Prezes CPK apeluje o rozbudowę Lotniska Chopina. „Dramatyczny błąd poprzedników”

WST, PAP
opublikowano: 2024-12-04 11:58

Filip Czernicki, kierujący spółką Centralny Port Komunikacyjny (CPK) uważa, że konieczna jest szybka rozbudowa warszawskiego Lotniska Chopina. Za „dramatyczny błąd” uznał decyzje poprzedniej ekipy o zaniechaniu jego ekspansji.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Warszawskie lotnisko Chopina jest największym portem lotniczym w Polsce. Zarządzają nim Polskie Porty Lotnicze (PPL) należące do Grupy CPK.

Od początku roku lotnisko odprawiło prawie 20 mln pasażerów; to blisko 15-proc. wzrost liczby podróżnych r/r. W 2023 r. port obsłużył 18,5 mln podróżnych. Tylko w październiku 2024 r. lotnisko odprawiło blisko 1,9 mln pasażerów. Stołeczny port jest bazą dla Polskich Linii Lotniczych LOT. Z portu latają m.in. Luftansa, British Airways, KLM, Emirates, Wizz Air.

Obecne władze portu wskazują na potrzebę rozbudowy stołecznego lotniska ze względu na wzrastającą liczbę podróżnych z niego korzystających.

Poważny błąd

Zaniechanie rozbudowy Lotniska Chopina przez naszych poprzedników było dramatycznym błędem. Obecna infrastruktura nie jest w stanie odprawić więcej niż 23 mln pasażerów, a zgodnie z szacunkami już w tym roku port ma obsłużyć ok. 21 mln podróżnych. Dlatego rozbudowa musi się wydarzyć pilnie, zanim pasażerów będzie mogło przejąć lotnisko centralne w ramach CPK - powiedział Filip Czernicki, prezes CPK.

Zwrócił uwagę, że w grudniu zostaną przedstawione szczegóły rozbudowy stołecznego portu. "PPL będzie informować o przyjętej koncepcji, harmonogramie i kosztach" - dodał.

Nawet 30 mln pasażerów rocznie

Prezes CPK wskazał, że celem tej inwestycji będzie rozbudowa Lotniska Chopina tak, by do 2032 r. port mógł obsługiwać ok. 28-30 mln pasażerów rocznie.

Bez planowanej rozbudowy do chwili otwarcia CPK stracilibyśmy ok. 32 mln pasażerów. Rozbudowa stołecznego portu jest też niezbędna do tego, by zapewnić możliwość stabilnego wzrostu liczby podróżnych na Mazowszu do roku 2032, kiedy to zostanie uruchomione nowe lotnisko centralne w Baranowie - podkreślił szef państwowej spółki.

Inwestycja przejściowa

Czernicki przekazał, że koszt rozbudowy lotniska w Warszawie poniesie inwestor, czyli Polskie Porty Lotnicze. Wyjaśnił, że inwestycja planowana jest w taki sposób, by "nie pochłaniała tych środków, których później nie będzie można zamortyzować". "Rozbudowa ma na celu zapewnienie infrastruktury tylko na kilka przejściowych lat, czyli do 2032 roku, kiedy to zacznie działać lotnisko w Baranowie" - dodał.

Wizja CPK

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane między Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.