Prezes ARP: nasze elektryczne autobusy pomogą w walce z wykluczeniem komunikacyjnym

PAP
opublikowano: 2024-09-12 07:01

Dobrym pomysłem byłaby produkcja przez firmę ARP E-Vehicles autobusu elektrycznego dla szkół, przedszkoli, autobusu dla mniejszych miejscowości - powiedział PAP prezes Agencji Rozwoju Przemysłu Michał Dąbrowski. Nasze elektryczne autobusy pomogłyby w walce z wykluczeniem komunikacyjnym - dodał.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na pytanie PAP, czy w związku z porządkowaniem portfela spółek agencja będzie rozwijać segment elektromobilności, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Michał Dąbrowski przyznał, że to wymaga wysokiej specjalizacji i doskonałej znajomości rynku. Do ARP należy spółka ARP E-Vehicles, produkująca elektryczne autobusy pod marką Pilea.

"Nie zamierzamy +wygaszać+ ARP E-Vehicles, patrzymy na jej potencjał, na to, gdzie możemy znaleźć dla niej pole rozwojowe, jak ją wzmocnić wiedzą i kapitałem w taki sposób, żeby ją urynkowić i jakiego produktu od niej oczekiwałby rynek" - wskazał Dąbrowski. "Zastanawiamy się nad tym, czy nie rozmawiać z partnerem technologicznym dla tej spółki. Lepiej doprosić kogoś, kto ma doskonałą umiejętność w swojej dziedzinie, bo to przyśpiesza ewaluacje projektu" - zauważył.

Zdaniem Dąbrowskiego dofinasowanie spółki ARP E-Vehicles bez pomysłu na nią "jest bez sensu". Jego zdaniem dobrym pomysłem byłaby produkcja autobusu elektrycznego dla szkół, przedszkoli, autobusu mniejszego, dla mniejszych miejscowości.

"Gminy miejsko-wiejskie miałyby rozwiązany problem komunikacyjny w sposób sprzyjający ekologii - wykluczenie komunikacyjne stałoby się znacznie mniejsze" - stwierdził prezes ARP. Przyznał, że rozmawiał o takim rozwiązaniu z wiceministrem infrastruktury, pełnomocnikiem rządu ds. wykluczenia komunikacyjnego Stanisławem Bukowcem.

"Myślę, że moglibyśmy realizację tego pomysłu wesprzeć środkami z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, tych środków jest sporo" - wskazał Dąbrowski. "Mamy też odzew z rynku, że byłoby to świetne rozwiązanie, by likwidować wykluczenie komunikacyjne. Rozmawiałem np. z burmistrzem Ustronia i Wisły, którzy są tym zainteresowani" - dodał.

Agencja we wrześniu 2020 r. kupiła od RAFAKO spółkę celową zarejestrowaną pod nazwą RAFAKO EBUS Sp. z o.o.; obecnie to ARP E-Vehicles. Tym samym ARP przejęła kontrolę nad projektem konstrukcyjno–technologicznym, polegającym na opracowaniu, homologacji i rozpoczęciu seryjnej produkcji innowacyjnego autobusu elektrycznego.