Czytasz dzięki

Protesty plantatorów porzeczki

Michlina Szczepańska
opublikowano: 19-07-2015, 22:00

Przez niskie ceny plantatorzy nie chcą zbierać owoców. UOKiK znów ma wkroczyć do gry.

„W związku z drastycznie niskimi cenami skupu owoców czarnej porzeczki KSPCP [Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek — red.] wzywa wszystkich plantatorów w Polsce do zaprzestania zbiorów na najbliższe kilka dni. Do zbiorów powrócimy po przywróceniu cen nieuwłaczających godności plantatora” — czytamy na stronie internetowej organizacji. Polska, mająca 53 proc. udziałów w światowej produkcji czarnej porzeczki, kolejny rok z rzędu nie jest sobie w stanie poradzić z jej niskimi cenami.

Zobacz także
youtube

— Niestety dojrzewają kolejne odmiany i takiego protestu nie da się prowadzić w nieskończoność. Dzisiejsze rynkowe ceny to około

Polacy wzięli się za promocję czarnej porzeczki za pieniądze unijne w ramach kampanii dotyczącej też innych owoców miękkich, a Nowozelandczycy inwestują w badania naukowe, które mają sprawdzić skuteczność diety zawierającej czarną porzeczkę. Chcą zaproponować ją cukrzykom i osobom z nadwagą.

0,45 zł za 1 kg czarnej porzeczki — mówi Marian Gąsior, wiceprezes KSPCP. W 2011 r. porzeczki kosztowały 4,10 zł za kg w skupie, w ubiegłym roku — 0,60 zł.

— Dlatego podtrzymuję plany wykarczowania jednej trzeciej plantacji — dodaje Marian Gąsior.

Tadeusz Nalewajk, wiceminister rolnictwa, w zeszłym tygodniu wysłał do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) pismo, by ten zbadał czy na rynku nie doszło do zmowy cenowej.

„Z zaprezentowanych przez producentów informacji wynika, że niektóre zakłady przetwórcze skupujące czarne porzeczki mogą stosować porozumienia ograniczające konkurencję, które polegają na stosowaniu zaniżonych cen skupu” — czytamy w liście kierowanym do Adama Jassera, szefa UOKiK. Urząd zajmował się tą sprawą już w zeszłym roku, równieżpo wniosku resortu rolnictwa, ale nie dopatrzył się zmowy, lecz działania mechanizmów rynkowych — popytu i podaży. [MICH]

 

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 13.07.2015 r.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michlina Szczepańska

Polecane