Przedsiębiorcy nie doceniają zalet certyfikatu ISO 9001

opublikowano: 28-03-2012, 00:00

Większość polskich firm wyrabia certyfikat jedynie ze względu na wymagania kontrahentów. Nie znają płynących z niego korzyści

— Wdrożenie systemu zarządzania jakością pozwala m.in. na podniesienie pozycji przedsiębiorstwa na rynku i poprawę jego wizerunku. Gwarantuje ponadto wzrost jakości wykonywanych usług lub wytwarzanych towarów — mówi Marcin Chorąży, właściciel DJB Doradztwo.

Mimo zalet certyfikacji według normy ISO 9001, większość przedsiębiorców decyduje się na nią jedynie ze względu na wymagania, stawiane przez partnerów biznesowych.

— Mało jest firm, które widzą w tym profity dla swojej organizacji — mówi Janusz Juchniewicz, auditor wiodący TUV Nord Polska, Biuro Doradztwa Gospodarczego.

Rezygnują z niewiedzy

Zdaniem Danuty Kędzierskiej, specjalisty ds. rozwoju i integracji usług w TÜV Rheinland Polska, szczyt certyfikacji na polskim rynku przypadł na rok 2005, co wiązało się to m.in. z dofinansowaniami do wprowadzenia systemu zarządzania jakością.

— Obecnie prestiż ISO 9001 spada. Zadecydowała o tym „jakość” wdrożeń. Firmy interesują się bardziej certyfikatami branżowymi, takimi jak np. ISO 20000 (dla firm świadczących usługi IT), ISO 15838 (dla call center) czy też związane z nowymi obszaramitematycznymi, np. zarządzanie bezpieczeństwem informacji ISO 27001 — mówi Michał Borucki, prezes Blue Energy. Na spadek popularności systemu zarządzania jakością wskazuje także Janusz Juchniewicz.

— Wiele organizacji zrezygnowało z utrzymania certyfikatów lub je zawiesiło, co widać po ilości zleconych audytów — tłumaczy Janusz Juchniewicz.

Według ekspertów, większość polskich przedsiębiorców nie wie, czemu służą systemy zarządzania jakością i jakie dają profity. A takich jest sporo.

— Certyfikacja przynosi m.in. wzrost zadowolenia klientów i ograniczenie liczby reklamacji. Ponadto umożliwia stworzenie sprawnego i przejrzystego systemu zarządzania przedsiębiorstwem, uporządkowanie dokumentacji wewnętrznej, podniesienie jakości pracy — mówi Katarzyna Opaczyńska, kierownik zespołu certyfikacji systemów zarządzania w Ośrodku Badań, Atestacji i Certyfikacji „OBAC”.

Dodaje, że w przypadku odpowiedzialności sądowej za jakość wyrobu dzięki świadectwu można uwolnić się od winy lub ją zminimalizować.

— Certyfikat zwiększa ponadto szanse firmy podczas przetargów — tłumaczy Katarzyna Opaczyńska. Specjaliści przekonują o szczególnym znaczeniu ISO 9001 w okresie spowolnienia gospodarczego. — W czasach kryzysu nie tylko cena staje się kluczowym elementem konkurencji, ale również jakość — twierdzi Paweł Królas, menedżer ds. jakości w Ośrodku Kwalifikacji Jakości Wyrobów Simptest.

Droga po certyfikat

Decydując się na system zarządzania jakością, firma powinna określić cel, jaki chce dzięki niemu osiągnąć. — Certyfikat może być potrzebny do budowy przewagi konkurencyjnej i podniesienia wizerunku firmy lub stanowić narzędzie do okresowego zbadania efektywności systemu — mówi Michał Borucki.

O wdrożeniu ISO 9001 zarządzający przedsiębiorstwem w pierwszej kolejności powinni poinformować jego pracowników, a następnie wyznaczyć osoby odpowiedzialne za system.

Michał Borucki tłumaczy, że przygotowania do uzyskania certyfikatu trwają zazwyczaj od kilku do kilkunastu miesięcy. Obejmują m.in. diagnozę wstępną, opracowanie koncepcji, przeprowadzenie analizy ryzyka, przygotowanie odpowiedniej dokumentacji, przeprowadzenie szkoleń i zmian organizacyjnych, inwestycje w sprzęt, budynki, technologię, a także audyty wewnętrzne. Poszczególne etapy powinny zostać ujęte w harmonogramie wdrażania, z wyznaczonymi terminami realizacji.

Kontrola jakości

Zakończenie wdrażania systemu zarządzania jakością wiąże się z koniecznością wyboru jednostki certyfikującej (na polskim rynku funkcjonuje ich już kilkadziesiąt).

— Warto zwrócić uwagę na jej doświadczenie w prowadzeniu certyfikacji w naszej branży oraz sprawdzić, przez kogo i w jakim zakresie jest akredytowana — mówi Danuta Kędzierska. Proces certyfikacji składa się z dwóch etapów: przeglądu dokumentacji i audytu właściwego. Jeżeli zakończą się one pozytywnym wynikiem, jednostka przyznaje firmie świadectwo na 3 lata. Aby utrzymać jego ważność, co 12 miesięcy przedsiębiorstwo musi poddawać się jednak audytom kontrolnym.

— Od 6 do 3 miesięcy przed terminem wygaśnięcia dokumentu odbywa się audyt recertyfikujący, który odnawia jego ważność na kolejne 3 lata — mówi Małgorzata Walenda, menedżer ds. certyfikacji ISOQAR CEE.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu