ProService Finteco, czołowy na polskim rynku agent transferowy i dostawca rozwiązań IT dla firm z sektora finansowego, sfinalizowało zakup Moventum — konkurencyjnej spółki z centralą w Luksemburgu. Na zielone światło Commission de Surveillance du Secteur Financier (odpowiednika Komisji Nadzoru Finansowego) polska firma czekała aż dwa lata. Wartość transakcji nie jest jawna.
― Przejęcie Moventum to krok milowy w rozwoju ProService’u Finteco ― grupa staje się graczem zupełnie innej klasy. Wchodzi na trudny, wysoko rozwinięty rynek finansowy ― mówi Andrzej Klesyk, partner zarządzający w Cornerstone Partners, który nadzorował transakcję

Drzwi do świata zachodnich finansów
Należąca do funduszy Oaktree Capital Management i Cornerstone Partners grupa ProService Finteco nie jest nowicjuszem w przejęciach ― kupiła już kilka firm na rodzimym rynku, w tym m.in. Aspartusa, IFAS czy wydzieloną część przedsiębiorstwa Bonair. Za granicą przejmuje jednak po raz pierwszy. Ponadto od razu na Zachodzie, gdzie do tej pory polskie spółki z sektora finansowego nie kupowały regulowanych podmiotów. PZU i PKO BP, perły w koronie skarbu państwa, prowadziły ekspansję na Wschodzie: w krajach bałtyckich i na Ukrainie. mBank natomiast rozwijał od zera biznes w Czechach i na Słowacji.
Luksemburskie Moventum otwiera przed polskim ProService’em Finteco drzwi do świata zachodnich finansów (rynek luksemburski rozwija się w tempie 15-20 proc. r/r, a sektor finansowy ma 36-procentowy udział w PKB). Ponadto Movenetum ma być trampoliną na kolejne rynki. Grupa przygląda się rynkom w Irlandii, Singapurze i Stanach Zjednoczonych.
― Inwestujemy w Luksemburgu przede wszystkim po to, aby dynamicznie się rozwijać. Biznes agenta transferowego to biznes skali. ProService Finteco istotnie zwiększy zasięg, a Moventum może liczyć na duże inwestycje w rozwój własnego modelu biznesowego, a tym samym na dalszy nieprzerwany wzrost ― mówi Paweł Sujecki, prezes ProService’u Finteco.

― Jeśli pojawi się atrakcyjny podmiot do przejęcia, to rozważamy kolejną transakcję ― dodaje Andrzej Klesyk.
O co wzbogaci się polska spółka
Moventum to biznes z 20-letnim stażem. Firma prowadzi działalność usługową i dystrybucyjną. Obsługuje 40 tys. klientów w ponad 140 krajach. Mają oni dostęp do ponad 10 tys. produktów, w tym funduszy ETF oraz innych papierów wartościowych przez platformę inwestycyjną Moventum Office. Ponadto firma umożliwia otwieranie klientom rachunków inwestycyjnych, za pomocą których można składać zlecenia oraz korzystać z narzędzi analitycznych, sprawozdawczych oraz innych instrumentów wsparcia. Moventum współpracuje z 1,6 tys. doradców finansowych, a jego biura znajdują się także poza Luksemburgiem ― w Niemczech, Austrii, Czechach i Polsce. Część Polska została już wcześniej wchłonięta przez Proservice Finteco. Reszta biznesu Moventum będzie funkcjonować jako oddzielny podmiot, zachowując tożsamość.
― Moventum i ProService Finteco prowadzą tożsamy biznes, co daje nam możliwość osiągnięcia synergii i przyspieszonego wzrostu organicznego. Zakładamy kilkakrotny wzrost biznesu w ciągu roku, dwóch ― mówi Paweł Sujecki.
Plan spółki matki wobec luksemburskiej córki jest taki, aby back office, czyli zaplecze technologiczne, znajdował się w Polsce ― Proservice Finteco działa od 1994 r. i na rozwiązaniach IT zjadło zęby. Na 1,2 tys. pracowników aż 500 to programiści. Dystrybucja, czyli biura doradcze, zostaje tam, gdzie jest obecnie: w Luksemburgu, Niemczech, Austrii i Czechach.
Dotychczasowe akwizycje ProService’u Finteco jasno wskazują na przemyślaną strategię rozwoju spółki, wyspecjalizowaną w wąskiej dziedzinie: od agenta transferowego, przez wycenę funduszy, po księgowość korporacyjną. Wejście na rynek luksemburski to awans do najwyższej ligi. Luksemburg jest europejskim centrum funduszy inwestycyjnych, a także drugim rynkiem funduszy na świecie po Stanach Zjednoczonych. Dostać się do serca funduszowego poprzez zakup spółki z ugruntowanym brandem jest nie lada wyzwaniem. Trzeba pamiętać, że za ProService’em Finteco stoją fundusze private equity, które będę chciały wyjść z inwestycji z zyskiem. Strategia skokowego wzrostu i zdobywanie nowych rynków nie dziwi. Na uwagę zasługuje natomiast fakt, że jest realizowana konsekwentnie i z pomysłem. Innym ciekawym przykładem zdobywania kolejnych rynków zagranicznych przez polską spółkę z sektora finansowego jest Kruk.