W sumie powstanie zawrotna liczba około 60 tys. rysunków projektowych, które zostaną włączone do cyfrowego modelu. Ze względu na swoją bezprecedensową skalę, zadanie zostało podzielone na zakresy projektowe, które będą powstawały jednocześnie – w zespole zintegrowanym: z udziałem ekspertów CPK i doradców zewnętrznych, np. z Lotniska Incheon w Seulu. Cel jest taki, żeby wielobranżowa dokumentacja projektowa złożyła się jak puzzle w jeden projekt.

- Master Architekt (MA)
Generalny projektant architektury to największe spośród zadań projektowych związanych z budową nowego lotniska. Jego zadaniem będzie zaprojektowanie serca portu lotniczego: nie tylko terminalu pasażerskiego, ale też dworca kolejowego, węzła przesiadkowego (PTI) i systemu obsługi bagażu (BHS).
W skład zakresu podstawowego wchodzą projekty: koncepcyjny i budowlany oraz dokumentacja wykonawcza. Tylko w ramach zadania master architekta z CPK współpracować będzie w momencie kulminacyjnym 200-300 projektantów! Na potrzeby tylko tego zadania zostanie wykonane prawie 20 tys. rysunków o różnej złożoności. Koncepcja projektowa ma być gotowa już w połowie przyszłego roku, a na całość zadania wykonawca będzie miał dwa i pół roku.
Spółka czeka na uprawomocnienie się wyników postępowania na wybór master architekta. Komisja przetargowa oceniła najwyżej ofertę konsorcjum, którego liderem jest Foster + Partners, czyli architektoniczny gracz ze światowej pierwszej ligi, mający w swoim dorobku projekty takich lotnisk jak Chek Lap Kok w Hongkongu, Beijing Capital w Pekinie, Panama-Tocumen, New Doha International i Kuwait International.
Oprócz konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold w postępowaniu brała udział także inna wielka firma projektowa wywodząca się z Wielkiej Brytanii: Zaha Hadid Architects. O zlecenie CPK rywalizują też amerykańska firma projektowa Kohn Pedersen Fox (KPF), hiszpańsko-brytyjsko-niemieckie konsorcjum: Luis Vidal, Weston Williams + Partners i gmp International, a także Dar Al-Handasah i Perkins&Will, konsorcjum libańsko-amerykańskie.
- Master Civil Engineer (MCE)
W przypadku generalnego projektanta inżynierii lądowej wybór już jest prawomocny. W ciągu ostatnich dni spółka CPK podpisała umowę z firmą Dar Al-Handasah Consultants. Na opracowanie projektu koncepcyjnego generalny projektant Inżynierii lądowej ma 7,5 miesiąca, a na projekt budowlany 12 miesięcy.
Do zadań MCE będzie należało wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej infrastruktury technicznej, w tym m.in. dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, tuneli kolejowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi.
Projektant jest członkiem Dar Group, która była odpowiedzialna za realizację projektów m.in. na lotniskach w Dubaju i Katarze (ten ostatni to nr 1 w aktualnym rankingu Skytrax, czyli najlepszych portów przesiadkowych świata). Firma wspierała projektowo również rozbudowę lotniska O'Hare w Chicago, LaGuardia Nowym Yorku, San Francisco International Airport i Hangzhou Xiaoshan w Chinach.
- Support Infrastructure Engineering (SIE)
W tym przypadku chodzi o projekty koncepcyjne, techniczne, wykonawcze i budowlane wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń dla tzw. obiektów wspierających lotnisko.
– Podzieliliśmy je na dwie części: stricte lotniskową i obejmującą obiekty, w przypadku których doświadczenie lotniskowe nie będzie kluczowe. Współpraca będzie odbywała się w formule dwóch umów ramowych, za pośrednictwem których będziemy zlecali postępowania wykonawcze – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK.
Pierwszy przetarg w ramach SIE, który został ogłoszony w sierpniu, dotyczył projektowania m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego, centrum operacyjnego lotniska, bazy utrzymaniowej dla samolotów (MRO), budynków służb ratowniczo-gaśniczych, służb lotniskowych itd. Zgłosiło się 15 firm i konsorcjów projektowych, także z Polski. Trwa weryfikacja ofert, a z wybranymi wykonawcami wkrótce zostanie podpisany kontrakt ramowy.
W tym miesiącu CPK ogłosił przetarg na drugą umowę ramową z zakresu SIE: na przygotowanie dokumentacji projektowania projektowej hoteli, biur, obiektów handlowych, terminali cargo i parkingów wielopoziomowych na terenie lotniska i Airport City. Termin składania ofert upływa w połowie listopada. Podobnie jak w przypadku pierwszego przetargu SIE i w tym przypadku spółka CPK planuje podpisać „ramówkę” z 15 uczestnikami.
- Airport Systems Integration Designer (ASID)
Teraz czas na ostatniego z „projektowej czwórki”. Inwestor CPK jest na końcowym etapie wyboru projektanta integracji systemów lotniskowych. Do zadań projektanta ASID należy między innymi i wdrożenie i integracja specjalistycznych systemów lotniskowych pozwalających m.in. na automatyzację działalności lotniska i wykorzystanie narzędzi cyfrowych wspierających doświadczenie pasażera.
Podczas projektowania integracji systemów, istotne jest, żeby uwzględnić wszystkie procesy operacyjne, polityki cyberbezpieczeństwa czy dostępne innowacyjne rozwiązania technologiczne, np. rozwiązania biometryczne, bezdotykowe oraz nowoczesne sposoby zarządzania i analizy danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI).
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.