Rośnie cyfrowe IQ polskich przedsiębiorstw

aktualizacja: 12-10-2017, 13:26

Cyfryzacja zaczęła być traktowana przez krajowy biznes priorytetowo, firmom brakuje jednak kompetencji umożliwiających jej rozwój.

Krajowe przedsiębiorstwa zaczynają postrzegać cyfryzację znacznie szerzej niż dotychczas. „Cyfrowy” nie oznacza już tylko „informatyczny”. Digitalizacja jest rozumiana jako zmieniana w sposobie funkcjonowania firmy. Z drugiej jednak strony przedsiębiorstwa na inwestycje w zakresie Digital skłonne są przeznaczyć mniej niż 5 proc. rocznego budżetu  – wynika z raportu „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm”, opracowanego przez PwC. Na rynku widoczna jest też luka kompetencyjna w tym zakresie – jedynie 11 proc. firm w Polsce posiada stanowisko dyrektora ds. digital (ang. chief digital officer, CDO).  

Cel inwestycji w technologie

Co ciekawe, zmianie ulega także postrzeganie własnej dojrzałości cyfrowej. Dotychczas prezesi firm śmiało deklarowali, że ich biznesy są mocno ucyfrowione, w rzeczywistości nie wykazywali zbyt dużej liczby wdrożeń nowych, zaawansowanych systemów. Obecnie sytuację oceniają już w bardziej świadomy sposób, dostrzegają własne braki względem np. zagranicznej konkurencji. 

Ponadto firmy zaczęły poważnie traktować obszar łączący biznes i technologie, czyli analitykę danych w zakresie zachowania klientów, pracy maszyn czy współpracy z dostawcami. Dzięki niej i inwestycjom w technologie cyfrowe przedsiębiorstwa chcą zwiększać swoje przychody (49 proc. wskazań w badaniu PwC) i oszczędzać na kosztach operacyjnych (13 proc.). 

42 proc. respondentów deklaruje już, że w ich firmach powołane zostały zespoły ds. innowacji cyfrowych. 69 proc. przedsiębiorstw sięga też po outsourcing technologii i współpracuje w tym zakresie z zewnętrznymi partnerami. 

- Obecnie firmy w Polsce koncentrują się głównie na wdrażaniu platform operacyjnych (47 proc., w porównaniu z 41 proc. na świecie). W tym zakresie jesteśmy nieco za innymi państwami – za granicą  bardziej istotne zaczynają być już platformy technologiczne (43 proc.) i innowacje produktowe (również 43 proc.). W Polsce natomiast wyjątkowo duży nacisk kładziemy na rozwój i implementację tzw. technologii wschodzących, w tym internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy automatyki procesów – zaznacza Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC.

Cyfrowe wyzwania firm 

Anna Szczeblewska, dyrektor w zespole People & Change w PwC, podkreśla, że dużym wyzwaniem w procesie transformacji cyfrowej zaczyna być budowa odpowiednio wykwalifikowanych zespołów. Braki kompetencyjne na rynku dostrzega w tym zakresie blisko 70 proc. ankietowanych. Zdaniem 38 proc. luka ta w przyszłości będzie się niestety pogłębiać. 

A jakie kompetencje są dziś kluczowe dla skutecznej transformacji cyfrowej? Przede wszystkim umiejętność wdrażania nowych technologii w biznesie (73 proc. wskazań), analityka danych (67 proc.) czy projektowanie rozwiązań zorientowanych na klienta (40 proc.). Jednak samo doświadczenie klienta w kontakcie z firmą lub jej produktem (ang. customer experience) jest traktowane priorytetowo tylko przez 16 proc. badanych  (w 2015 r. wskaźnik ten sięgał poziomu 36 proc.). 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Rośnie cyfrowe IQ polskich przedsiębiorstw