Samoobsługowe kasy, magazyny, a nawet całe sklepy – tak już dziś wygląda tradycyjny handel. Ten trend będzie się rozwijać – zapewnia Janusz Ciepliński, prezes MAGO. Polska firma wspólnie z topowymi producentami rozwiązań dla handlu z całego świata pokazała swoje najnowsze produkty podczas targów EuroShop 2023 w Düsseldorfie.
Optymalizacja procesów zakupów i zaopatrzenia tradycyjnych sklepów to niezmiennie największe z wyzwań dla branży retail. Motorem do zmian są rosnące wymogi klimatyczne, obecne w całej Europie braki kadrowe i oczekiwania klientów, by zakupy były coraz szybszą i wygodną czynnością.
Na te potrzeby próbują odpowiedzieć producenci wyposażenia sklepów i magazynów, a coraz częściej także producenci oprogramowania do zarządzania zaopatrzeniem i zakupami. I trudno nie dostrzec, że to ci drudzy przyciągają największą uwagę retailerów i potencjalnych klientów. Tak było też podczas targów EuroShop 2023 w Düsseldorfie, gdzie najnowsze trendy w tradycyjnym handlu zaprezentowało ponad 1,8 tys. wystawców z 55 krajów. Wśród nich polska firma MAGO, producent regałów sklepowych, który od kilku lat w ofercie posiada także rozwiązania dla branży retail oparte na nowoczesnych technologiach.

Przyszłość pod znakiem robotów
MAGO, producent wyposażenia sklepów z Nadarzyna pod Warszawą, działa w branży handlowej już kilkadziesiąt lat. Od kilku lat inwestuje intensywnie w nowoczesne technologie do wyposażenia sklepów, które z sukcesem sprzedaje do ponad 70 krajów na całym świecie.
Każdy kraj ma trochę inną specyfikę, a klienci swoje preferencje, ale globalnym trendem stają się samoobsługowe kasy. Firma MAGO idzie krok dalej, chcąc jeszcze bardziej skrócić czas spędzony przez konsumentów na zakupach. Odpowiedzią ma być CLEVER – inteligentny wózek, który „kasuje” produkty z koszyka na bieżąco i przyjmuje płatność za nie. Dodatkowo może na podręcznym ekranie wyświetlić plan sklepu, aktualne promocje lub produkt pasujący do tego, co już zdjęliśmy z półki. Wygoda i oszczędność czasu dla klienta to jednoczesna korzyść dla sklepu, który nie musi angażować do procesu dodatkowego personelu. Pracownicy sklepu mogą w tym czasie wykonywać inne czynności na sali sprzedaży, np. odbiór towaru i wykładanie go na półkach.

– Klient nie musi ponownie wykładać i wkładać produktów do koszyka przy kasie. Nie trzeba też stać w kolejce, by opłacić zakupy. W okresie wzmożonego ruchu, np. podczas świąt, jest to często powodem porzucania zakupów – wyjaśniał Janusz Ciepliński, prezes MAGO.
Niezależnie od narodowości konsumenci oczekują od branży możliwości zrobienia zakupów 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę, również w weekendy i święta. Taką możliwość dają autonomiczne sklepy (kilkadziesiąt funkcjonuje już w największych miastach Polski). W takie rozwiązania inwestuje także coraz więcej sieci w Europie.
– Sklep autonomiczny to odpowiedź na zamknięcie sklepów, zwłaszcza w niedziele. Taki jest trend w całej Europie od kilku lat. Dajemy możliwość zrobienia zakupów w sklepie zupełnie pozbawionym personelu, a także na złożenie zamówienia przez internet i odbiór spakowanych produktów o wybranej godzinie – mówi prezes MAGO.
Zupełną nowością jest automatyczna witryna sklepowa. Jak zapewnia polski producent, to rozwiązanie przypominające duży automat vendingowy, które sprawdzi się w miejscach, gdzie brakuje przestrzeni na zorganizowanie całego sklepu.
E-sklep w przymierzalni
Jeszcze większe możliwości mogą dać klientom w przyszłości automatyczne przymierzalnie. Technologia RFID, którą wykorzystują, umożliwia automatyczny odczyt metki ubrania i wyświetlenie na ekranie dostępności produktu w sklepie, a także przywołanie obsługi z innym rozmiarem lub kolorem.

Jeśli danej rzeczy nie będzie akurat na stanie sklepu stacjonarnego, kilkoma kliknięciami będzie można ją kupić w e-sklepie. W automatycznej przymierzalni możliwa jest też zmiana oświetlenia na dzienne lub nocne, by lepiej zobaczyć kolor przymierzanej odzieży.
Powszechna automatyzacja w branży retail dotyczy także magazynowania. Nowoczesne oprogramowanie umożliwia bardziej wydajne kontrolowanie i planowanie logistyki zaopatrzenia sklepów, to z kolei spore oszczędności dla retailerów.
© ℗