wypracowały w ubiegłym roku 327 mln zł EBITDA. Ich wartość można zatem szacować na 2,6-3,6 mld zł (jako 8-11-krotność wskaźnika EBITDA). UPC, które w ubiegłym roku kupiło Astera, wyceniło go na 2,4 mld zł, czyli ponad 7-krotność spodziewanego w 2011 r. EBITDA. Multimedia kupiły Stream Communication za 142,5 mln zł, czyli — 9 razy wskaźnik w 2011 r. Inne transakcje na rynku kablówek były wyceniane na 8-11 razy EBITDA. Wskaźnik EV/ EBITDA dla Multimediów, kiedy spółka była jeszcze notowana na GPW, wynosił 6,5, jednak wycenę operatora zaniżała niewielka płynność akcji. Dlatego kablówka zniknęła z giełdy.

— Ostatnie transakcje, jak Aster i Stream, stworzyły punkt odniesienia dla oczekiwań właścicieli Multimediów co do wyceny. Finansowania dłużnego obecnie nie brak, a konsolidacja sektora nabiera rozpędu. Ta transakcja może na dobre zmienić mapę branży. Dlatego spodziewam się wysokiej premii — mówi Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający Innova Capital.

Furtka przy szlabanie

Wielkim znakiem zapytania jest zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na przejęcie Multimediów przez UPC. UOKiK nie był zachwycony już poprzednią konsolidacją z udziałem największego operatora i na zakup Astera zgodził się warunkowo. Tym razem o zgodę może być jeszcze trudniej, zwłaszcza że sceptycyzmu wobec ewentualnego połączenia nie kryje drugi regulator — Urząd Komunikacji Elektronicznej. Ale Simon Boyd liczy, że będzie w stanie przekonać UOKiK do zgody na tę transakcję.

— Branża mocno się zmienia w ostatnich miesiącach. Mieliśmy konsolidacje i przejęcia, szybko rozwija się naziemna telewizja cyfrowa, wchodzi płatna platforma Cyfrowego Polsatu. UOKiK ma powody, by inaczej spojrzeć na rynek — mówi Simon Boyd.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Premia za Multimedia powinna być wysoka