Prywatyzacja PKP Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) oraz PKP Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) w Trójmieście, planowana na koniec 2004 roku, przesunie się na 2005 rok, wynika z ustaleń agencji ISB. Dopiero 15 listopada, w przypadku WKD, i prawdopodobnie w grudniu, w przypadku SKM, mają zostać złożone oferty wiążące od inwestorów z krótkiej listy.
„Praktycznie nie ma szans na zakończenie prywatyzacji WKD i SKM, jeszcze w tym roku” – powiedziała ISB osoba zbliżona do prywatyzacji spółek z grupy PKP w poniedziałek.
Według niej pełne due diligence WKD, włącznie z wizytacją spółki, przeprowadził na razie tylko jeden oferent – konsorcjum samorządów, natomiast podmioty, które znalazły się na krótkiej liście w sprawie zakupu udziałów SKM nie otrzymały jeszcze od PKP materiałów dotyczących standingu finansowego firmy.
„Termin składania ofert wiążących na kupno udziałów WKD został wyznaczony na 15 listopada, natomiast w przypadku SKM należy się spodziewać wyznaczenia tego terminu dopiero w grudniu” – dodał rozmówca ISB.
Oferty wiążące na kupno WKD oraz SKM miały zostać pierwotnie złożone jeszcze w połowie września tak, aby udało zakończyć się te prywatyzacje jeszcze w 2004 roku, jak zapowiadali w lipcu przedstawiciele PKP SA. Później terminy przesunięto odpowiednio na koniec października i koniec listopada.
PKP nie ujawnia, które podmioty znalazły się na krótkich listach potencjalnych nabywców. ISB dowiedziała się nieoficjalnie, że w przypadku WKD dopuszczenie do due diligence uzyskało tylko konsorcjum samorządów gmin, na których działa WKD oraz przewoźnik autobusowy Polski Express.
„Na razie Polski Express nie przeprowadził jednak wizytacji spółki i trudno powiedzieć, czy złoży ofertę wiążącą” – powiedział rozmówca ISB.
PKP Warszawska Kolej Dojazdowa, obok spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście są pierwszymi firmami z Grupy PKP przeznaczonymi do prywatyzacji.
WKD przewozi rocznie ok. 6,5 mln pasażerów. W ub. roku miała prawie 19 mln zł przychodów i niecały 1 mln zł straty netto.
Po 9 miesiącach 2004 roku, WKD wypracowała 159 tys. zł zysku netto. Spółka na koniec pierwszego półrocza zatrudniała 222 osoby.
Podstawowym przedmiotem działalności WKD jest wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich na trasie Grodzisk Mazowiecki – Warszawa-Śródmieście i zarządzanie liniami kolejowymi nr 47,48, 512.
SKM miała po pierwszym półroczu 2004 roku 828 tys. zł straty w porównaniu do 1.892 tys. zł straty przed rokiem. Firma zatrudnia obecnie 768 osób.
Oprócz WKD i SKM Grupa PKP chce szybko sprzedać osiem spółek naprawy infrastruktury oraz firmę „Farmacja Kolejowa”, posiadającą sieć ponad 30 aptek. Oferty wstępne od chętnych inwestorów mają być składane w połowie listopada.
Tymczasem prywatyzacja największej i najbardziej zyskownej spółki z grupy, PKP Cargo, została przesunięta na najwcześniej 2007 rok. Do tego czasu firma ma zwiększyć swoją wartość, m.in. poprzez wzrost przychodów i ekspansję zagraniczną.
Prywatyzacja PKP Cargo, według ostatnich zamierzeń rządu, ma się odbyć poprzez sprzedaż na giełdzie. (ISB)
Marcin Zaremba
maza/tom