Premia za Multimedia powinna być wysoka

Magdalena WierzchowskaMagdalena Wierzchowska
opublikowano: 2012-04-03 00:00

UPC liczy, że przekona UOKiK do zgody na przejęcie operatora. Vectra nie zamierza przepłacać.

Rynek spodziewa się, że stosunkowo niedługo właściciele Multimediów wyjdą na rynek z ofertą sprzedaży spółki. Pojawiła się nawet pogłoska, że chętni już robią due diligence. To podgrzewający atmosferę falstart, bo na razie jeszcze żaden z chętnych nie prowadzi badania. Rynek przewiduje już jednak, kto zagra w finale. Na przejęciu najbardziej mogą skorzystać UPC i Vectra, więc to one powinny licytować najostrzej. Z tej dwójki UPC wydaje się bardziej zainteresowane.

— Na pewno przyjrzymy się Multimediom, jeśli zostaną wystawione na sprzedaż. Konsolidacja jest potrzebna, bo pozwala stworzyć efekt skali ułatwiający zwrot z inwestycji w zaawansowane sieci i usługi. Siłę naszego zainteresowania będziemy w stanie ocenić, gdy poznamy szczegóły. Duża część biznesu Multimediów jest oparta na starszej technologii „miedzianej” i już nie rośnie tak szybko — zastrzega Simon Boyd, prezes UPC. Potencjalny rywal kablowego potentata, operator sieci Vectra, dość ostrożnie podchodzi do ewentualnej akwizycji.

— Vectra jest zainteresowana, ale nie za wszelką cenę. Może zaoferować 8 razy EBITDA — mówi osoba zbliżona do spółki.

Oficjalnego komentarza Vectry nie udało nam się uzyskać.

Punkt odniesienia

Multimedia wypracowały w ubiegłym roku 327 mln zł EBITDA. Ich wartość można zatem szacować na 2,6-3,6 mld zł (jako 8-11-krotność wskaźnika EBITDA). UPC, które w ubiegłym roku kupiło Astera, wyceniło go na 2,4 mld zł, czyli ponad 7-krotność spodziewanego w 2011 r. EBITDA. Multimedia kupiły Stream Communication za 142,5 mln zł, czyli — 9 razy wskaźnik w 2011 r. Inne transakcje na rynku kablówek były wyceniane na 8-11 razy EBITDA. Wskaźnik EV/ EBITDA dla Multimediów, kiedy spółka była jeszcze notowana na GPW, wynosił 6,5, jednak wycenę operatora zaniżała niewielka płynność akcji. Dlatego kablówka zniknęła z giełdy.

— Ostatnie transakcje, jak Aster i Stream, stworzyły punkt odniesienia dla oczekiwań właścicieli Multimediów co do wyceny. Finansowania dłużnego obecnie nie brak, a konsolidacja sektora nabiera rozpędu. Ta transakcja może na dobre zmienić mapę branży. Dlatego spodziewam się wysokiej premii — mówi Krzysztof Krawczyk, partner zarządzający Innova Capital.

Furtka przy szlabanie

Wielkim znakiem zapytania jest zgoda Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na przejęcie Multimediów przez UPC. UOKiK nie był zachwycony już poprzednią konsolidacją z udziałem największego operatora i na zakup Astera zgodził się warunkowo. Tym razem o zgodę może być jeszcze trudniej, zwłaszcza że sceptycyzmu wobec ewentualnego połączenia nie kryje drugi regulator — Urząd Komunikacji Elektronicznej. Ale Simon Boyd liczy, że będzie w stanie przekonać UOKiK do zgody na tę transakcję.

— Branża mocno się zmienia w ostatnich miesiącach. Mieliśmy konsolidacje i przejęcia, szybko rozwija się naziemna telewizja cyfrowa, wchodzi płatna platforma Cyfrowego Polsatu. UOKiK ma powody, by inaczej spojrzeć na rynek — mówi Simon Boyd.