Radom będzie portem zapasowym dla Lotniska Chopina i dla CPK

  • PAP
opublikowano: 07-05-2019, 17:35

Lotnisko w Radomiu będzie portem zapasowym dla Lotniska Chopina na Okęciu i dla Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował we wtorek premier Mateusz Morawiecki, który wziął udział w inauguracji budowy radomskiego portu. Jak dodał, inwestycja ma uzasadnienie biznesowe i lokalizacyjne.

"Dla lotniska Okęcie, a w drugiej połowie trzeciej dekady tego wieku dla Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie, Baranowie, między Warszawą a Łodzią, lotniskiem zapasowym, głównym lotniskiem dla tej części Polski będzie właśnie Radom, będzie lotnisko w Radomiu" - stwierdził Morawiecki. Dodał, że inwestycja w radomski port ma wielki sens biznesowy; uzasadnione jest to także lokalizacyjnie.

Port lotniczy Radom
Zobacz więcej

Port lotniczy Radom Wikipedia Commons

Szef rządu wskazał, że wtorkowa uroczystość to symboliczne rozpoczęcie inwestycji, która jest kluczowym krokiem. "Tworzymy pierwsze kroki w kierunku rozbudowy lotniska do wielkości 3-milionów (odprawianych rocznie pasażerów - PAP) w pierwszej fazie. Czyli 3 miliony pasażerów rocznie" - powiedział. Dodał, że plany rozwoju lotniska zakładają wzrost liczby pasażerów w kolejnych latach.

"Ale ta pierwsza faza, do której przystępujemy, nie będzie trwała długo. Będziemy starali się ją ukończyć w terminie, w bardzo krótkim czasie" - zaznaczył. Premier wskazał, że lotniska zapasowe mają m.in. Frankfurt oraz Amsterdam.

Morawiecki uważa, że symboliczne wbicie pierwszej łopaty na lotnisku w Radomiu to ważne wydarzenie ze względów historycznych. "Dzisiaj przełamujemy pewną klątwę, która została przez komunistów na miasto Radom rzucona w 1976 roku" – powiedział.

Lotnisko w Radomiu ma nosić nazwę Lotnisko Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca’76. "Wtedy właśnie, po tamtych protestach robotniczych komuniści wydali wyrok na Radom. Zablokowane zostały inwestycje drogowe, kolejowe, lotnicze, biznesowe i gospodarcze" – powiedział Morawiecki. "Dzisiaj tę historię przełamujemy, przystępujemy do wielkiego rozwojowego zadania" – dodał premier.

Obecny na uroczystości w Radomiu wicemarszałek Senatu Adam Bielan powiedział, że to historyczna chwila dla Radomia, porównywalna z doprowadzeniem do tego miasta kolei żelaznej pod koniec w XIX wieku. "Tu na razie jest ściernisko, ale już niedługo będzie wielkie międzynarodowe lotnisko. Jestem przekonany, że to lotnisko zmieni bieg historii Radomia i wzmocni to miasto" – podkreślił Bielan.

Szef gabinetu politycznego premiera Marek Suski zaznaczył, że budowie radomskiego lotniska towarzyszą inwestycje drogowe i kolejowe. "To jest koncepcja komplementarna. Będą nie tylko wybudowane elementy infrastruktury lotniskowej, ale również będzie ono dobrze skomunikowane z całą Polską" – powiedział Suski.

Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild zaznaczył, że lotnisko w Radomiu ma mocnego inwestora branżowego - "inwestora, który jest zainteresowany tym, aby Radom uzupełniał ofertę portu Chopina, w przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla pasażerów, którzy nie zmieszczą się w porcie Chopina" - powiedział wiceminister.

Radomskie lotnisko szukało inwestora, który zrealizowałby niezbędne inwestycje infrastrukturalne. Port za 12,7 mln zł kupiło Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" (PPL) po tym, jak w połowie września ub.r. radomski sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Radom. To jedyny port lotniczy użytku publicznego w Polsce, który powstał bez wsparcia unijnego. Miasto zainwestowało w jego utworzenie ponad 90 mln zł.

Obecny na konferencji prezes PPL Mariusz Szpikowski powiedział, że radomskie lotnisko będzie "prawdopodobnie pierwszym portem w Polsce budowanym od razu na 3 miliony pasażerów i projektowane od początku jako lotnisko o charakterystyce czarterowej". "Dla pasażerów rozpoczynających tutaj swoje wakacje będzie (...) galeria handlowa, gdyż takie są oczekiwania" - powiedział.

Dodał, że port powinien obsługiwać ruch niskokosztowy, a docelowo chodzi również o pasażerów, którzy będą wybierali połączenia przez Radom do Warszawy jako alternatywę dla CPK. Podkreślił, że inwestycja w Radomiu jest spójna z rządową koncepcją rozwoju infrastruktury lotniczej oraz komunikacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Lotnisko w Radomiu rozpoczęło działalność w maju 2014 r. We wrześniu 2015 r. uruchomiono pierwsze regularne połączenia lotnicze; łotewskie linie Air Baltic przez kilka miesięcy oferowały loty z Radomia do Rygi. Latem 2016 r. linie lotnicze SprintAir uruchomiły połączenia z Radomia do Berlina, Pragi, Wrocławia, Lwowa i Gdańska. Od listopada 2017 r. z Radomia nie odbywały się żadne regularne loty rejsowe. Port lotniczy bezskutecznie szukał przewoźników i inwestora, który wyłożyłby pieniądze na niezbędne inwestycje infrastrukturalne - m.in. na wydłużenie pasa startowego i rozbudowę płyty postojowej.

Zgodnie z zapowiedziami PPL radomski port lotniczy ma być zbudowany prawie od podstaw. Istniejący terminal zostanie rozebrany. W jego miejsce powstanie nowy, spełniający wymogi pasażerów lotów czarterowych. W terminalu ma powstać 30 stanowisk check-in, dziewięć stanowisk kontroli bezpieczeństwa, po osiem stanowisk kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach, 10 bramek wylotowych, a także trzy karuzele odbioru bagażu. Powstaną nowe drogi kołowania i płyty postojowych oraz lotniskowe parkingi, miejsca postojowe i dworce. Przebudowany i przedłużony zostanie pas startowy.

Ze wstępnych szacunków wynika, iż w pierwszej fazie inwestycja PPL na radomskim lotnisku pochłonie ok. 425 mln zł, a docelowo - nawet 1 mld zł.

Lotnisko ma być gotowe pod koniec 2020 roku; w pierwszej fazie ma obsługiwać rocznie 3 mln pasażerów. Od lata 2021 r. połączenia czarterowe z lotniska w Radomiu ma oferować biuro podróży Itaka, z którym PPL podpisały w tej sprawie list intencyjny. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy