Krajowe przedsiębiorstwa zaczynają postrzegać cyfryzację znacznie szerzej niż dotychczas. „Cyfrowy” nie oznacza już tylko „informatyczny”. Digitalizacja jest rozumiana jako zmieniana w sposobie funkcjonowania firmy. Z drugiej jednak strony przedsiębiorstwa na inwestycje w zakresie Digital skłonne są przeznaczyć mniej niż 5 proc. rocznego budżetu – wynika z raportu „Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm”, opracowanego przez PwC. Na rynku widoczna jest też luka kompetencyjna w tym zakresie – jedynie 11 proc. firm w Polsce posiada stanowisko dyrektora ds. digital (ang. chief digital officer, CDO).

Cel inwestycji w technologie
Co ciekawe, zmianie ulega także postrzeganie własnej dojrzałości cyfrowej. Dotychczas prezesi firm śmiało deklarowali, że ich biznesy są mocno ucyfrowione, w rzeczywistości nie wykazywali zbyt dużej liczby wdrożeń nowych, zaawansowanych systemów. Obecnie sytuację oceniają już w bardziej świadomy sposób, dostrzegają własne braki względem np. zagranicznej konkurencji.
Ponadto firmy zaczęły poważnie traktować obszar łączący biznes i technologie, czyli analitykę danych w zakresie zachowania klientów, pracy maszyn czy współpracy z dostawcami. Dzięki niej i inwestycjom w technologie cyfrowe przedsiębiorstwa chcą zwiększać swoje przychody (49 proc. wskazań w badaniu PwC) i oszczędzać na kosztach operacyjnych (13 proc.).
42 proc. respondentów deklaruje już, że w ich firmach powołane zostały zespoły ds. innowacji cyfrowych. 69 proc. przedsiębiorstw sięga też po outsourcing technologii i współpracuje w tym zakresie z zewnętrznymi partnerami.
- Obecnie firmy w Polsce koncentrują się głównie na wdrażaniu platform operacyjnych (47 proc., w porównaniu z 41 proc. na świecie). W tym zakresie jesteśmy nieco za innymi państwami – za granicą bardziej istotne zaczynają być już platformy technologiczne (43 proc.) i innowacje produktowe (również 43 proc.). W Polsce natomiast wyjątkowo duży nacisk kładziemy na rozwój i implementację tzw. technologii wschodzących, w tym internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy automatyki procesów – zaznacza Michał Kreczmar, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC.
Cyfrowe wyzwania firm
Anna Szczeblewska, dyrektor w zespole People & Change w PwC, podkreśla, że dużym wyzwaniem w procesie transformacji cyfrowej zaczyna być budowa odpowiednio wykwalifikowanych zespołów. Braki kompetencyjne na rynku dostrzega w tym zakresie blisko 70 proc. ankietowanych. Zdaniem 38 proc. luka ta w przyszłości będzie się niestety pogłębiać.
A jakie kompetencje są dziś kluczowe dla skutecznej transformacji cyfrowej? Przede wszystkim umiejętność wdrażania nowych technologii w biznesie (73 proc. wskazań), analityka danych (67 proc.) czy projektowanie rozwiązań zorientowanych na klienta (40 proc.). Jednak samo doświadczenie klienta w kontakcie z firmą lub jej produktem (ang. customer experience) jest traktowane priorytetowo tylko przez 16 proc. badanych (w 2015 r. wskaźnik ten sięgał poziomu 36 proc.).