Przewoźnicy skorzystają na Polskim Ładzie 2.0

opublikowano: 09-08-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Przy dynamicznym wzroście kosztów działania firm transportowych każda szansa na możliwość ograniczenia wydatków cieszy. Taką możliwość dają nowe przepisy Polskiego Ładu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • co zmieniają nowe przepisy Polskiego Ładu
  • o ile spadną koszty pracownicze w firmach transportowych i od czego to zależy

Nowy pakiet regulacji miał uprościć system podatkowy i ułatwić m.in rozliczanie pracowników. W praktyce rozliczenia te znacznie skomplikował. To jeden z powodów, dla którego rząd znowelizował ustawę o podatku dochodowym i zlikwidował niektóre z wcześniej wprowadzonych rozwiązań. Przewoźnicy mogą skorzystać na tych zmianach.

– Nowelizację ustawy związaną z Polskim Ładem najbardziej odczują przewoźnicy zatrudniający kierowców z wynagrodzeniem netto mieszczącym się w przedziale 9-10 tys. zł. Wówczas łączny koszt pracodawcy może zmniejszyć się nawet o 400 zł na jednego pracownika – mówi Bartłomiej Zgudziak, ekspert ds. analiz i rozliczeń w Grupie Inelo.

Jedną z najważniejszych zmian wprowadzonych nowelizacją jest obniżenie zaliczki w pierwszym progu podatkowym (do 120 tys. zł) z 17 proc. do 12 proc. Nowe przepisy mają też sprawić, aby rozliczanie pracowników było zdecydowanie łatwiejsze. We wcześniejszej wersji Polskiego Ładu obowiązywała ulga dla klasy średniej dla rocznych dochodów, mieszczących się w przedziale 68 411,99 zł - 102 588 zł i od 102 588 zł do 133 692 zł. Obliczanie jej wartości było trudne ze względu na konieczność stosowania skomplikowanego wzoru i różnych przedziałów zależnych od zarobków. Z tego względu przepisy zostały uproszczone, co wiąże się z likwidacją ulgi dla klasy średniej i z obniżeniem pierwszego progu podatkowego.

Dodatkowo nowe regulacje Polskiego Ładu uchyliły system tzw. rolowania zaliczek. Może się okazać, że zaliczki zapłacone od stycznia do czerwca były wyższe w porównaniu do tych, które rzeczywiście trzeba byłoby uregulować zgodnie z przepisami obowiązującymi od lipca.

– Z tego względu niektórzy pracownicy mają szansę na większy zwrot podatku. Warto jednak pamiętać o tym, że każdy kierowca w firmie transportowej jest inaczej rozliczany. Dodatkowo w wyliczaniu podstawy opodatkowania trzeba uwzględnić odpowiednio wartość tzw. wirtualnych diet w przewozach międzynarodowych, a to zdecydowanie zmienia wysokość kwoty do opodatkowania – przypomina Bartłomiej Zgudziak.

Celem nowej reformy systemu podatkowego jest nie tylko zmniejszenie obciążeń podatników i łatwiejszy system rozliczania pracowników, ale również pomoc samym przedsiębiorcom. Przewoźnicy mogą spodziewać się mniejszych kosztów.

– Nie możemy jednoznacznie określić, ile przewoźnik zaoszczędzi dzięki przepisom Polskiego Ładu. Z przeprowadzonej przez nas symulacji wynika, że kwota ta może być różna – od kilkunastu złotych do nawet 400 zł oszczędności na jednym pracowniku. Istnieje tutaj wiele zmiennych, od których zależy wysokość zaliczki na podatek, ale na pewno zlikwidowanie ulgi dla klasy średniej i obniżenie podatku do 12 proc. sprawi, że przewoźnikom zostanie więcej pieniędzy w kieszeni. Łączny koszt pracodawcy może być pomniejszony nawet o ponad 4,5 proc. – mówi Bartłomiej Zgudziak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane