Rekrutujesz? Kandydat cię sprawdzi

opublikowano: 26-05-2021, 20:00

Dla młodych osób wchodzących na rynek pracy ważna jest opinia znajomych o pracodawcy, możliwość rozwoju i przejrzyste wynagradzanie.

49 proc. studentów i absolwentów uczestniczących w badaniu PwC, Well.hr i Absolvent Consulting uważa, że pandemia negatywnie wpłynęła na ich szanse na rynku pracy. Natomiast 18 proc. twierdzi, że obecnie mają więcej możliwości niż wcześniej.

Według raportu z badania „Młodzi Polacy na rynku pracy 2021” pandemia sprawiła też, że obecnie dla 74 proc. respondentów umowa o pracę jest preferowaną formą zatrudnienia. Jednocześnie pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej wzrosły ich oczekiwania finansowe. Liczą na średnio 4,5 tys. zł netto wynagrodzenia. To o 500 zł więcej w porównaniu z pierwszą edycją badania sprzed roku.

Pieniądze to nie wszystko

Wysokie zarobki znalazły się jednak na drugim miejscu listy spraw najważniejszych dla młodych kandydatów na rynku pracy. Przede wszystkim istotne jest zdobycie doświadczenia zawodowego, na co wskazała połowa ankietowanych.

Z raportu PwC, Well.hr i Absolvent Consulting wynika, że 44 proc. młodych Polaków woli pracować poza biurem, a 56 proc. wybrałoby jednak tradycyjny model pracy. 6 proc. respondentów twierdzi przy tym, że pełnowymiarowa praca zdalna byłaby dla nich nie do zaakceptowania.

Poznaj program “VIII Kongresu HR Summit” 21-22 września, online >>

– Badanie potwierdza, że preferencje pracowników co do sposobu wykonywania pracy mogą być bardzo rozbieżne. Pracodawcy, zastanawiając się nad optymalnym modelem, muszą bardzo dokładnie poznać, w jakich warunkach dana grupa pracowników będzie najbardziej efektywna i zaangażowana – mówi Katarzyna Komorowska, partner w PwC, lider zespołu People & Organization.

Okazuje się, że młodzi ludzie przed podjęciem zatrudnienia dokładnie sprawdzają przyszłego pracodawcę. Nie robią na nich wrażenia firmy, które stosują chatboty czy współpracują z blogerami. Liczy się za to opinia znajomych o danym przedsiębiorstwie i czy dba ono o dobre wdrożenie nowego pracownika.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Dla młodych Polaków ważne są realne działania. Informacje o podejmowanych przez zarządy podczas pandemii decyzjach i wdrożonych rozwiązaniach są źródłem wiedzy o tym, jak firmy radziły sobie w sytuacji kryzysu oraz czy zapewniały pracownikom poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu. Studenci i absolwenci zwracają uwagę także na transparentność wynagrodzeń. Ponad 45 proc. ankietowanych uważa, że dobry pracodawca to taki, który ujawnia płace w ogłoszeniach o pracę. Ważne są też oferty benefitów, możliwość szkoleń, rozwoju i partnerskie traktowanie. Czas pustych deklaracji i działań pozornych minął bezpowrotnie – komentuje Joanna Kotzian, współzałożycielka Well.hr.

Zadania dla menedżerów

Dla badanych nie bez znaczenie jest to, aby pracodawca starał się aktywnie docierać do młodych talentów, czyli prowadził szkolenia, warsztaty na uczelniach lub w swojej siedzibie oraz spotkania online. Powinien też wspierać organizacje studenckie i brać udział w targach pracy. Na takie cechy zwraca uwagę więcej niż 30 proc. respondentów.

– Wśród młodych rośnie też świadomość tego, jak wygląda partnerska relacja pracownik-pracodawca. Absolwenci przypisują dużą rolę przełożonym. Aż 62 proc. uczestników badania wskazuje, że chce pracować z liderami, którzy łączą w sobie cechy nie tylko przewodnika i mentora, ale jednocześnie opiekuna i doradcy. Czy kadra menedżerska jest na to gotowa? – zastanawia się Joanna Tonkowicz, partner zarządzająca Absolvent Consulting.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane