Zaledwie 13 proc. pracowników na świecie jest zaangażowanych w pracy, wynika z najnowszego badania "State of the Global Workplace", opracowanego przez Gallup, renomowany ośrodek badania opinii publicznej. Gallup podkreśla, że stwarza to możliwości poprawy wyników biznesowych.





Większość pracowników na świecie, bo aż 63 proc., czyli 900 mln osób, jest niezaangażowanych, co oznacza, że brakuje im motywacji i są mniej skłonni do wysiłku w realizacji założonych celów. Z kolei 24 proc. Gallup określił jako "aktywnie niezaangażowanych", wskazując, że osoby takie są niezadowolone i nieproduktywne w pracy.
Ośrodek badawczy podaje, że choć w porównaniu z poprzednim badaniem odsetek zaangażowanych wzrósł o 2 proc., to niski poziom zaangażowania wśród globalnych pracowników nadal utrudnia przyrost produktywności gospodarczej i zwiększenie jakości życia w wielu częściach świata.
Gallup w najnowszym raporcie sporo miejsca poświęcił Polsce. Pod względem zaangażowani z wynikiem 17 proc. znaleźliśmy się na czele listy krajów Europy Środkowo-Wschodniej, wyprzedzamy Estonię oraz Łotwę. Jednocześnie jednak aż 68 proc. badanych Polaków wskazało niezaangażowanie. Co ciekawe, z badań Gallupa wynika, że jesteśmy bardziej zaangażowani w pracy niż Szwajcarzy (16 proc.), Niemcy (15 proc.), a także Finowie (11 proc.) i Holendrzy (9 proc.). Lepsi pod tym względem są jednak m.in. Duńczycy (21 proc.), Maltańczycy (21 proc.) i Portugalczycy (19 proc.). Z krajów spoza Starego Kontynentu natomiast Amerykanie i Kanadyjczycy (29 proc.) oraz Australijczycy (24 proc.).
We fragmencie dotyczącym Polski, Gallup podkreśla, że nasza gospodarka jest jedną z najmniej dotkniętych przez światowy kryzys. Co trzeci polski pracownik zdecydowanie zgadza się z opinią, że jego praca pozwala mu robić to, co robi najlepiej, a jeden na czterech zdecydowanie potwierdza, że jego opinie liczą się w pracy. Tylko jeden na pięciu pracowników uważa natomiast, że przełożony zachęca go do rozwoju. Gallup dodaje, że jak większość badanych krajów, Polska również mogłaby czerpać więcej korzyści ekonomicznych z bardziej zaangażowanych pracowników. To wskazówka dla polskich menedżerów, których zadaniem jest wykrzesać z podwładnych zapał do pracy.
Gallup przepytał według swojego systemu ponad 73 tys. respondentów ze 141 krajów świata i ponad 151 tys. osób w USA. Badanie przeprowadzano w latach 2011-12. Poprzednia edycja dotyczyła lat 2009-10.