Przegląd wiadomości ze spółek, 3 sierpnia 2006

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-08-03 15:11

Przegląd wiadomości ze spółek, 3 sierpnia

Przegląd wiadomości ze spółek, 3 sierpnia

 

AGORA

Agora, wydawca "Gazety Wyborczej", chce zwiększyć efektywność operacyjną i w najbliższych miesiącach podjęcie takich działań będzie jednym z priorytetów firmy - poinformowała spółka w raporcie do wyników za II kwartał, które były poniżej oczekiwań analityków.

"Choć widać już pierwsze pozytywne rezultaty zastosowanych działań rynkowych, decyzja o obniżce ceny +Gazety Wyborczej+ i przyjęta strategia marketingowa tytułu będą negatywnie wpływać na wyniki finansowe Agory w średnim okresie" - podała Agora.

W czwartek spółka podała, że skonsolidowany zysk netto w II kw. 2006 roku wyniósł 8,8 mln zł wobec 49,3 mln zł rok wcześniej.

Agora obniżyła prognozę wzrostu dla rynku reklamy w dziennikach w 2006 do 4 proc. z szacowanych wcześniej 7 proc. - poinformowała spółka w czwartek w raporcie kwartalnym.

"Zmieniając założenia, spółka brała pod uwagę gorsze niż oczekiwano wyniki dzienników w drugim kwartale 2006 r. a także oczekiwane gorsze perspektywy rozwoju branż telekomunikacyjnej i finansów oraz niestabilny i coraz trudniejszy do oszacowania poziom wydatków na reklamy samochodów w prasie codziennej" - dodała.

Spółka zaznaczyła, że zmiana tych szacunków nie wpłynie w znaczący sposób na zmianę wcześniej zakładanego poziomu wzrostu całkowitych wydatków reklamowych w 2006 roku.

Według obecnych założeń Agory w tym roku reklamodawcy wydadzą o około 11 proc. więcej niż przed rokiem. Wcześniej spółka zapowiadała, że to może być wzrost na poziomie 10 proc.

Według najnowszych szacunków Agory, szybciej niż oczekiwano będą rosły wydatki na reklamę telewizyjną, bo o około 15 proc., podczas gdy wcześniej oceniano ten wzrost na 13 proc.

Lepiej też powinny rosnąć segmenty reklamy zewnętrznej (13 proc.) i radia (12 proc.).

Agora podała, że w drugim kwartale 2006 r. gorzej niż oczekiwano wypadły dzienniki, które nie zanotowały wzrostu wpływów w stosunku do zeszłego roku.

"Słabe wyniki całego segmentu to statystyczny efekt bardzo dobrego dla prasy codziennej drugiego kwartału 2005 r. (po tygodniowej przerwie w emisji reklam w kwietniu 2005 r. dzienniki skorzystały na przesunięciu budżetów reklamowych z telewizji, w której - z powodu wyczerpania limitów emisji reklam - nie można było zrealizować zaplanowanych kampanii)" - podała Agora.

W drugim kwartale wydatki na reklamę zewnętrzną wzrosły o 19 proc. Wydatki na reklamę w stacjach radiowych wzrosły o około 15 i - jak podaje Agora - tym razem motorem wzrostu były radiostacje lokalne, które zwiększyły wpływy o 23 proc. Wpływy radiostacji ogólnopolskich wzrosły o około 10 proc.

W sumie, w pierwszym półroczu 2006 roku wydatki reklamowe na wszystkie media w Polsce sięgnęły 3 mld zł i były wyższe od zeszłorocznych o 13 proc.

W drugim kwartale 2006 roku, po wejściu na rynek nowego konkurenta, średnie rozpowszechnianie płatne "Gazety Wyborczej" wyniosło 449 tys. egzemplarzy i było o 8 proc. wyższe niż w poprzednim kwartale - poinformowała Agora w komentarzu do raportu kwartalnego.

"Sprzedaż piątkowego wydania Gazety wzrosła średnio o niemal 100 tys. egzemplarzy. Jest to m.in. efekt dobrego przyjęcia przez czytelników zmian w Gazecie Telewizyjnej, drukowanej od marca 2006 r. na papierze powlekanym i w ulepszonej szacie graficznej" - podała również Agora.

W stosunku do analogicznego okresu roku 2005 średnie rozpowszechnianie płatne "Gazety" spadło jednak w drugim kwartale 2006 roku o 9 proc.

"Spadek wiąże się z bardzo wysoką bazą wynikającą m.in. z wysokiej sprzedaży Gazety w związku z wydarzeniami związanymi ze śmiercią Papieża w kwietniu ubiegłego roku, z ogromnego zainteresowania czytelników serią kronik papieskich Nasz Papież (początek maja 2005 r.) oraz wsparciem rozpowszechniania Gazety przez duży projekt wydawniczy Encyklopedia Gazety Wyborczej w drugim kwartale 2005 r." - podano.

Agora podała, że w drugim kwartale 2006 roku czytelnictwo "Gazety" było jednym z najwyższych w historii.

"W tym okresie Gazeta docierała do 6,3 mln czytelników (20,9 proc. zasięg wg wskaźnika CCS): 44 proc. stanowili czytelnicy z wyższym wykształceniem, 48 proc. Polacy mieszkający w dużych miastach (pow. 100 tys mieszkańców), a 63 proc. nie przekroczyła jeszcze 45 roku życia" - podano.

Przychody Agory z segmentu dzienniki i internet spadły w II kwartale o 16 proc. wobec analogicznego okresu 2005 roku, do 213 mln zł. Segment ten zanotował też spadek zysku operacyjnego o 98,5 proc. do 0,8 mln zł, a EBITDA o 80,3 proc. do 14 mln zł - podała spółka w raporcie kwartalnym.

Natomiast czasopisma zanotowały wzrost przychodów o 2,8 proc. do 25,8 mln zł. Natomiast ich EBIT i EBITDA były na poziomie 2,9 mln zł, czyli o 190 proc. wyższym niż rok wcześniej.

Z kolei grupa AMS zwiększyła przychody o 19 proc. do 45,1 mln zł. Jej zysk operacyjny wzrósł o 69,4 proc. do 10,5 mln zł, a EBITDA wzrosła o 30,4 proc. do 13,3 mln zł.

Stacje radiowe (bez TOK FM) przyniosły grupie w II kwartale 17,2 mln zł przychodów, czyli o 24,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Natomiast na poziomie operacyjnym stacje miały stratę 1,1 mln zł wobec 1,5 mln zł straty rok wcześniej. EBITDA stacji była ujemna (0,5 mln zł wobec 0,9 mln zł straty w II kw. 2005 r.).

Zysk netto grupy Agory w II kwartale tego roku spadł do 8,8 mln zł z 49,3 mln zł w II kwartale 2005 roku i był znacznie poniżej średniej prognoz ankietowanych przez PAP analityków, którzy spodziewali się 17,6 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny grupy spadł do 9,8 mln zł z 55,9 mln zł. Tymczasem konsensus prognoz mówił o 23,4 mln zł zysku operacyjnego.

Przychody grupy spadły w II kwartale o 9,6 proc. do 294 mln zł i były też poniżej średniej prognoz rynkowych, według której miały one wynieść 321,3 mln zł.

Agora poinformowała, że jej przychody ze sprzedaży usług reklamowych wzrosły w drugim kwartale o 5,5 proc. do 206 mln zł.

Spadły natomiast, w związku z obniżeniem średniej ceny "Gazety Wyborczej" od 14 kwietnia, przychody Agory ze sprzedaży egzemplarzy tego tytułu o 46 proc. do 28 mln zł.

Spółka podała, że w II kwartale 2006 r. całkowite koszty działań promocyjnych i marketingowych w grupie wyniosły 52 mln zł i stanowiły około 18 proc. sprzedaży grupy.

Same koszty promocji i marketingu segmentu dzienników (zawierającego koszty promocji "Gazety Wyborczej", kolekcji wydawniczych, "Metra" i internetu) wyniosły 49 mln zł i były o 20 mln zł wyższe niż przed rokiem.

"Wzrost ten w dużej mierze odzwierciedla koszty związane z wprowadzaniem na rynek nowych kolekcji wydawniczych, a także intensywne działania promocyjne dla +Gazety Wyborczej+, w tym kampanię wizerunkową oraz promocję +Gazety+ w punktach sprzedaży, prowadzone ze względu na wzmożoną konkurencję na rynku dzienników" - podała spółka.

Agora poinformowała, że według danych cennikowych Expert Monitor i Media Watch, w okresie kwiecień-czerwiec 2006 r. Axel Springer wydał na promocję "Dziennika" około 40 mln zł.

CARLSBERG

Carlsberg Polska sprzedał w lipcu rekordową ilość ponad 0,5 mln hektolitrów piwa, czyli o 9 proc. więcej niż w lipcu 2005 roku. Natomiast w II kwartale sprzedaż spółki spadła o 140 tys. hektolitrów i wyniosła 1,2 mln hektolitrów - poinformowała spółka w komunikacie.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego podał w czwartek, że sprzedaż piwa w Polsce w II kwartale 2006 roku wzrosła o 6,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2005 roku i wyniosła 9,4 mln hektolitrów.

"Spadek sprzedaży Carlsberga wynikał z tego, że rezygnujemy z marek prywatnych, które sprzedawaliśmy do kilku sieci. Ponieważ moce produkcyjne nam już nie wystarczały, wychodzimy z tej działalności, a powstałą lukę zajmą nasze marki" - powiedział dziennikarzom po konferencji ZPPP prezes Carlsberg Polska Marcin Piróg.

Dodał, że spadek sprzedaży był spowodowany także zaplanowanym zmniejszeniem poziomu zapasów.

"Mieliśmy zbyt dużo towaru w kanale dystrybucji i zaczęliśmy redukować te zapasy. To powoduje, że patrząc na sprzedaż z browaru, wydaje się ona niższa" - powiedział Piróg.

Według spółki, obniżenie zapasów poprawi rotację produktów Carlsberga, usprawni zarządzanie opakowaniami zwrotnymi i skróci okres dotarcia produktów do klienta. Pozytywne rezultaty tej decyzji mają być widoczne w wynikach 2007 roku.

Według informacji Carlsberg Polska, na sprzedaż w lipcu miały wpływ bardzo dobra pogoda oraz promocje i reklama.

W I półroczu tego roku spółka sprzedała 1,9 mln hektolitrów piwa. Według danych AC Nielsen, w tym czasie udział rynkowy Carlsberg Polska wyniósł 14,4 proc., o 0,2 proc. mniej niż rok wcześniej.

W II kwartale o 12 proc. wzrosła sprzedaż eksportowa marki Okocim. Największy wzrost nastąpił w Irlandii (o 100 proc.) i Wielkiej Brytanii (o 43 proc.)

Carlsberg informował wcześniej, że chce w tym roku wzrosnąć ponad rynek. Spółka zamierza zwiększać swój udział w rynku m.in. poprzez rozwój głównej marki Harnaś, co do której ma plan podwojenia sprzedaży w ciągu kilku lat.

Spółka stawia sobie za cel, by do 2010 roku, mieć 20 proc. udziału w rynku.

W 2005 roku Grupa Carlsberg Polska sprzedała rekordową ilość 4,3 mln hektolitrów piwa, czyli o 7 proc. więcej niż w 2004 roku.

CERSANIT

Spółka zależna Cersanitu podpisała umowę z zagranicznym kontrahentem na zakup urządzeń produkcyjnych do fabryki na Ukrainie. Wartość umowy wynosi 20,9 mln zł - poinformował Cersanit w komunikacie.

Umowa została podpisana przez Cersanit Cyprus Limited z w Nikozji 1 sierpnia.

EUROFILMS

Eurofilms po drugim kwartale podtrzymał prognozy wyników na ten rok, zakładające osiągnięcie 5,5 mln zł zysku netto, 7,6 mln zł zysku operacyjnego i 133,4 mln zł przychodów - poinformowała spółka w komentarzu do raportu kwartalnego.

Z kolei w I półroczu tego roku spółka miała 2 mln zł zysku netto wobec 725 tys. zł przed rokiem, 3,2 mln zł zysku operacyjnego wobec 1,6 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku i 56,1 mln zł przychodów wobec 47,8 mln zł w II kw. 2005 roku.

Przychody i zysk netto osiągnięte w I półroczu stanowią odpowiednio 42 proc. i 35 proc. tegorocznej sprzedaży. Według przedstawicieli spółki, wynika to z tego, że dopiero w maju została uruchomiona nowa linia do produkcji folii stretch, która zwiększyła moce o 50 proc., do 27 tys. ton rocznie.

"Kolejną inwestycję, uruchomienie linii do produkcji folii termokurczliwej PVC, planujemy w listopadzie. Spodziewamy się, że dzięki zwiększeniu mocy produkcyjnych, zysk w kolejnych kwartałach będzie wyższy" - powiedział podczas konferencji prezes Eurofilms Grzegorz Kędzierski.

Dzięki szybkiemu uruchomieniu nowej linii, spółka przekroczyła zakładane w budżecie prognozy wyników na I półrocze - przychodów o 3 proc., EBIT o 146 proc., a zysku netto o 186 proc.

"Po podsumowaniu wyników III kwartału przyjdzie czas by zdecydować, czy podwyższyć prognozy wyników na ten rok" - powiedział Tadeusz Nowicki, przewodniczący rady nadzorczej Eurofilms.

Z przeprowadzonej w maju oferty publicznej Eurofilms uzyskał ponad 16 mln zł. Spółka zapowiadała, że ze środków z emisji chce częściowo sfinansować inwestycje zwiększające moce produkcyjne spółki: o 50 proc. w przypadku folii stretch oraz o 100 proc. w przypadku folii termokurczliwej PVC.

Spółka szacowała, że zwiększenie mocy produkcyjnych pozwoli jej na rozwój sprzedaży eksportowej oraz umocnienie pozycji na rynku polskim.

W pierwszym półroczu tego roku spółka zwiększyła sprzedaż eksportową o 62 proc.

Eurofilms poinformował, że w II kwartale tego roku osiągnął 31,8 mln zł przychodów ze sprzedaży, 2,24 mln zł EBIT oraz 1,1 mln zł zysku netto.

Eurofilms jest producentem i dystrybutorem folii. W 2005 roku spółka wypracowała niemal 100 mln zł przychodów ze sprzedaży i przeszło 6 mln zł zysku netto.

FAMUR

Pierwsze notowanie praw do akcji (PDA) Fabryki Maszyn Famur odbędzie w piątek 4 sierpnia - poinformowała giełda w czwartkowym komunikacie.

Spółka oferowała 458,31 tys. akcji serii B nowej emisji i 430 tys. akcji serii A sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy.

W transzy indywidualnej było to 178.310 akcji, a w transzy instytucjonalnej 710.000 akcji.

Cena emisyjna akcji serii B i sprzedaży akcji serii A Famuru wyniosła 330 zł.

Środki z emisji firma chce przeznaczyć na kolejne akwizycje w Polsce i za granicą. W 2005 roku firma przejęła spółki Fazos, Pioma i Pioma Odlewnia.

IMPEL

Impel zawarł trzy umowy na świadczenie usług porządkowo- czystościowych w oddziałach Telekomunikacji Polskiej, o łącznej wartości 22,6 mln zł - poinformował Impel w komunikacie.

Umowy zawarto 1 czerwca na czas nieokreślony.

"Z uwagi na nieokreślony czas obowiązywania kontraktów przy szacowaniu ich wartości uwzględniono okres najbliższych 5 lat" - podała spółka w komunikacie.

KOMPANIA PIWOWARSKA

Kompania Piwowarska sprzedała w II kwartale tego roku 3,5 mln hektolitrów piwa, czyli o 12,3 proc. więcej niż w II kwartale 2005 roku - poinformowała spółka w komunikacie.

Udział spółki w rynku piwa wyniósł w II kwartale 2006 roku 37 proc.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego poinformował w czwartek, że sprzedaż piwa w Polsce w II kwartale 2006 roku wzrosła o 6,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2005 roku i wyniosła 9,4 mln hektolitrów.

W I półroczu tego roku Kompania Piwowarska sprzedała 5,8 mln hektolitrów piwa, co oznacza wzrost o 11,6 proc. w porównaniu do I półrocza 2005 roku. Natomiast w ciągu ostatnich 12 miesięcy (od lipca 2005 do czerwca 2006) spółka sprzedała 11,8 mln hektolitrów piwa.

Spółka podała, że w II kwartale tego roku znacząco wzrósł eksport, m.in. dzięki mistrzostwom świata w piłce nożnej.

Kompania Piwowarska jest największą firmą piwowarską w Polsce. Spółka posiada takie marki, jak: Tyskie, Żubr, Lech, Dębowe Mocne, Pilsner Urquell, Redd's, Dog in the Fog oraz Miller Genuine Draft.

W roku finansowym zakończonym 31 marca 2006 roku Kompania Piwowarska osiągnęła zysk netto 570 mln zł oraz przychody 3,8 mld zł.

PROCHEM

Prochem podpisał z niemiecką firmą MAN Ferrostaal umowę na projekt dostawy i realizację robót dla instalacji do produkcji biopaliw budowanej przez Lotos Biopaliwa. Wartość umowy wynosi 23,37 mln zł.

Prochem poinformował w komunikacie, że termin zakończenia umowy upływa w lutym 2008 roku.

MEDIATEL

MediaTel, który w II kw. 2006 roku zanotował 373-proc. wzrost przychodów w ujęciu rocznym, liczy na dalsze wzrosty w takim zakresie - poinformowała spółka w komunikacie.

W II kw. 2006 roku przychody MediaTel ze sprzedaży wyniosły ponad 17 mln zł wobec 3,6 mln zł w analogicznym okresie 2005 roku, co stanowi wzrost o 372,9 proc.

Zysk netto w II kw. 2006 roku zamknął się kwotą 0,94 mln zł wobec 562.000 zł straty w takim samym okresie roku 2005.

"Spółka uważa, że wzrost przychodów w takim zakresie jest nadal osiągalny w związku z możliwością poprawy sytuacji na rynku usług głosowych poprzez korzystne dla operatorów alternatywnych decyzje regulacyjne Prezesa UKE mające na celu wykształcenie mechanizmu skutecznej konkurencji oraz utrzymania na wysokim poziomie wolumenu świadczonych usług hurtowych" - podał MediaTel.

"MediaTel spodziewa się, że sukces rynkowy firmy w najbliższych kwartałach będzie w głównej mierze determinowany tempem pozyskiwania klientów oraz wprowadzeniem nowych wysokomarżowych usług" - podano.

Spółka wyjaśniła, że znaczący wzrost wartości sprzedaży usług w II kw. 2006 roku w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest wynikiem wzrostu skali świadczonych usług hurtowych oraz pozyskiwania abonentów, a zwłaszcza użytkowników nowej usługi MediaTel IP.

Przychody MediaTela w całym pierwszym półroczu 2006 roku wyniosły 32,14 mln zł wobec 6,5 mln zł rok wcześniej, a zysk netto za dwa kwartały 2006 roku osiągnął wartość 1,78 mln zł wobec 1,0 mln zł straty netto.

MediaTel SA świadczy pełną gamę usług w tym połączeń międzynarodowych, międzystrefowych, do sieci komórkowych oraz lokalnych na bazie własnego prefiksu 1031 z możliwością automatycznego wyboru przez preselekcję. MediaTel SA proponuje tanie połączenia realizowane w technologii tradycyjnej oraz telefonii internetowej w ramach usługi MediaTel IP, świadczy także usługi dostępu do Internetu.

ONE-2-ONE

Spółka One-2-One spodziewa się, że zadebiutuje na warszawskim parkiecie w trzeciej dekadzie sierpnia - poinformował w czwartek na konferencji prasowej Tomasz Długiewicz, prezes firmy. One-2-One chce do końca tego roku przeprowadzić akwizycję za granicą.

"Zapisy na akcje rozpoczną się w piątek i potrwają do 8 sierpnia. Chcielibyśmy wejść na giełdę w trzeciej dekadzie sierpnia" - powiedział prezes.

Cenę emisyjną akcji ustalono na 10 zł. Spółka chce sprzedać w publicznej ofercie 1,3 mln nowych akcji. Pozyska tą drogą 13 mln zł.

Plany inwestycyjne firmy opiewają na 11,7 mln zł. Z tego najwięcej, bo 9,2 mln zł, pochłonie budowa grupy regionalnej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Poza tym 0,8 mln zł One-2-One wyda na rozwój mobilnego podpisu elektronicznego, 0,8 mln zł na nowe rozwiązania technologiczne, 0,4 mln zł na wzmocnienie sprzedaży na rynkach zagranicznych i 0,5 mln zł na zwiększenie kapitału obrotowego.

Przedstawiciele firmy liczą, że za 9,2 mln zł przeznaczone na akwizycje kupią dwie-trzy spółki.

"Szukamy podmiotów zbliżonych profilem do One-2-One, koncentrujących się na obsłudze mediów i marketingu. Najbardziej interesują nas firmy z rynku czeskiego i ukraińskiego" - powiedział Długiewicz.

Dodał, że do końca bieżącego roku powinno dojść do przejęcia na jednym z tych rynków.

"Rynek polski, jeśli chodzi o akwizycje, ma dla nas na razie drugorzędne znaczenie. Choć, jeśli nadarzy się okazja, będziemy chcieli z niej skorzystać" - powiedział prezes.

Obecnie 50,01 proc. akcji spółki ma MCI Management, 31,08 proc. zarząd i pracownicy firmy, a 18,91 proc. inni inwestorzy prywatni.

Po emisji w MCI Management pozostanie 39,69 proc. akcji, w rękach zarządu i pracowników firmy 19,51 proc., a pozostali inwestorzy będą mieć 40,80 proc. papierów.

Obecni akcjonariusze nie sprzedają swoich akcji w ramach publicznej oferty. Zadeklarowali oni, że w pierwszym roku od IPO nie sprzedadzą papierów One-2-One po cenie niższej niż cena debiutu plus 25 proc. Z kolei akcjonariusze zarządzający firmą nie sprzedadzą akcji w pierwszym roku, a w drugim nie więcej niż 20 proc. posiadanego pakietu.

Tomasz Czechowicz, prezes MCI, poinformował, że fundusz na razie nie planuje sprzedaży akcji spółki.

"Wierzymy w potencjał wzrostu wartości firm tego typu. Liczymy, że będą one atrakcyjne jeszcze w ciągu 3-5 lat i chcemy rosnąć przez ten czas wraz z nimi" - powiedział.

One-2-One prognozuje, że w tym roku zysk netto spółki wzrośnie do 1,5 mln zł z 676 tys. zł rok wcześniej. Zysk operacyjny ma się zwiększyć do 1,8 mln zł z 905 tys. zł przed rokiem, a przychody do 17,6 mln zł z 9,2 mln zł.

Rentowność EBITDA ma w tym roku wynieść 11,6 proc., wobec 10,7 proc. w 2005 roku. Przedstawiciele firmy szacują, że w ciągu dwóch- trzech lat będzie ona rosła do 15 proc.

QUMAK-SEKOM

Akcje spółki informatycznej Qumak-Sekom wzrosły na otwarciu w debiucie o 13 proc., do 9,2 zł, a prawa do akcji spółki zwyżkowały o 8,5 proc., do 8,90 zł.

Oferta publiczna Qumak-Sekom obejmowała 7.777.156 akcji, z tego 2.500.000 to akcje nowo emitowane i 5.277.156 akcje istniejące, należące do NFI Magna Polonia, jednak fundusz postanowił z tego pakietu pozostawić sobie 1.228.676 walorów.

Akcje Qumak-Sekom w ofercie publicznej sprzedawane były po 8,2 zł.

W transzy inwestorów indywidualnych, wynoszącej 1,5 mln akcji, redukcja wyniosła 86,4 proc. W transzy inwestorów instytucjonalnych, wynoszącej 6.277.156 akcji, złożono zlecenia na 5.048.488 akcji.

Pieniądze z emisji firma zamierza wydać na finansowanie kapitału obrotowego, co ma jej umożliwić realizację znaczących kontraktów.

Qumak-Sekom nie wyklucza, że może wypłacić dywidendę z zysku netto za 2007 rok, ponieważ jej wyniki powinny być lepsze niż prognozowane w tym roku - powiedział dziennikarzom prezes spółki Paweł Jaguś.

"Jeżeli wszystko będzie szło dobrze, to nie wykluczamy dywidendy z zysku za 2007 rok, bo perspektywy są dobre - gospodarka ruszyła, a na technologie, którymi się zajmujemy jest zapotrzebowanie" - powiedział dziennikarzom Jaguś.

Dodał, że wyniki w 2007 roku powinny być lepsze niż prognozowane na 2006 rok 178,9 mln zł przychodów ze sprzedaży i 4,7 mln zł zysku netto.

"Mamy bardzo dobry +backlog+ na 2006 rok, a już teraz pracujemy nad kontraktami na następny rok. Ostatnie kilkanaście dni było okresem, w którym było kilka umów podpisanych na więcej niż kilkanaście milionów złotych" - powiedział Jaguś.

"Myślę, że jeden czy dwa duże kontrakty uda nam się podpisać w tym roku, ale one byłyby już na 2007 rok - kontrakty w obszarze budowy data-center. Myślę, że będą to kontrakty rzędu między 15 a 25 mln zł" - dodał.

Powiedział też, że na 2006 rok spółka ma obecnie podpisane kontrakty na 120 mln zł, a planuje podpisać łącznie na ok. 178 mln zł.

"Dziś jeszcze nie myślimy o akwizycjach, mamy wizję rozwoju organicznego, ale nie wykluczamy że za kilka lat pomyślimy o takim rozwoju" - powiedział.

VARIANT

Dystrybutor części samochodowych Variant podtrzymał prognozę wyników na 2006 rok, która zakłada przychody na poziomie 72,3 mln zł, 9,6 mln zł zysku operacyjnego i 6,9 mln zł zysku netto - podała spółka w komentarzu do wyników.

"W świetle wyników finansowych za dwa kwartały 2006 (wykonanie planu obrotów na poziomie 106 proc. oraz planu zysku netto na poziomie 93 proc.) zarząd Variant SA nie zmienia dotychczasowej prognozy wyników na rok obrotowy 2006" - podała firma.

Po dwóch kwartałach 2006 r. Variant miał 30,7 mln zł przychodów, 3,3 mln zł zysku operacyjnego i 2,5 mln zł zysku netto.

Mimo, że spółka w tym roku przekracza część kwartalnych założeń budżetowych nie zamierza podwyższać prognozy.

"Na razie na pewno nie będziemy podnosili prognozy, bo kluczowe kwartały są dopiero przed nami. Najwyższy wzrost przychodów ma nastąpić w trzecim i czwartym kwartale, kiedy do sprzedaży wejdą m.in. nowe produkty i związane z sezonem zimowym" - powiedział na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami Wiesław Cholewa, prezes Variant SA.

W trzecim kwartale spółka planuje dalszy rozwój grupy towarowej Variant Service oraz akcesoriów motoryzacyjnych, jak również poszerzanie oferty o takie produkty, jak: przewody pneumatyczne oraz szybkozłącza do przesyłu płynów i gazu.

Po półroczu 23,5 proc. sprzedaży firmy stanowił eksport. Głównymi zagranicznymi rynkami zbytu są: Rosja, Ukraina, Białoruś i kraje bałtyckie. Variant rozwija też działalność w krajach południowych, m.in. Słowacji, Serbii i Rumunii. Spółka chce też rozwinąć działalność w Chinach, ale nie planuje tam inwestycji w produkcję.

W 2005 roku firma miała 50,9 mln zł przychodów, 5,8 mln zł zysku operacyjnego i 5,0 mln zł zysku netto.

W II kwartale dystrybutor dokonał przeglądu trzech podmiotów gospodarczych, których części zostały wystawione na sprzedaż. Dotychczasowe poszukiwania nie przyniosły jednak pozytywnego skutku i Variant nie podjął decyzji o przejęciu.

"Nas interesuje głównie wzrost organiczny i na tym się skupiamy, choć prace nad ewentualnym przejęciem prowadzimy cały czas i szukamy czegoś interesującego we wszystkich segmentach. Interesują nas tylko spółki, gdzie mielibyśmy większość. Nie szukamy też firm większych niż Variant" - powiedział prezes.