Rekrutujesz? Kandydat cię sprawdzi

Iwona JackowskaIwona Jackowska
opublikowano: 2021-05-26 20:00

Dla młodych osób wchodzących na rynek pracy ważna jest opinia znajomych o pracodawcy, możliwość rozwoju i przejrzyste wynagradzanie.

49 proc. studentów i absolwentów uczestniczących w badaniu PwC, Well.hr i Absolvent Consulting uważa, że pandemia negatywnie wpłynęła na ich szanse na rynku pracy. Natomiast 18 proc. twierdzi, że obecnie mają więcej możliwości niż wcześniej.

Według raportu z badania „Młodzi Polacy na rynku pracy 2021” pandemia sprawiła też, że obecnie dla 74 proc. respondentów umowa o pracę jest preferowaną formą zatrudnienia. Jednocześnie pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej wzrosły ich oczekiwania finansowe. Liczą na średnio 4,5 tys. zł netto wynagrodzenia. To o 500 zł więcej w porównaniu z pierwszą edycją badania sprzed roku.

Pieniądze to nie wszystko

Wysokie zarobki znalazły się jednak na drugim miejscu listy spraw najważniejszych dla młodych kandydatów na rynku pracy. Przede wszystkim istotne jest zdobycie doświadczenia zawodowego, na co wskazała połowa ankietowanych.

Z raportu PwC, Well.hr i Absolvent Consulting wynika, że 44 proc. młodych Polaków woli pracować poza biurem, a 56 proc. wybrałoby jednak tradycyjny model pracy. 6 proc. respondentów twierdzi przy tym, że pełnowymiarowa praca zdalna byłaby dla nich nie do zaakceptowania.

Poznaj program “VIII Kongresu HR Summit” 21-22 września, online >>

– Badanie potwierdza, że preferencje pracowników co do sposobu wykonywania pracy mogą być bardzo rozbieżne. Pracodawcy, zastanawiając się nad optymalnym modelem, muszą bardzo dokładnie poznać, w jakich warunkach dana grupa pracowników będzie najbardziej efektywna i zaangażowana – mówi Katarzyna Komorowska, partner w PwC, lider zespołu People & Organization.

Okazuje się, że młodzi ludzie przed podjęciem zatrudnienia dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Nie robią na nich wrażenia firmy, które stosują chatboty czy współpracują z blogerami. Liczy się za to opinia znajomych o danym przedsiębiorstwie i czy dba ono o dobre wdrożenie nowego pracownika.

– Dla młodych Polaków ważne są realne działania. Informacje o podejmowanych przez zarządy podczas pandemii decyzjach i wdrożonych rozwiązaniach są źródłem wiedzy o tym, jak firmy radziły sobie w sytuacji kryzysu oraz czy zapewniały pracownikom poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu. Studenci i absolwenci zwracają uwagę także na transparentność wynagrodzeń. Ponad 45 proc. ankietowanych uważa, że dobry pracodawca to taki, który ujawnia płace w ogłoszeniach o pracę. Ważne są też oferty benefitów, możliwość szkoleń, rozwoju i partnerskie traktowanie. Czas pustych deklaracji i działań pozornych minął bezpowrotnie – komentuje Joanna Kotzian, współzałożycielka Well.hr.

Zadania dla menedżerów

Dla badanych nie bez znaczenie jest to, aby pracodawca starał się aktywnie docierać do młodych talentów, czyli prowadził szkolenia, warsztaty na uczelniach lub w swojej siedzibie oraz spotkania online. Powinien też wspierać organizacje studenckie i brać udział w targach pracy. Na takie cechy zwraca uwagę więcej niż 30 proc. respondentów.

– Wśród młodych rośnie też świadomość tego, jak wygląda partnerska relacja pracownik-pracodawca. Absolwenci przypisują dużą rolę przełożonym. Aż 62 proc. uczestników badania wskazuje, że chce pracować z liderami, którzy łączą w sobie cechy nie tylko przewodnika i mentora, ale jednocześnie opiekuna i doradcy. Czy kadra menedżerska jest na to gotowa? – zastanawia się Joanna Tonkowicz, partner zarządzająca Absolvent Consulting.