Private debt to taki rodzaj finansowania firm, który łączy cechy instrumentów dłużnych oraz alternatywnych inwestycji kapitałowych. Projekty inwestycyjne są finansowane ze źródeł pozabankowych, czyli np. funduszy, osób prywatnych, a także instytucji niebankowych. Charakter finansowania zależy od profilu ryzyka inwestycji, oczekiwanej stopy zwrotu, okresu finansowania.
Autorzy raportu “Rynek długu prywatnego (Private Debt) - szansą dla polskich firm i banków”, opracowanego przez Strategy& w Polsce (to część sieci PwC), szacują, że rynek instrumentów długu prywatnego, mimo dynamicznego rozwoju, odpowiada tylko za 2 proc. wartości finansowania bankowego. Obecnie 56 proc. tego rynku koncentruje się na sektorach technologii informatycznych oraz opieki zdrowotnej.
- Banki, mimo znaczącej bazy kapitałowej, stają przed wyzwaniami sfinansowania wielomiliardowych inwestycji związanych z transformacją energetyczną, infrastrukturą czy projektami obronności. W tym kontekście otwarcie się na nowe formy finansowania przedsiębiorstw i projektów staje się dla samych banków także korzystnym rozwiązaniem. Private debt, którego obecna wartość w Polsce według naszych szacunków nie przekracza 4 mld zł, nie stanowi zagrożenia dla pozycji ani dochodowości banków. Wprost przeciwnie, możliwe jest współistnienie interesów funduszy i banków przynoszące korzyści polskim przedsiębiorcom – uważa Przemysław Paprotny, partner PwC Polska.
W ostatnich latach z wielu powodów (np. pandemia, wysoka inflacja i stopy procentowe, niepewność gospodarcza) akcja kredytów korporacyjnych banków spowolniła. Te okoliczności zwiększają możliwości finansowania niebankowego.
- W optymistycznym wariancie rynek private debt w Polsce może wzrosnąć nawet czterokrotnie, osiągając wartość blisko 17 mld zł w 2030 r. Przy tak dużym zainteresowaniu ze strony klientów korporacyjnych banki mają szansę skorzystać z rozwoju tego rynku w sposób, który przewyższa potencjalne ryzyka. Ostatecznie private debt może stać się istotnym elementem strategii finansowej polskich banków, wspierając dywersyfikację źródeł finansowania oraz wzrost zwrotów z aktywów – twierdzi Jakob Szucsich, dyrektor Strategy& w Polsce.