Po pandemii ludzie chętniej podróżują, a inwestorzy finansowi bardziej przychylnym okiem patrzą na biznesy, które na podróżach zarabiają. Fundusz private equity Resource Partners postanowił przejąć grupę ITH zajmującą się agregowaniem ofert linii lotniczych i sprzedażą biletów w internecie. Na polskim rynku działa ona pod szyldem Fru.pl, a w Rumunii – gdzie rozpoczęła działalność ponad dekadę temu i wypracowała pozycję lidera – jako Vola.ro.
Wartości transakcji nie ujawniono. Sprzedającym jest fundusz 3TS Capital Partners, który zainwestował w ITH 5 mln EUR w połowie poprzedniej dekady, a także dwóch polskich współzałożycieli grupy.
- Przejmujemy 80 proc. udziałów w grupie od poprzedniego inwestora finansowego, który miał pakiet mniejszościowy, i dwóch założycieli. ITH jest wyraźnym liderem na rynku rumuńskim i numerem dwa w segmencie niezależnych operatorów w Polsce. Niedawno wystartowała działalność w Bułgarii, a my będziemy chcieli rozwinąć grupę na innych rynkach zagranicznych, nie tylko w Europie Środkowej – mówi Aleksander Kacprzyk, partner zarządzający Resource Partners.
Jedynym założycielem, który pozostanie na pokładzie ITH jako udziałowiec i menedżer, jest prezes Daniel Truică.
- Ta transakcja to nowy rozdział dla firmy, w której skupiamy się na wzroście i ekspansji na kolejne rynki w Europie. Po raz drugi w historii Vola.ro i Fru.pl inwestor instytucjonalny potwierdził nasz model biznesowy i perspektywy rozwoju - mówi Daniel Truică.
Podróżnicze odbicie
Poprzednią dużą transakcją wśród OTA (internetowe biura podróży) było przejęcie eSky’a przez fundusz MCI m.in. od giełdowego WP Holdingu. Na początku 2022 r. fundusz ten wydał 157 mln zł na 55 proc. akcji lidera polskiej branży. Dlaczego teraz, po wzroście wycen w branży travel, Resource Partners zdecydowali się na podobną inwestycję?
- Warunki transakcji są dobre, a ITH wpisuje się w naszą strategię inwestowania w biznesy konsumenckie, które korzystają na trendzie zwiększania wydatków na spędzanie wolnego czasu i uprawianie hobby – tłumaczy Aleksander Kacprzyk.
W ostatnich dwóch latach Resource Partners kupili udziały m.in. we Flex To Go, czyli sieci lotniskowych wypożyczalni samochodów, czy w sprzedającej echosondy dla wędkarzy litewskiej spółce Deeper.
- Rynek lotniczy ma już za sobą pandemiczne turbulencje i wyraźnie odbił, dynamika jest wysoka. Trend jest pozytywny, nie ma już, jak jeszcze kilkanaście miesięcy temu, wątpliwości co do tego, czy rosnąca liczba podróży wynika tylko z rekompensowania sobie pandemicznego siedzenia w domu. Dobrą sytuację na rynku widać choćby po notowaniach tradycyjnych biur podróży - mówi partner zarządzający funduszu.
Resource Partners wierzą, że segment OTA powinien rosnąć w tempie dwa razy szybszym niż cały rynek lotniczy.
- Podróży lotniczych przybywa, a jednocześnie widać, że średni czas pobytu się skraca. Do tego linie lotnicze znacznie częściej zmieniają siatki połączeń. W rezultacie konsumenci potrzebują bardziej elastycznych ofert, nierzadko w podróży korzystają z usług więcej niż jednej linii i częściej mają potrzebę przebukowania biletów. Wszystko to sprawia, że oferta OTA jest dla nich bardziej atrakcyjna, bo ułatwia zmiany i przyspiesza uzyskanie zwrotu pieniędzy – przekonuje Aleksander Kacprzyk.
Regionalna ekspansja
ITH miało w ubiegłym roku 78,7 mln zł skonsolidowanych przychodów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Zanotowało przy tym 24,7 mln zł czystego zysku.
- W tym roku wyniki również są dobre, dynamika wzrostu przychodów przekracza założenia budżetowe spółki - mówi Aleksander Kacprzyk.
Fundusz liczy na to, że ITH rozwinie się na większej liczbie rynków.
- Jeszcze przed transakcją uruchomiono serwis w Bułgarii, a teraz – najpierw bez wielkich wydatków marketingowych – będziemy wchodzić na mniejsze rynki w Europie Środkowej. W regionie naszym celem w każdym kraju będzie osiągnięcie co najmniej miejsca na podium. Będziemy chcieli uruchamiać też działalność w Europie Zachodniej. Tam nie będziemy bić się z liderami, ale przy skali rynków nawet zajęcie niszy będzie pozwalać grupie na zbudowanie odpowiedniej masy – mówi Aleksander Kacprzyk.
Resource Partners działają na rynku od 2009 r. i od tego czasu zainwestowali ponad 300 mln EUR w firmy średniej wielkości w Polsce i regionie. Przejęcie udziałów ITH realizują w ramach trzeciego funduszu o wartości ok. 200 mln EUR, do którego kapitału dostarczyły m.in. Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz Europejski Fundusz Inwestycyjny. Na pojedynczą spółkę przeznaczają co najmniej 10 mln EUR. W portfelu mają m.in. spółkę Artgeist (właściciel e-sklepu bimago.pl), rowerową 7Annę, producenta lakierów hybrydowych Nesperta (właściciela marki Semilac) czy firmę Buglo, zajmującą się produkcją elementów wyposażenia placów zabaw. Pod koniec tego roku Resource Partners sprzedali produkującą kosmetyki firmę Torf (właściciela marki Tołpa) grupie Bielenda, kontrolowanej przez fundusz Innova.