Producent kawy Jacobs zmieni właściciela. Nabywcą gigant branży napojów

Magdalena GłowackaMagdalena GłowackaAleksander Żuławnik
opublikowano: 2025-08-25 11:32

Amerykański producent napojów Keurig Dr Pepper kupi za 15,7 mld EUR holenderską spółkę JDE Peet's, producenta m.in. kawy Jacobs. Po transakcji podzieli się na dwie dywizje.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

O ponad 17 proc., do 15,2 mld EUR, rosła w poniedziałek na giełdzie w Amsterdamie rynkowa kapitalizacja JDE Peet's, największego gracza na światowym rynku kawy z przychodami sięgającymi 8,8 mld EUR, właściciela m.in. marki Jacobs. Powód? Z holenderskiej giełdy, płacąc dużą premię w stosunku do notowań z ostatnich tygodni, zamierza ściągnąć go notowany w Nowym Jorku Keurig Dr Pepper. Amerykanie w portfolio mają liczne marki napojowe, a w USA za sprawą marki Keurig są liderem w segmencie kawy w kapsułkach i ekspresów do jej parzenia.

Keurig Dr Pepper poinformował, że jego celem jest rozszerzenie oferty na ponad 100 krajów. Po fuzji planuje wydzielenie działów napojów i kawy „tak szybko, jak to możliwe”. Powstałe w ten sposób dwie spółki Beverage i Global Coffee, mają być samodzielnie notowane na giełdzie w Nowym Jorku. Szacuje się, że przychody pierwszej ze spółek sięgną 11, a drugiej 16 mld USD rocznie.

Transakcja ma zostać sfinansowana z własnych środków Keurig Dr Pepper oraz kredytów bankowych. Jej finalizacja powinna nastąpić w pierwszej połowie przyszłego roku pod warunkiem uzyskania zgód organów regulacyjnych.

Fuzje i podziały

Spółka Keurig Dr Pepper powstała w 2018 r. za sprawą fuzji Keurig Green Mountain i Dr Pepper Snapple Group. W jej portfolio na rynku amerykańskim znajdują się takie marki napojów, jak m.in. Dr Pepper, 7 Up czy Schwepps.

Przejmowana przez nią grupa też przeszła sporo zmian w ostatniej dekadzie. Spółka Jacobs Douwe Egberts powstała w 2015 r. w wyniku fuzji działu kawowego amerykańskiej firmy Mondelez z holenderską firmą Douwe Egberts. W grudniu 2019 r. doszło do kolejnej fuzji - tym razem z Peet's Coffee i powstania JDE Peet's. W portfolio firmy są takie marki kawy jak m.in. Jacobs, Douwe Egberts, Tassimo, Prima i L'Or.

Polskie elementy

Jacobs to najlepiej sprzedająca się marka kawy na polskim rynku, przed niemieckim Tchibo. Polska spółka Jacobs Douwe Egberts w 2024 r. miała przychody na poziomie 849,4 mln zł, co oznacza spadek o 28 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto zmniejszył się o 11 proc. Spółka wyjaśnia, że relatywnie mniejszy spadek rentowności był efektem podwyżek cen wprowadzonych od stycznia 2024 r.

Spadek przychodów nastąpił mimo wzrostu wolumenu sprzedaży kawy w Polsce - o 1,2 proc. w ujęciu ilościowym oraz o 1 proc. w przeliczeniu na liczbę filiżanek. Wartościowo rynek urósł w tym czasie o 0,5 proc.

W Polsce firma rozwija dystrybucję marek Jacobs i Prima w sklepach spożywczych. Jej zarząd wskazał w sprawozdaniu, że równolegle dystrybutor w Polsce planuje rozwijać sprzedaż w mniejszych, lecz rosnących segmentach, takich jak kawa ziarnista i systemy ekspresów kapsułkowych. Strategia ta obejmuje marki Jacobs, L’Or i Prima.

JDE Peet's posiada palarnię kawy w Sułaszewie w województwie wielkopolskim. W 2023 r. przedstawiciele polskiej spółki koncernu podpisali z Ministerstwem Rozwoju i Technologii umowę o grant. Wówczas ustalono, że JDE Peets zainwestuje ponad 600 mln zł w nowy zakład produkcyjny w Jaworze (woj. dolnośląskie).

Na tę inwestycję firma ma otrzymać ponad 73,2 mln zł z programu wsparcia inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. Zgodnie z planem budowa rozpocznie się w 2026 roku i potrwa dwa lata.