Prezydencka recepta na przyjazne podatki

opublikowano: 31-07-2014, 00:00

Jeśli ustawodawca poprze podatkowe postulaty prezydenta, zniknie korekta PIT i CIT przy opóźnionych płatnościach.

Głowa państwa konsultuje z przedstawicielami przedsiębiorców zmiany przepisów podatkowych. Po kilku seminariach na temat polskiego systemu podatkowego, analizie raportów i opracowań na ten temat, a także orzecznictwa, Kancelaria Prezydenta RP przesłała w tym miesiącu do zaopiniowania konkretne propozycje kilku nowych rozwiązań. Miałyby obowiązywać od 2016 r. Sformułowano 8 postulatów. Dotyczą głównie ordynacji podatkowej (szczegóły obok). Olgierd Dziekoński, sekretarz stanu w kancelarii prezydenta, stwierdził w piśmie do adresatów konsultacji, że proponowane zmiany powinny wyeliminować praktyczne problemy ze stosowaniem regulacji należących do najbardziej uciążliwych. Do propozycji odniósł się już Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego (ZRP). Postulaty prezydenckie znalazły pełne poparcie związku.

Fot. Bloomberg
Fot. Bloomberg
None
None

— Ich wprowadzenie ograniczy biurokratyczne uciążliwości, a także zmniejszy ryzyko prowadzenia działalności — ocenił prezes ZRP. Jerzy Bartnik zwrócił szczególną uwagę na projekt zmian w podatkach dochodowych — od osób fizycznych (PIT) i osób prawnych (CIT).

Zapowiada zniesienie nakazu korekty kosztów uzyskania przychodów, gdy podatnik nie opłaca faktur. Wprowadzono go 1 stycznia 2013 r. i miał hamować zatory płatnicze. 80 proc. firm uważa, że to nie pomogło w eliminacji zatorów, ale jedynie zwiększyło obowiązki administracyjne — wynika z badań przywołanych przez kancelarię. Powstało też wiele problemów interpretacyjnych, dotyczących sytuacji, w których zakłada się odroczenie terminu zapłaty, ale nie można tego uznać za patologię, uzasadniającą stosowanie sankcji. Przykładem mogą być kaucje gwarancyjne w budownictwie.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Przepisy te praktycznie wyeliminowały najważniejsze korzyści wynikające z prowadzenia uproszczonej ewidencji podatkowej, jaką jest podatkowa księga przychodów i rozchodów — stwierdził Jerzy Bartnik.

Podkreślił, że szczególnie trudna jest np. korekta odpisów amortyzacyjnych w części, która odpowiada nieuregulowanym płatnościom składającym się np. na wartość początkową środka trwałego, zwłaszcza gdy płatność jest rozłożona na raty. Zwrócił też uwagę, że przeoczenie terminu zapłaty bez wyksięgowania faktury z kosztów oznacza poważne skutki karne skarbowe. W Kancelarii Prezydenta RP obliczono, że przedsiębiorcy oszczędzą na zmianie ok. 226-410 mln zł.

8 postulatów prezydenta

  • Wprowadzenie zasady, że wątpliwości co do wykładni prawa podatkowego należy rozstrzygać na korzyść podatnika.
  • Zwiększenie dostępności i przejrzystości bazy indywidualnych interpretacji podatkowych — mowa m.in. o publikowaniu informacji o zmianie lub uchyleniu interpretacji.
  • Zwiększenie pewności co do zaistnienia przedawnienia podatkowego — okres jego przedłużenia (lub zawieszenia) miałby wynosić maksymalnie 2 lata.
  • Ograniczenie możliwości nadania rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji nieostatecznej — miałby zniknąć przepis, który dopuszcza to np., gdy do końca okresu przedawnienia podatkowego pozostało mniej niż 3 miesiące, co fiskus wykorzystuje przez egzekucję należności, aby przerwać bieg przedawnienia.
  • Fakultatywne składanie uzasadnienia do korekty podatkowej — obecny obowiązek zbędny, m.in. dlatego, że organ podatkowy może weryfikować korektę.
  • Uproszczenie postępowania podatkowego przed organem odwoławczym — sam przeprowadzałby dodatkowe postępowanie dla uzupełnienia dowodów. Uchylenie obowiązku korygowania kosztów podatkowych, zależnego od tego, kiedy podatnik reguluje płatności.
  • Zmniejszenie uciążliwości kontroli — mogłyby być prowadzone w miejscu prowadzenia dokumentacji, obecne przepisy dotyczące kontrolowania firmy poza jej siedzibą są niespójne.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane