W ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku PKP Intercity, Trójmiejska Szybka Kolej Miejska (SKM) i Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD) miały prawie o pół miliona klientów więcej, niż w tym samym czasie zeszłego roku - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Grupy PKP Michał Wrzosek.
W zeszłym roku z usług Grupy PKP skorzystało 272 mln pasażerów. Rosnące ceny paliw mogą sprawić, że w tym roku - po raz pierwszy w ciągu ostatnich 15 lat - liczba jeżdżących koleją w Polsce nie zmniejszy się, ocenił rzecznik w komunikacie.
Przejazd koleją stał się szczególnie atrakcyjny finansowo na odległościach większych niż 300 kilometrów i przejazdach w obrębie aglomeracji.
Od stycznia do marca 2005 roku PKP Intercity przewiozły 2 mln 174 tys. pasażerów - o 400 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Także koleje o charakterze aglomeracyjnym - WKD i SKM miały od stycznia do marca o 20 tys. pasażerów więcej, niż w tych samych miesiącach 2004 roku.
W 2004 roku z usług PKP Intercity skorzystało 7 mln 954 tys. pasażerów. WKD i SKM przewiozły w 2004 r. 41 mln 500 tys. ludzi.
PKP Intercity w okresie od stycznia do marca 2005 roku zarobiła na przewozach pasażerskich o 14 mln zł więcej, niż w tym samym okresie zeszłego roku. Koleje aglomeracyjne w tym czasie zwiększyły swoje przychody o prawie 2 mln zł.
Jak poinformował rzecznik Grupy PKP, opłacalność przewozów kolejowych, a co za tym idzie zainteresowanie rynkiem kolejowym, znacznie wzrosło. Urząd Transportu Kolejowego wydał w zeszłym roku 40 nowych licencji przewozowych, a rok wcześniej - 13.
Na początku tego roku powstała spółka "Koleje Mazowieckie" utworzona przez PKP Przewozy Regionalne i Samorząd Województwa Mazowieckiego. Podobne przedsiębiorstwa chcą utworzyć regiony: pomorski i wielkopolski. Aglomeracje: śląska i warszawska przygotowują się do uruchomienia własnych sieci szybkich kolei miejskich.