Restrukturyzacje pod lupą fiskusa

opublikowano: 2014-04-14 00:00

KOMENTARZ PRAWNIKA

PAWEŁ CHODZIŃSKI

adwokat, Kancelaria Hogan Lovells

18 lipca 2013 r. uległy zmianie rozporządzenia ministra finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób fizycznych i prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób fizycznych i prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych.

We wskazanych aktach normatywnych dodano nowy rozdział zatytułowany „Restrukturyzacja działalności”.

Przez restrukturyzację działalności, o której mowa we wspomnianych rozporządzeniach, rozumie się przeniesienie pomiędzy podmiotami powiązanymi istotnych ekonomicznie funkcji, aktywów lub rodzajów ryzyka. Organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej mogą teraz badać zgodność warunków ustalonych lub narzuconych w ramach restrukturyzacji działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi z warunkami, jakie ustaliłyby pomiędzy sobą podmioty niezależne. W toku badania organy podatkowe oraz kontroli skarbowej mają uwzględniać przyczyny gospodarcze dokonania restrukturyzacji działalności, oczekiwane korzyści z restrukturyzacji, w tym efekt synergii, oraz opcje realistycznie dostępne dla podmiotów powiązanych uczestniczących w restrukturyzacji. Przy czym w toku weryfikacji organy uznają prawidłowość przypisania podmiotowi powiązanemu ekonomicznie istotnego ryzyka wyłącznie wtedy, jeżeli zostanie wykazana zdolność podmiotu do podejmowania decyzji w zakresie zarządzania tym ryzykiem lub zdolność finansowa do poniesienia obciążeń w przypadku materializacji tego ryzyka. W ramach sprawdzenia prawidłowości ustalenia prawa do wynagrodzenia podmiotu powiązanego oraz jego wartości wezmą natomiast pod uwagę w szczególności opcje realistycznie dostępne dla podmiotów uczestniczących w tej restrukturyzacji.

Wskazane powyżej wytyczne są niezwykle lakoniczne, dlatego też najprawdopodobniej Ministerstwo Finansów zdecydowało się na opublikowanie 3 marca 2014 r. komunikatu odnoszącego się do interpretacji przepisów dotyczących restrukturyzacji działalności pomiędzy podmiotami powiązanymi. We wskazanym dokumencie MF wyjaśnia pojęcia użyte w rozporządzeniach, powołuje się również na wytyczne OECD w sprawie Cen Transferowych dla Przedsiębiorstw Wielonarodowych oraz Administracji Podatkowych („Wytyczne OECD”). MF precyzuje przede wszystkim warunki zapewnienia zgodności z zasadą arm's length, sposoby alokacji rodzajów ryzyka pomiędzy podmiotami powiązanymi, jak również podaje przykłady restrukturyzacji działalności, z którymi może się wiązać konieczność uwzględnienia potencjału zysku w wycenie przenoszonych aktywów, funkcji lub rodzajów ryzyka. W świetle wyjaśnień MF niezwykle istotne w toku weryfikacji transakcji restrukturyzacyjnych mogą się okazać dokumenty niepodatkowe sporządzane m.in. dla celów zarządczych, tj. wszelkie raporty, analizy ekonomiczne oraz biznesplany.

W konkluzji należy wskazać, że jeżeli sposób interpretacji przepisów zawarty w komunikacje MF z 3 marca br. znajdzie zastosowanie w praktyce działania organów podatkowych oraz kontroli skarbowej, to przy ocenie restrukturyzacji pod kątem przepisów dotyczących cen transferowych niezwykle istotne staną się wytyczne OECD oraz ich prawidłowa interpretacja.