Z personalizacją informacji i automatyzacją procesów marketingowych spotkał się każdy, kto kiedykolwiek zdecydował się na zakupy za pośrednictwem sieci. Co ciekawe, coraz więcej klientów e-sklepów właśnie tego oczekuje — aż 54 proc. osób byłoby w stanie zrezygnować ze swojego sprzedawcy, gdyby ten nie dostosował oferty i przekazu do oczekiwań kupującego — dowiadujemy się z najnowszych badań przeprowadzonych przez firmę analityczną Gartner.
Poznaj swojego klienta
W dobie ślepoty banerowej oraz coraz bardziej popularnych adblocków, przedsiębiorstwa, które chcą zbudować relacje ze swoim odbiorcą oraz zwiększyć efektywność wykonywanych działań, powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na jakość przekazywanych treści w procesie sprzedażowym.
— Dostosowywanie treści do konkretnego użytkownika może odbywać się poprzez obserwację jego zachowania w internecie — przeglądanych treści, aktywności w mediach społecznościowych, analizę wypełnionych formularzy. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w przypadku e-commerce. Jeśli użytkownik porusza się po sklepie internetowym i przegląda produkty, ale nie zdecyduje się na ich zakup, to po opuszczeniu strony treści reklam w sieci będą wybierane pod kątem jego wcześniejszych wyszukiwań — komentuje Tomasz Gibas, prezes Coders Center.
Personalizacja treści powinna być poprzedzona zebraniem niezbędnych informacji na temat klienta. Można tego dokonać za pomocą specjalistycznychnarzędzi, które należy jednak wykorzystać w odpowiednim miejscu, a co najważniejsze — w czasie rzeczywistym. Dzięki nim jesteśmy w stanie dowiedzieć się m.in., co skłoniło konsumenta do odwiedzenia danej strony, skąd pochodzi, gdzie się znajduje w danej chwili, jaka występuje tam pogoda czy jakie są jego ulubione strony. Personalizacja treści często powiązana jest z pojęciem CRM [ang. Customer Relationship Management — przyp. red.] i ma na celu budowanie trwałych relacji z klientem w celu potęgowania długoterminowych korzyści dla przedsiębiorstwa.
Pamiętaj o automatyzacji
Znajomość oczekiwań klientów ma bezpośredni wpływ na handel, a w konsekwencji — wzrost przychodów firmy. W tym celu warto korzystać zarówno z personalizacji treści, jak i automatyzacji procesów marketingowych.
— Przedsiębiorcy szukają rozwiązań, które zwiększą ich sprzedaż i w konsekwencji polepszą wyniki finansowe firmy. Świadczą o tym zmieniające się trendy sprzedaży, coraz większe zapotrzebowanie na platformy e-commerce oraz wdrażanie systemów wspierających automatyzację marketingu. Takie rozwiązania nie są tanie, ale już teraz korzystają z nich największefirmy w Europie i USA — a zwrot z tych inwestycji jest szybki. Co ważne, świadomość klientów w obszarze nowoczesnych rozwiązań internetowych, a więc również w obszarze automatyzacji marketingu, stale rośnie — mówi Tomasz Gibas. Z automatyzacją marketingową powiązane jest pojęcie „omnichannel automation”, czyli automatyzacji komunikatów między różnymi kanałami. Takie działania zwiększają prawdopodobieństwo zakupu danego produktu przez potencjalnego klienta.