Wkrótce grupa przejmie firmę w Czechach. Kolejnych zakupów dokona w Rumunii.
Rohlig SUUS Logistics to polski operator logistyczny – firma rodzinna prowadzona przez Tadeusza i Piotra Iwo Chmielewskich. Z ubiegłorocznego sprawozdania wynika, że ma ponad 2 mld zł przychodów ze sprzedaży. Od lat rozwija biznes w Polsce i za granicą. Teraz planuje kolejny etap, którego elementem będą akwizycje.
– Chcemy zbudować międzynarodową firmę, która będzie oferowała ten sam standard usług dla klientów z różnych państw i takie same warunki zatrudnienia dla pracowników – mówi Artur Malarski, który niedawno dołączył do zarządu Rohlig SUUS Logistics i odpowiada za rozwój w Europie Środkowej i Wschodniej.
Grupa ma ambitne plany ekspansji w tym regionie. W 2018 r. otworzyła oddziały m.in. w czeskiej Pradze i Ostrawie oraz węgierskim Budapeszcie, a w kolejnych latach uruchomiła placówki w słoweńskim mieście portowym Koper, Bratysławie, Bukareszcie, a także w czeskim Brnie, w którym otworzyła swój pierwszy zagraniczny magazyn.

– Nasi klienci traktują rejon Europy Środkowej i Wschodniej jako jeden obszar biznesowy i oczekują takiego samego wachlarza usług jak w Polsce. Dlatego też zamierzamy iść krok dalej i rozwijać w innych państwach naszego regionu działalność logistyczną oraz transport drogowy, zwłaszcza w segmencie drobnicowym. Planujemy akwizycje, które pozwolą nam na dynamiczną ekspansję – podkreśla Artur Malarski.
Na początku tego roku firma dokonała pierwszego zakupu na rynku polskim, przejmując spółkę Expert, specjalizującą się w dostawach na tzw. ostatniej mili oraz świadczącą usługi dodatkowe, takie jak wniesienie i montaż sprzętu AGD i RTV czy mebli. Aktualnie Rohlig SUUS Logistics planuje przejęcia w innych krajach regionu, m.in. w Czechach i Rumunii.
– Akwizycje pozwolą nam przyspieszyć tempo rozwoju i zdobyć dostęp do dużej grupy klientów, których będziemy mogli zainteresować naszym kompleksowym podejściem do zarządzania logistyką i szerokim spektrum usług – dodaje Artur Malarski.
Weź udział w XX Forum Polskich Menedżerów Logistyki - POLSKA LOGISTYKA >>
Nowy członek zarządu podkreśla, że spółka będzie korzystała z różnych możliwości finansowania, ale nie ujawnia szczegółów.
Dzięki akwizycjom grupa wzmocni nie tylko pozycję na rynku czeskim czy rumuńskim, lecz także zyska możliwość zdobycia większej liczby klientów na Węgrzech czy Bałkanach.
W najbliższych latach należy się spodziewać wzmożenia działań konsolidacyjnych, zwłaszcza na polskim rynku logistyczno-transportowym, oraz w innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Rosną wymagania dotyczące ograniczania emisyjności transportu, wykazywania niskiego śladu węglowego podczas realizacji usług przewozowych i logistycznych. Mniejsze podmioty nie są w stanie spełnić ich samodzielnie, nie mają specjalistów, którzy pomogą im spełnić wymagania Komisji Europejskiej i klientów odnośnie do zielonego transportu. Dlatego też będą przejmowane albo będą się konsolidowały z większymi firmami.
W siłę rosną także klienci firm z branży logistycznej, zdarza się nawet, że sami budują własny potencjał dostarczania towarów albo naciskają, zwłaszcza na małe firmy, by schodziły z marży. Chcąc utrzymać marże i być partnerami dla dużych klientów, firmy logistyczno-transportowe muszą się konsolidować.
Podpis: Katarzyna Kapczyńska