Puchnie portfel NEPI Rockcastle. Wzrost oparty na czterech nogach

Paweł BerłowskiPaweł Berłowski
opublikowano: 2025-09-24 16:24

Notowany na giełdach w Amsterdamie i Johannesburgu właściciel galerii handlowych znalazł się na podium pod względem wartości w Europie, dołączając do globalnego benchmarku. Spółka nie przestaje poszukiwać okazji do kolejnych akwizycji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się

– jakie wyniki osiągało NEPI Rockcastle w I półroczu 2025

– na jakich czterech nogach opiera biznes

– jakie ma bliskie i dalsze plany w Polsce i w regionie CEE

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka NEPI Rockcastle, mająca 60 centrów handlowych w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, również w Polsce, policzyła zyski pierwszego półrocza 2025 z centrów i ze sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej przez panele fotowoltaiczne. Zysk operacyjny netto sięgnął 307 mln EUR, o 12,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2024 r. , a wzrost przychodów operacyjnych LFL (like-for-like, czyli w obiektach, które działały w 2024 r., i w obecnym) wyniósł 4,4 proc.

— Wartość portfela nieruchomości przekraczająca 8 mld EUR stawia nas na trzecim miejscu wśród spółek giełdowych z branży nieruchomości handlowych w Europie — mówi Marek Noetzel, dyrektor operacyjny NEPI Rockcastle.

Podkreśla, że włączenie w czerwcu akcji spółki do FTSE EPRA NAREIT Global Emerging Index, globalnego benchmarku dla notowanych na giełdzie inwestycji w nieruchomości, zwiększy widoczność grupy wśród międzynarodowych inwestorów, pomoże budować świadomość marki i jej potencjału. Szczególnie w Europie — w Rumunii i Polsce, gdzie jest liderem rynku, oraz w Bułgarii, Słowacji, Chorwacji, Czechach, na Węgrzech i Litwie. NEPI aktywnie poszukuje okazji do kolejnych akwizycji oraz konsekwentnie modernizuje, przebudowuje i powiększa nieruchomości.

W Polsce do umocnienia pozycji NEPI Rockcastle i poprawy wyników operacyjnych znacząco przyczynił się zakup Magnolia Parku we Wrocławiu oraz Silesia City Center w Katowicach.

— Ostatnie akwizycje w Polsce dowodzą, że mamy apetyt na więcej obiektów podobnej jakości. Mamy też wsparcie inwestorów, ale takie obiekty nie znajdują się na każdym rogu — mówi Marek Noetzel, dodając, że firma ma listę obiektów, które spełniają jej kryteria.

Cztery nogi NEPI Rockcastle

Spółka opiera wzrost na czterech nogach. Są to: 1. dbanie o posiadany portfel nieruchomości, 2. rozbudowa, przebudowa i modernizacja, 3. nabywanie obiektów, 4. inwestycje w zieloną energię.

— Zwroty uzyskiwane z portfela są dość przewidywalne, ale to zaleta inwestycji w nieruchomości. Cała sztuka polega na podnoszeniu wartości firmy, stąpając na trzech pozostałych nogach — mówi Marek Noetzel.

Jako wskaźniki świadczące o dbałości o posiadany portfel wymienia rosnącą zyskowność sklepów najemców w centrach handlowych — ich sprzedaż wzrosła o 3,9 proc. ponad inflację, co pozwoliło na średni wzrost czynszów w nowych i przedłużanych umowach o 5,3 proc. powyżej wskaźnika indeksacji.

W działalności energetycznej w I półroczu 2025 przychody spółki sięgnęły 4,9 mln EUR, a ich wzrost r/r wyniósł blisko 20 proc.

— Budowa instalacji fotowoltaicznych daje nam przede wszystkim bezpieczeństwo energetyczne i przewidywalność, a ponadto generuje przychody ze sprzedaży zielonej energii. Nasi najemcy również zyskują zarówno na kwestii bezpieczeństwa, jak też możliwości korzystania z energii z odnawialnych źródeł. Takimi rozwiązaniami wspieramy też planetę — mówi Marek Noetzel.

Firma buduje instalacje o planowanej mocy 15 MW w 23 lokalizacjach poza Rumunią — tam, gdzie istnieją warunki techniczne do posadowienia ich na dachach, oraz dwa parki fotowoltaiczne w Rumunii. Pierwszy o mocy 54 MW ma być uruchomiony do końca 2025 r., drugi o mocy 105 MW ma powstać w 2026.

Przebudowa, rozbudowa i budowa

NEPI Rockcastle jest w trakcie rozbudowy i modernizacji sześciu obiektów: krakowskiej Bonarki, Pogorii w Dąbrowie Górniczej, Promenady Mall Bukareszt, Galati Retail Parku w Rumunii (planowana), Areny Mall w Budapeszcie i Promenady Mall Plovdiv w Bułgarii (planowana). Łączna wartość tych projektów to 795 mln EUR, z czego do końca czerwca zostało zainwestowanych 276 mln.

Nie wszystkie rozbudowy ograniczają się do powierzchni handlowej. W Rumunii np. przy istniejących obiektach powstają biura, mieszkania i hotel, a nawet pierwszy w tym kraju komercyjny teatr. W ten sposób centrum handlowe Promenada stanie się przełomowym projektem wielofunkcyjnym.

— Przy centrum handlowym Forum w Gdańsku na sąsiadującej działce również planujemy obiekt wielofunkcyjny z hotelem, mieszkaniami, biurami i lokalami handlowymi na parterze — mów Marek Noetzel.

Jeśli chodzi o wrocławską Magnolię kupioną pod koniec 2024 r., to po modernizacji dostanie nowe funkcje, a największe zmiany obejmą strefę gastronomiczną.

— Chcemy, żeby nie tylko mieszkańcy Wrocławia, ale całego regionu traktowali Magnolię Park jako pierwszy wybór zarówno pod względem zakupów, jak też ciekawej rozrywki. Magnolia Park zawsze miała charakter rodzinnego centrum na weekendowe zakupy, teraz ewoluuje, bo miasto bardzo się rozwija. W okolicy powstało wiele mieszkań i biurowców. Mamy to na uwadze, projektując jej modernizację. Idziemy w kierunku wzmacniania tego, w czym Magnolia jest dobra już dziś — realizacji potrzeb zakupowych i rozrywki, by przyciągała klientów przez cały tydzień — mówi Marek Noetzel, dodając, że wszystkie przebudowy dokonują się bez zamykania obiektów, a prace trwają w godzinach nocnych po zamknięciu centrów.

Średni wskaźnik niewynajętych powierzchni handlowych w portfelu NEPI wynosi około 1,5 proc.

— Widzimy duże szanse, żeby zejść do 1 proc. dla części handlowej. Rynek ma się dobrze w obiektach, które mają potencjał — mówi Marek Noetzel.

Źródeł sukcesu upatruje w codziennych kontaktach z najemcami, dzięki czemu firma z wyprzedzeniem zna ich plany dotyczące np. chęci zwiększania powierzchni handlowej.