O ponad 17 proc., do 15,2 mld EUR, rosła w poniedziałek na giełdzie w Amsterdamie rynkowa kapitalizacja JDE Peet's, największego gracza na światowym rynku kawy z przychodami sięgającymi 8,8 mld EUR, właściciela m.in. marki Jacobs. Powód? Z holenderskiej giełdy, płacąc dużą premię w stosunku do notowań z ostatnich tygodni, zamierza ściągnąć go notowany w Nowym Jorku Keurig Dr Pepper. Amerykanie w portfolio mają liczne marki napojowe, a w USA za sprawą marki Keurig są liderem w segmencie kawy w kapsułkach i ekspresów do jej parzenia.
Keurig Dr Pepper poinformował, że jego celem jest rozszerzenie oferty na ponad 100 krajów. Po fuzji planuje wydzielenie działów napojów i kawy „tak szybko, jak to możliwe”. Powstałe w ten sposób dwie spółki Beverage i Global Coffee, mają być samodzielnie notowane na giełdzie w Nowym Jorku. Szacuje się, że przychody pierwszej ze spółek sięgną 11, a drugiej 16 mld USD rocznie.
Transakcja ma zostać sfinansowana z własnych środków Keurig Dr Pepper oraz kredytów bankowych. Jej finalizacja powinna nastąpić w pierwszej połowie przyszłego roku pod warunkiem uzyskania zgód organów regulacyjnych.
Fuzje i podziały
Spółka Keurig Dr Pepper powstała w 2018 r. za sprawą fuzji Keurig Green Mountain i Dr Pepper Snapple Group. W jej portfolio na rynku amerykańskim znajdują się takie marki napojów, jak m.in. Dr Pepper, 7 Up czy Schwepps.
Przejmowana przez nią grupa też przeszła sporo zmian w ostatniej dekadzie. Spółka Jacobs Douwe Egberts powstała w 2015 r. w wyniku fuzji działu kawowego amerykańskiej firmy Mondelez z holenderską firmą Douwe Egberts. W grudniu 2019 r. doszło do kolejnej fuzji - tym razem z Peet's Coffee i powstania JDE Peet's. W portfolio firmy są takie marki kawy jak m.in. Jacobs, Douwe Egberts, Tassimo, Prima i L'Or.
Polskie elementy
Jacobs to najlepiej sprzedająca się marka kawy na polskim rynku, przed niemieckim Tchibo. Polska spółka Jacobs Douwe Egberts w 2024 r. miała przychody na poziomie 849,4 mln zł, co oznacza spadek o 28 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Zysk netto zmniejszył się o 11 proc. Spółka wyjaśnia, że relatywnie mniejszy spadek rentowności był efektem podwyżek cen wprowadzonych od stycznia 2024 r.
Spadek przychodów nastąpił mimo wzrostu wolumenu sprzedaży kawy w Polsce - o 1,2 proc. w ujęciu ilościowym oraz o 1 proc. w przeliczeniu na liczbę filiżanek. Wartościowo rynek urósł w tym czasie o 0,5 proc.
W Polsce firma rozwija dystrybucję marek Jacobs i Prima w sklepach spożywczych. Jej zarząd wskazał w sprawozdaniu, że równolegle dystrybutor w Polsce planuje rozwijać sprzedaż w mniejszych, lecz rosnących segmentach, takich jak kawa ziarnista i systemy ekspresów kapsułkowych. Strategia ta obejmuje marki Jacobs, L’Or i Prima.
JDE Peet's posiada palarnię kawy w Sułaszewie w województwie wielkopolskim. W 2023 r. przedstawiciele polskiej spółki koncernu podpisali z Ministerstwem Rozwoju i Technologii umowę o grant. Wówczas ustalono, że JDE Peets zainwestuje ponad 600 mln zł w nowy zakład produkcyjny w Jaworze (woj. dolnośląskie).
Na tę inwestycję firma ma otrzymać ponad 73,2 mln zł z programu wsparcia inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki. Zgodnie z planem budowa rozpocznie się w 2026 roku i potrwa dwa lata.
