Przedsiębiorcy wciąż zbyt mało wiedzą o CSR

opublikowano: 05-07-2018, 22:00

Firmy najczęściej angażują się w społeczną odpowiedzialność biznesu ze względów wizerunkowych. Brakuje świadomości, że mogą zyskać też na innym polu.

CSR (Corporate Social Responsibility — społeczna odpowiedzialność biznesu) zwykle nie jest integralną częścią strategii firm, a wielu przedsiębiorców wciąż odkłada tego typu działania na później — wynika z przeprowadzonego w maju badania „CSR w praktyce — barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej (CCIFP)”. Eksperci izby wnioskują, że istnieje wyraźnapotrzeba promocji idei CSR i korzyści, w tym również finansowych, wśród przedsiębiorców, pracowników, klientów, dostawców i lokalnych społeczności.

Według 56 proc. pytanych przedsiębiorców, rozwój CSR jest powstrzymywany przez brak wystarczającej wiedzy, a także brak pieniędzy na działania w tej dziedzinie — tak uważa 48 proc. respondentów. Niechęć do wdrażania działań społecznie odpowiedzialnych wśród zarządów i dyrekcji zauważa 37 proc. ankietowanych. Głównym powodem takiej postawy, według co trzeciego badanego, jest brak wiary w skuteczność działań CSR.

Dlaczego firmy angażują się w CSR? Dla 67 proc. pytanych powodem jest chęć wzmocnienia pozytywnego wizerunku organizacji. Zdaniem co drugiego respondenta, jego firma wdraża strategię społecznej odpowiedzialności z powodu odgórnej polityki na poziomie międzynarodowym. Z drugiej strony, co trzeci przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z korzyści z prowadzenia firmy zgodnie z zasadami CSR. Według nich, działania społecznie odpowiedzialne wpływają na zwiększenie zaufania wśród pracowników (tak uważa 35 proc.), a także wśród klientów (tego zdania jest 32 proc. ankietowanych).

— Ponad 80 proc. firm zamierza kontynuować lub wdrożyć nowe działania skierowane do różnych grup interesariuszy, przy czym 84 proc. ankietowanych deklaruje zaangażowanie zarządu w planowanie strategii CSR. To bardzo dobra wiadomość — komentuje Marzena Strzelczak, dyrektor generalna i członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Z raportu wynika, że firmy najczęściej prowadzą projekty dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu w odniesieniu do pracowników. Najpopularniejsze działanie to dodatkowe świadczenia socjalne. Głównym działaniem skierowanym do klientów jest wprowadzanie różnych kanałów do wymiany informacji (73 proc.). Natomiast podstawowe aktywności CSR, podejmowane z myślą o społecznościach lokalnych, to wsparcie finansowe i rzeczowe dla stowarzyszeń i szkół (88 proc.) oraz działania na rzecz ochrony środowiska (81 proc.).

— Działania charytatywne są nadal najbardziej popularną formą wsparcia udzielanego przez firmy społecznościom lokalnym. Często jednak nie są one poparte wcześniejszą analizą potrzeb i ograniczają się do jednorazowych akcji. Potwierdzają to wyniki naszego badania, gdyż tylko 28 proc. firm prowadzi dialog z lokalną społecznością i wspólnie z nią opracowuje projekty wsparcia. Rozmowa z interesariuszami powinna natomiast stanowić pierwszy krok w opracowaniu przemyślanej strategii CSR — zauważa Mariusz Kielich, kierownik ds. komunikacji i PR z CCIFP.

57 proc. przychyla się do stwierdzenia, że kryterium wyboru produktu lub usługi przez konsumentów jest podyktowane innymi przesłankami niż działania CSR podejmowane przez firmy, z czego tylko 17 proc. przedsiębiorców uważa, że konsumenci znają pojęcie CSR. Natomiast 37 proc. ankietowanych uważa, że klienci odczuwają działania tego typu i mają większe zaufanie do firm aktywnych w tej dziedzinie. Tylko 6 proc. ankietowanych przedsiębiorców zrzeszonych w CCIFP jest zdania, że konsumenci wiedzą, czym jest CSR, jednocześnie jest to dla nich istotny czynnik w ich decyzjach zakupowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Przedsiębiorcy wciąż zbyt mało wiedzą o CSR