Resource Partners kupują rumuńskie bilety

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2025-09-30 17:15

Polski fundusz private equity kupił lidera rumuńskiego rynku internetowej sprzedaży biletów na wydarzenia oraz organizatora koncertów. Branżę konsolidują globalni giganci.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W Rumunii chętnie inwestują polskie firmy na czele ze spożywczym Maspeksem, który w tym roku przeznaczył ponad 700 mln zł na przejęcie kontroli nad największym tamtejszym producentem wina. Mocno interesują się nią również krajowe fundusze. Resource Partners w ubiegłym roku zainwestowali w grupę ITH sprzedającą bilety lotnicze (w Polsce działającą pod szyldem Fru.pl). Wcześniej, jeszcze w ramach pierwszego funduszu, byli właścicielem World Class, lidera tamtejszego rynku klubów fitness.

Teraz fundusz kupuje firmę, która również sprzedaje bilety - ale zupełnie inne. Za nieujawnioną kwotę po uzyskaniu odpowiednich zgód antymonopolowych przejmuje większościowe pakiety udziałów w spółkach iaBilet i BestMusic. Pierwsza to największy w Rumunii internetowy sprzedawca biletów na wydarzenia takie jak koncerty czy widowiska sportowe. Drugi to agencja zajmująca się organizacją i promocją koncertów.

- Wchodzimy na rynek eventowy, ale traktujemy to jako inwestycję w branżę konsumencką, w której mamy duże doświadczenie. iaBilet to spółka z segmentu consumer tech, zaawansowany technologicznie i największy gracz w Rumunii - mówi Małgorzata Bobrowska, partner zarządzająca w Resource Partners.

Rumuński wzrost

iaBilet działa od 2012 r. Sprzedaje bilety na ponad 2 tys. wydarzeń miesięcznie i w ubiegłym roku miała 5,8 mln EUR przychodów, czyli w przeliczeniu ok. 25 mln zł.

- Rumunia to drugi pod względem liczby ludności rynek Europy Środkowej, więc jest dla nas naturalnym kierunkiem ekspansji. Sam rynek eventowy w Rumunii bardzo szybko rośnie organicznie. Jeszcze do niedawna światowe gwiazdy omijały ten kraj w trakcie globalnych tras koncertowych, ale to szybko się zmienia – mówi Małgorzata Bobrowska.

Resource Partners odkupują udziały od funduszu NCH Capital oraz częściowo od założycieli, Emil Ionescu i Razvan Manta. Ci jednak zostają na pokładzie i będą nadal zarządzać spółką. W przypadku iaBilet to pakiet 82,5 proc., w przypadku BestMusic – 55 proc.

- Negocjowaliśmy tę transakcję od ponad roku. Nie było licytacji z innymi potencjalnymi kupującymi - to my zgłosiliśmy się do udziałowców spółki. Fundusz NCH Capital był w niej od etapu seedowego i doprowadził ją do pozytywnego wyniku EBITDA na poziomie prawie 2 mln EUR. Teraz przyszedł czas na większy fundusz. Firma rośnie w tempie kilkunastu procent rocznie. Zakładamy, że w trakcie naszej inwestycji będzie mogła podwoić biznes wyłącznie za sprawą wzrostu organicznego i poszerzenia oferty produktowej. Rozważamy też jednak wchodzenie na rynki ościenne dzięki kolejnym transakcjom - mówi Małgorzata Bobrowska.

Niedawno rumuńska spółka rozszerzyła działalność o serwis odsprzedaży biletów.

- Przede wszystkim doinwestujemy rozwój platformy technologicznej. To biznes o tyle skomplikowany, że kluczowe w nim jest sprawne obsługiwanie pików popytowych - gdy rusza sprzedaż biletów na najważniejsze koncerty, trzeba jednocześnie obsłużyć tysiące zapytań, a wszelkie potknięcia bardzo wpływają na doświadczenie klientów i są pamiętane – mówi partnerka w Resource Partners.

Eventowa ewolucja

Fabian Bohdziul, partner w Resource Partners, wskazuje, że w branży nie chodzi tylko o samą sprzedaż biletów.

- Chodzi przede wszystkim o tworzenie wokół wydarzeń cyfrowych społeczności. Dzięki aplikacjom mobilnym i integracji z mediami społecznościowymi możliwe staje się angażowanie uczestników jeszcze przed koncertem czy meczem, a następnie utrzymywanie ich aktywności po wydarzeniu. Rozwiązania takie jak personalizowane rekomendacje, powiadomienia push czy wirtualne fora fanów pozwalają organizatorom budować trwałą więź z publicznością i generować dodatkową wartość dla partnerów biznesowych - mówi Fabian Bohdziul.

Dlatego firmy takie jak iaBilet muszą inwestować w nowe rozwiązania technologiczne: od skalowalnych systemów sprzedażowych zdolnych obsługiwać nagłe piki zainteresowania po narzędzia analityczne pozwalające na segmentację klientów i precyzyjne targetowanie ofert. Oprócz tego poszerzają ofertę o usługi dodatkowe - pakiety VIP, rezerwacje transportu czy zakwaterowania i gadżety związane z eventami.

- Wdrożenie innowacyjnych technologii, takich jak systemy płatności bezgotówkowych, integracja z platformami streamingowymi czy sztuczna inteligencja wspierająca personalizację doświadczenia stanie się fundamentem budowania przewagi konkurencyjnej - tłumaczy Fabian Bohdziul.

Funduszowa ekspansja

W Polsce w branży silną pozycję ma Allegro z eBiletem, a także Empik. W kraju aktywny jest też największy globalny gracz, czyli Live Nation, które jest też właścicielem Ticketmastera, oraz Eventim.

- Do Rumunii nie weszli jeszcze wszyscy globalni gracze, na tym rynku korzystają m.in. z naszej platformy. Historycznie wchodzili na lokalne rynki, przejmując działających na nich mniejszych graczy, jest to więc dla nas jeden ze scenariuszy wyjścia z inwestycji – mówi Małgorzata Bobrowska.

W naszej części Europy za konsolidację branży zabrał się już wcześniej inny fundusz. BaltCap ma w portfelu grupę Piletilivi, sprzedającą bilety na wydarzenia w krajach bałtyckich, Czechach oraz Rumunii i Bułgarii, a także w Polsce, gdzie działa pod szyldami Kicket i Biletomat.

- Widzimy potencjał do ekspansji w Bułgarii i krajach bałkańskich, przede wszystkim w Chorwacji. To rynki, w których liczba koncertów - i firm sprzedających bilety na nie - jest jeszcze relatywnie nieduża, ale trend wzrostowy jest wyraźny - mówi Małgorzata Bobrowska.